סגור

האם רבנים צריכים להתערב בפוליטיקה?

האם רבנים צריכים לקחת חלק בפוליטיקה או שמא מוטב להם לשבת בבית המדרש ויתרחקו מכך? - פרשת השבוע "יתרו" מלמדת אותנו את הקשר שבין תורת ישראל לפוליטיקה

הרב איתמר כהן
כ בשבט התשפא
,
02 בפברואר, 2021 21:59
חגית משה עם מוטי יוגב אצל הרב דרוקמן

חגית משה עם מוטי יוגב אצל הרב דרוקמןצילום: נעם נסימי

תמיד בתקופת בחירות עולה השאלה: האם הרבנים צריכים להתערב?

חדשות לבקרים אנו  שומעים על "עצומת רבנים" הקוראת לתמוך במפלגה כזו או אחרת, רבנים שראש המל"ל נפגש איתם בכדי שישפיעו על ראש מפלגה כזה או אחר וכדומה. האם התנהלות כזו ראויה, או שהממשלה והכנסת צריכות להיות מחוץ לתחום העיסוק של הרבנים? אולי מוטב שהרבנים יישבו בבית המדרש, ילמדו תורה ויעסקו בהרבצת תורה, אך יתרחקו מכל מה שריח פוליטי נודף ממנו?

בפרשת השבוע שלנו, פרשת "יתרו", עם ישראל מקבל את התורה. לפני קבלת התורה ישנן הכנות מרובות להתקדש, להגביל את ההר וכו', ובין השאר הקב"ה פונה למשה ואומר לו: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". למה לרבש"ע חשוב להגיד את האמירה הזו לפני נתינת התורה? לכאורה, מה זה קשור ל"מתן תורה"?

נראה שרבש"ע חושש מתפיסה לא נכונה של מה שהולך לקרות, מהבנה שגויה של תפקיד התורה בעם ישראל.

אפשר היה לחשוב שהתפקיד היחיד של התורה הוא לתת מזון רוחני לאדם, לגאול אותו מלבטיו ולתת אופק משמעותי לחייו – במובן הזה התורה שייכת בעיקר לפרט; היא לא קשורה לארץ ולא קשורה לעם, ובוודאי אין לה משמעות במה שנוגע לסדרי ממשל, צבא וכלכלה.

ישנן תורות רוחניות רבות המסתובבות בעולם, שאין שום קשר בין העם שפיתח אותן לבין הארץ והמדינה בה הוא גר. הבודהיזם, למשל, התפתח בהודו ובטיבט אך זה מקרי לחלוטין; אפשר ללמוד בודהיזם באותה הצורה בדיוק גם  במקומות אחרים.

הקב"ה, עוד קודם שהוא נותן את התורה לעם ישראל, רוצה שלא נטעה, שנבין שלתורה בעם ישראל תפקיד הרבה יותר רחב ומקיף: לא רק שבתורה הקדושה טמונה התשובה למשמעות החיים של הפרט, אלא שהיא נותנת ערך מוחלט לחיי המדינה כולה.

השאיפה היא שהתורה לא תצטמצם ב"ד' אמות של הלכה", בבתי מדרשות ובתי כנסיות, אלא תהווה את "אומר החיים" של העם כולו במדינתו הריבונית. ולכן, עוד קודם שהוא נותן את התורה, הוא מבהיר למשה רבנו מה מטרתה ותפקידה העליון של התורה – "ממלכת כהנים".

ברור, אם כן, שלרבנים לא רק מותר אלא חובה להתערב בפוליטיקה, להביא את ערכי התורה למקום הכללי של חיי המדינה.

את האמירה העקרונית הזו יש לסייג ולחלק לשניים: ההתרחשות הפוליטית עצמה בכנסת ובממשלה היא מקצוע מסובך שיש ללמוד אותו, בזה באמת לרבנים אין שום עדיפות על פני חבר כנסת או שר בממשלה, ואולי להפך. אבל במה שנוגע להצבת מטרות ויעדים, הארת הדרך הפוליטית מה ראוי ומה לא על פי התורה, בזה בוודאי שלרבנים יש מה לומר.

 

הרב איתמר כהן, ראש מכינת נוקדים 

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
02.02.2021

1. כדאי להיזכר במה שהרצל כתב בספרו מדינת היהודים. (נחומי)

"האמונה אכן מלכדת אותנו, ואילו המדע עושה אותנו חופשיים. על כן, לא ניתן למגמות התיאוקרטיות של אנשי הדת שלנו להרים ראש. אנו נדע להשאירם בבתי-הכנסת, כשם שנחזיק את אנשי הצבא בקסרקטינים. הצבא והכהונה יכובדו מאוד, כדרוש וראוי לתפקידיהם הנכבדים, אך אל להם להתערב בענייני המדינה, עם כל ההערכה כלפיהם. כל אדם הוא חופשי ובלתי מוגבל באמונתו או בכפירתו, כמו בלאומיותו".

דווח על תגובה לא ראויה
03.02.2021

2. תנו לי לנחשמי שכתב את זה הוא (אומן חושים)

רב.

דווח על תגובה לא ראויה
03.02.2021

3. אכזבה . גיששה כללית רדודה גם תורנית (משה אהרון )

לא בכדי רבני החרדים ובציונות הדתית שפלו לדיוטא הכי תחתונה.
ליתן תמיכה עיוורת של "בלוק" להנהגה מושחת.
משל אמת ומוסר ותורת ישראל.
אלו חלילה דברים נפרדים.
בז לכםשרק לוקח את החזון של ממלכת כהנים וגוי קדוש.
ומוזיל אותו לרמה פוליטית מתועבת. הקב"ה רצה שעם ישראל ידע כי התורה ניתנת לו בעבור כלל העולם והאדם שהתורה תכשיר אותו כעם "ממלכת" לדמות חיקוי של גוי קדוש.
בז לכם כבר אמרתי אומר עוד פעם

דווח על תגובה לא ראויה
03.02.2021

4. צאו כבר מ"הקופסא". תזלגו מעט לאוירת ימות המשיח (משה אהרון )


משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏>

לשם מה ניתנה התורה
==================
וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
אחת הטעויות הרעיוניות הטרגיות ביותר:
היא האמונה הצרה שהתורה ניתנה לנו להיות מזוככים כגוי קדוש הקרוב לקונו.
והמשמש לו בן יחיד ויקר.
בורא העולם, לעולם ,כל בני האדם יצירי כפיו חשובים בפניו.
והנה בטרם מתן תורה, התריע הקב"ה בפני משה שיחדד לבני ישראל את משנת היסוד, כי התורה ניתנת לנו בכדי שלבסוף נגיע לפיסגת הייעוד של "ממלכת כהנים" המציגה מודל של "גוי קדוש" מודל לחיקוי לכלל העמים.
משל כל העולם כולו יהפוך לכעין "עם ישראל" ועם ישראל יהפוך כמו הכהנים בעבור כל העולם
כולו
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

איבתיסאם מרעאנה צילום:  Avshalom Sassoni/FLASH90

קולות נוספים בעבודה המתנגדים למרעאנה: "הזדעזעתי כמוכם"

קרא עוד