האם רבנים צריכים להתערב בפוליטיקה?

האם רבנים צריכים לקחת חלק בפוליטיקה או שמא מוטב להם לשבת בבית המדרש ויתרחקו מכך? - פרשת השבוע "יתרו" מלמדת אותנו את הקשר שבין תורת ישראל לפוליטיקה

חדשות כיפה הרב איתמר כהן 02/02/21 21:59 כ בשבט התשפא

האם רבנים צריכים להתערב בפוליטיקה?
חגית משה עם מוטי יוגב אצל הרב דרוקמן, צילום: נעם נסימי

תמיד בתקופת בחירות עולה השאלה: האם הרבנים צריכים להתערב?

חדשות לבקרים אנו  שומעים על "עצומת רבנים" הקוראת לתמוך במפלגה כזו או אחרת, רבנים שראש המל"ל נפגש איתם בכדי שישפיעו על ראש מפלגה כזה או אחר וכדומה. האם התנהלות כזו ראויה, או שהממשלה והכנסת צריכות להיות מחוץ לתחום העיסוק של הרבנים? אולי מוטב שהרבנים יישבו בבית המדרש, ילמדו תורה ויעסקו בהרבצת תורה, אך יתרחקו מכל מה שריח פוליטי נודף ממנו?

בפרשת השבוע שלנו, פרשת "יתרו", עם ישראל מקבל את התורה. לפני קבלת התורה ישנן הכנות מרובות להתקדש, להגביל את ההר וכו', ובין השאר הקב"ה פונה למשה ואומר לו: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". למה לרבש"ע חשוב להגיד את האמירה הזו לפני נתינת התורה? לכאורה, מה זה קשור ל"מתן תורה"?

נראה שרבש"ע חושש מתפיסה לא נכונה של מה שהולך לקרות, מהבנה שגויה של תפקיד התורה בעם ישראל.

אפשר היה לחשוב שהתפקיד היחיד של התורה הוא לתת מזון רוחני לאדם, לגאול אותו מלבטיו ולתת אופק משמעותי לחייו – במובן הזה התורה שייכת בעיקר לפרט; היא לא קשורה לארץ ולא קשורה לעם, ובוודאי אין לה משמעות במה שנוגע לסדרי ממשל, צבא וכלכלה.

ישנן תורות רוחניות רבות המסתובבות בעולם, שאין שום קשר בין העם שפיתח אותן לבין הארץ והמדינה בה הוא גר. הבודהיזם, למשל, התפתח בהודו ובטיבט אך זה מקרי לחלוטין; אפשר ללמוד בודהיזם באותה הצורה בדיוק גם  במקומות אחרים.

הקב"ה, עוד קודם שהוא נותן את התורה לעם ישראל, רוצה שלא נטעה, שנבין שלתורה בעם ישראל תפקיד הרבה יותר רחב ומקיף: לא רק שבתורה הקדושה טמונה התשובה למשמעות החיים של הפרט, אלא שהיא נותנת ערך מוחלט לחיי המדינה כולה.

השאיפה היא שהתורה לא תצטמצם ב"ד' אמות של הלכה", בבתי מדרשות ובתי כנסיות, אלא תהווה את "אומר החיים" של העם כולו במדינתו הריבונית. ולכן, עוד קודם שהוא נותן את התורה, הוא מבהיר למשה רבנו מה מטרתה ותפקידה העליון של התורה – "ממלכת כהנים".

ברור, אם כן, שלרבנים לא רק מותר אלא חובה להתערב בפוליטיקה, להביא את ערכי התורה למקום הכללי של חיי המדינה.

את האמירה העקרונית הזו יש לסייג ולחלק לשניים: ההתרחשות הפוליטית עצמה בכנסת ובממשלה היא מקצוע מסובך שיש ללמוד אותו, בזה באמת לרבנים אין שום עדיפות על פני חבר כנסת או שר בממשלה, ואולי להפך. אבל במה שנוגע להצבת מטרות ויעדים, הארת הדרך הפוליטית מה ראוי ומה לא על פי התורה, בזה בוודאי שלרבנים יש מה לומר.

 

הרב איתמר כהן, ראש מכינת נוקדים