מפלגה בסגירה: לאן חברי הכנסת של כחול לבן צריכים לעבור?

למרות שהיא עוד עוברת בקושי את אחוז החסימה, אולי כדאי לשארית המפלגה לאמץ את המגמה ולחפש בית פוליטי חדש. אז מי כדאי שילך לליכוד, מי יעשה רק טוב לסמוטריץ', ומי עשוי לאתגר את גדעון סער

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/01/21 15:24 טו בשבט התשפא

מפלגה בסגירה: לאן חברי הכנסת של כחול לבן צריכים לעבור?
לחשב מסלול מחדש. בני גנץ, צילום: David Cohen/Flash90

באופן מפתיע בזמן שאחרות נמצאות מנסיגה, כחול לבן עדיין עוברת את אחוז החסימה בסקרים מאז היציאה לבחירות. אמנם במידה ויחלו חיבורים בין רסיסי המפלגות, כחול לבן תהיה מהראשונות להיפגע. המפלגה שהחלה את הכנסת ה-23 עם 31 מקומות נותרה כעת עם 8 חברים בלבד, לאחר שמחצית עברו ליש עתיד, והיתר החלו לנטוש את הספינה השוקעת לכלל המפלגות. על מנת לסייע למי שנותר במפלגה להישאר במערכת הפוליטית הנה ההמלצות שלנו לאיזו מפלגה כדאי להם לעבור.

איתן גינזבורג: תקווה חדשה

ח"כ האחרון ברשימה, ומי שעומד בראשות ועדת הכנסת, מומלץ לו לעבור דווקא למפלגה הבאה שתכבוש את אנשי המרכז. גינזבורג הוא ראש עיירת רעננה לשעבר, ממש מהסוג המועדף על גדעון סער, ראשי ערים. בנוסף גינזבורג הוא הומוסקסואל מוצהר, נושא שבו טרם גדעון סער הסכים לתת הצהרה ברורה ביחס לחקיקה עבור קהילת הלהט"ב. הצטרפות של גינזבורג תחייב את סער להביע עמדה ברורה בנושא, אך גם אם לא הוא יכול לשמש עלה תאנה למפלגה כמו אנמיר אוחנה לליכוד.

יוזם החוק ח"כ איתן גינזבורג

 ח"כ איתן גינזבורג. יאתגר את סערצילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אלון שוסטר: העבודה 

מפלגת העבודה בתהליך התאוששות מאז נבחרה מרב מיכאלי לעמוד בראש המפלגה הוותיקה בישראל. נראה כי מעט חברי המרכז שנותרו הם מהדור הישן, ולכן טוב למיכאלי לצרף לרשימתה דמות שמייצגת את חברי המרכז. שוסטר הוא קיבוצניק, בוגר צנחים ועמד בראש המועצה האזורית שער הנגב בזמן מבצע צוק איתן, כל מה שזקני השמאל אוהבים להעריך. הסבבים האחרונים הוכיחו כי במפלגה לא מוכנים לקבל שינויים מודרניים, כמו הייטקיסטים או מזרחים שיעמדו בראש המפלגה, לכן טוב למיכאלי לשים את שוסטר על ידה. כך תוכל להביא חדשנות למפלגה בזכות עצמה, אך לשים על ידה את הנציג המתאים לדור הקודם.

שר החקלאות

מפלגת העבודה הישנה. אלון שוסטרצילום: David Cohen/Flash90

פנינה תמנו שטה: ישראל ביתנו

מפלגת ישראל ביתנו היא המפלגה שמייצגת הכי הרבה מיעוטים בישראל, זו מפלגה שזוכה לתמיכה של הקהילה הרוסית אך בנוסף גם של הדרוזים, והערבים הנוצרים. כמי שנלחמת רבות עבור הקהילה ממנה היא באה, תמנו שטה עשויה להביא עוד מיעוט שיחזק את מפלגתו של ליברמן, והיא תתקבל בחיבוק חם. תרומה שיכולה להעניק תמנו שטה לישראל ביתנו זה לצאת מההסתגרות העצמית שלה, לתמנו שטה יחסים חמים עם נציגים ממפלגות רבות ויכולה להחזיר את ישראל ביתנו לקואליציה והקמת ממשלה יציבה, בעיקר עבור הימין.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה

תחזיר את ישראל ביתנו לממשלה. פנינה תמנו שטהצילום: Miriam Alster/Flash90

עומר ינקילביץ': ימינה

בימינה עומלים קשות על שינוי תדמית כמפלגה כלל ישראלית שתדאג לכלכלה, אך איכשהו זה עדיין מתעכב. מי שיכולה לסייע להם היא דווקא שרת התפוצות המייצגת את ציבור החרדיות שהתקדמו הלאה ורוצות להתפרנס ולהוביל. לאחר שהמפלגה הקימו מטה לציבור החרדי טוב שמי שיעמוד בראשו היא מישהי מהמגזר החרדי, שכמו בנט, מייצגת את זה שהיא התקדמה הלאה. אבל חוץ מכלכלה ינקילביץ' הצהירה שהיא ימנית ותומכת בההסדרה ביהודה ושומרון, כך שגם בנושאים האחרים סביר שתהיה תמימת דעים עם המפלגה. 

