התקווה של גדעון, ההפסד של בנט

ח"כ גדעון סער הכריז הערב על מהלך שעלול לשנות את המפה הפוליטית ואת הבחירות הצפויות. אבל המפסיד העיקרי מהמהלך הזה הוא דווקא יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט

חדשות כיפה עדי מאמו-שוורץ, חדשות כיפה 08/12/20 23:18 כב בכסלו התשפא

התקווה של גדעון, ההפסד של בנט
סער ונתניהו, צילום: מיכל פטאל, פלאש 90

המערכת הפוליטית כמרקחה. ח"כ גדעון סער הודיע שהוא פורש מהליכוד ומקים מפלגה חדשה.

סער מבקש להקים מפלגת שלטון חדשה שתהיה אלטרנטיבה לנתניהו, כי הממשלה הנוכחית "ביזתה את האמון הציבורי והפרלמנטרי הרחב שניתן לה עם הקמתה", ומסביר את המהלך: "רבים מאוד מאזרחי ישראל מביטים אל העתיד בחרדה וללא תקווה. רבים שואלים את עצמם – איזה עתיד צפוי לי ולילדי ולנכדי? זה לא תמיד היה כך, וזה לא חייב להיות כך. יש ישראל טובה יותר, והיא מחכה לנו, אך המערכת הפוליטית בהנהגתה ובהרכבה הנוכחיים לא יוכלו לבצע את התיקון הנדרש."

מפלגתו החדשה של סער תקרא "תקוה חדשה" ולפי ח"כ סער היא אמורה להיות מפלגת השלטון החדשה כשהוא בראשותה: "אחרי למעלה משני עשורים במוקדי קבלת החלטות במדינה בצמתים החשובים ביותר ובתפקידים בכירים - אני חש בשל לתפקיד ולנשיאה באחריות הנובעת ממנו. אני מכיר היטב ולעומקם את אתגרי הבטחון הלאומי והחברה הישראלית, יש לי השקפת עולם מגובשת ואני בטוח ביכולתי לאחד את העם ולהצעיד את המדינה לעבר העתיד. ממחר אתחיל לעבוד בגיבוש הכוח הפוליטי לקראת הבחירות הבאות."

המהלך של ח"כ סער, הפרישה, ההקמה של המפלגה החדשה, השמועות על המצטרפים אליו מהליכוד והמגנים אותו מהבית ומבחוץ, מטלטלים את המערכת הפוליטית.  אין ספק שמדובר פה באירוע דרמטי וככל הנראה מהלך זה ישפיע גם על מועד הבחירות הבאות.

אבל לא רק הליכוד ואנשיו מושפעים מההחלטה הזו. ח"כ נפתלי בנט ומפלגת ימינה חטפו הערב מכה קשה בקמפיין שלהם. מול בנט מתייצב כעת יריב חזק על משבצת המחליף של נתניהו. עד הערב, ח"כ בנט היה האיש היחיד מהצד הימני של המפה שהעז לקרוא תיגר ולהציג את עצמו כאופציה להחלפת נתניהו. אין ספק שחלק ניכר מהמנדטים שנצפו לו בסקרים האחרונים היו ממאוכזבי ליכוד שרק חיפשו תחליף ראוי וטוב לראש הממשלה הנוכחי, והנה קם לו מתחרה ממש מתוך הליכוד וסביר להניח שבסקרים הקרובים נראה את ההשפעה המידית של המהלך.

בנוסף, אם עד עכשיו נתניהו היה צריך לארגן את הקמפיין שלו נגד בנט, נתניהו יכול עכשיו לשבת בשקט, בעוד סער ובנט יצטרכו לריב בניהם על הקולות הצפים של הימין, קמפיינים מבריקים של שני הצדדים יצאו אחד נגד השני וישאירו את נתניהו כראש הממשלה הבוגר שרק יחזיר לעצמו את הקולות הצפים.

ח"כ סער כנראה התכוון לטובה. הוא באמת חושב שהוא המתאים להחליף את נתניהו, הוא באמת נותן תקווה חדשה לקולות הצפים אבל, יתכן שבצעד זה, הוא עושה שירות ענק לראש הממשלה הנוכחי. מערכת בחירות שבה יש הרבה אופציות, עלולה להיות "שנים רבים, השלישי לוקח". ושוב (לטוב או לרע) נראה את נתניהו מרכיב גם את הממשלה הבאה.