עומר ינקילביץ

תחבר בין נפתלי לציבור החרדי. עומר ינקילביץ'צילום: דוברות הכנסת

אורית פרקש הכהן: המפלגה הכלכלית

 נכון שעדיין מפלגתו של ירון זליכה לא עוברת את אחוז החסימה, אך היא הקרובה ביותר בין כולן, ועם חיבורים נכונים היא תעשה זאת. לכן טוב לזליכה לבחור קודם כל אישה שתרענן את נבחרת הגברים שלו, וגם מישהי שבאה מהמגזר הציוני דתי ותפתח אותו לקהלים חדשים. אך מעל הכל פרקש הכהן היא מושלמת לזליכה, כמי שעמדה בראשות חברת חשמל ויודעת דבר או שניים בניהול כלכלי. בנוסף היא הובילה מלחמה במונופול הגז, מה שעלה לה בהדחתה מתפקידה, קלאסי מגש הכסף.

אותו ראש כמו ירון זליכה. אורית פרקש הכהן

אותו ראש כמו ירון זליכה. אורית פרקש הכהןצילום: פלאש 90

חילי טרופר: הציונות הדתית

כמו כל האנשים ברשימה, גם חילי טרופר יכול להעניק את מה שחסר למפלגתו של בצלאל סמוטריץ'. יו"ר המפלגה כרגע מייצג רק נתח אחד בציוניות הדתית והוא השמרני חרד"לי, וכרגע הוא לא מוצא פרטנר שיוציא אותו משם. כשהאלטרנטיבות הם הבית היהודי ועצה יהודית, סמוטריץ' זקוק לנציג המגזר הליברלי, וזה מה שיעשה עבורו טרופר. למרות שסמוטריץ' די עיקש על הדברים החשובים לו, הגיוני שהוא ייתן לטרופר בתמורה יד חופשית להוביל את הדברים החשובים לו עצמו, מבלי להיות יו"ר מפלגה דיקטטור.

ח"כ חילי טרופר

ייתן לסמוטריץ' נציגות ליברלית וייקבל הרבה חזרה. חילי טרופר צילום: נועם מושקוביץ'

מיכאל ביטון: ש"ס

ש"ס מנסה לשמר את התדמית שלה כנציגת ישראל השנייה, אך ככל שהזמן עובר היא מצטיירת כחרדית יותר ויותר. אחרי פרשת יגאל גואטה, כדאי לש"ס לאמץ נציג ישראל השנייה שהוא לא חובש כיפה שחורה לראשו. ביטון הוא תושב ירוחם, וראש מועצה אהוב על התושבים שהוביל לשינויים רבים. בנוסף ביטון הוא קצין גולני לשעבר ושר במשרד הביטחון, ויכול להוציא את ש"ס מתדמית של מנותקים מהציבור הישראלי. ביטון הוא אדם נאמן מאוד כך שמהוא מתאים לרוח הכוללת בש"ס.

מיכאל ביטון

יפנה לכלל ישראל השנייה ולא רק לחרדים. מיכאל ביטוןצילום: ינאי יחיאל

בני גנץ: ליכוד

בניגוד לאחרים שיכולים לתרום למפלגות אליהן יעברו, גנץ צריך לעבור למפלגה שתתרום לו. האיש שכמעט והחליף את נתניהו אבל בגלל יחסי ציבור רעים, החל בצניחה חופשית בהערכה לעומת נתניהו ההפוך ממנו. גנץ נמצא במקום כה נמוך שככל הנראה אף איחוד או מפלגה לא תקבל אותו, בשמאל הוא כבר שרוף על החבירה לממשלה, אז כדאי להסתכל ימינה. מצד ימין מחכות בעיקר מפלגות קטנות ומעורערות, אבל אם יש יציבות זה הליכוד. גנץ יכול להיכנס לביתו של נתניהו ולעבר חניכה איך עושים את זה בפוליטיקה. ואם הוא יהיה סבלני כמו ניר ברקת אולי יהיה מאלו שיזכו לרשת את נתניהו ביום שאחרי. 

בני גנץ

שייקח שיעור מביבי ויחזור משופר. בני גנץצילום: פלאש 90