השמאל מתנהג בצביעות ומנצל את הפאתטיות של הימין

הניסיון של נציגי הימין להחרים את הוועדה לבחירת שופטים, רק עזר לשר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון לאשר את מועמדות השופטים המועדפים עליהם, תוך התעלמות מוחלטת מאי נוכחות של נציגי הכנסת בוועדה. שמאל יקר, הימין אמנם מביך מדי פעם, אבל אל תדברו איתנו יותר על שלטון העם והגנת המיעוט

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/12/20 14:59 כב בכסלו התשפא

השמאל מתנהג בצביעות ומנצל את הפאתטיות של הימין
מנצלים את הפאתטיות של הימין. שר המשפטים ניסנקורן ונשיאת בית המשפט העליון חיות, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ביום ראשון נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים, השרה מירי רגב, וחברי הכנסת אוסנת מארק וצבי האוזר חשבו על מהלך "מתוחכם" מאין כמוהו - אם לא תהיה הסכמה עם שאר חברי הוועדה, אז אני נחרים את הוועדה. שוברים את הכלים ולא משחקים, גרסת הימין. 

רגב ומארק מהליכוד והאוזר מדרך ארץ, סברו כי סעיף 4(ג) לחוק יסוד השפיטה, שאומר כי "הוועדה רשאית לפעול אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת משבעה", קובע במקרה ומספר חברי הוועדה שהתכנסו לישיבה הוא פחות משבעה, אזי הוועדה לא רשאית לפעול ולמנות שופטים. 

אפשר לדמיין את האופוריה שפשטה בלשכות של השלושה ברגעים שאחרי ההודעה. קוקטיילים הוצעו ליושבי המשרדים, הבורקסים של הוועדה הוחלפו במיני תופינים, וקריאות צהלה נשמעו מכל עבר: "הנה הצלחנו לסכל את מינוי השופטים האקטיביסטים, ממש הראנו לשמאלנים האלה". 

זמן קצר לאחר מכן, אותו סעיף משפטי עליו נתלו שלושת נציגי הימין הפך לחרב פיפיות. שר המשפטים אבי ניסנקורן ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נעזרו בחוות הדעת שנתנה היועצת המשפטית של משרד המשפטים לאה רקובר (ושנכתבה עוד בימי איילת שקד), שפירשה את החוק בצורה הפוכה: רק התפטרות שמשאירה את מספר חברי הוועדה עם פחות משבעה חברים, יכולה לגרום לדחיית כינוס הוועדה, ולא אי הגעה פיזית לאותה התכנסות. 

הוועדה כידוע התכנסה באותו ערב קריר, ואישרה תוך חמש שעות 61 מינויים, כולל השופט שעמד במרכז הוויכוח - עבאס עאסי שהתמנה למחוזי, ועוד שופטים רבים לבתי המשפט השונים. כל זאת ללא נוכחות של האוזר ומארק - שהם חברי הכנסת היחידים בוועדה, ושל השרה רגב.  

מה שבעיקר מכעיס בכל הסאגה הזאת, זה שהשמאל בהובלת ניסנקורן ובית המשפט העליון בראשות חיות, מרגישים בנוח להעביר החלטות משמעותיות כאלה בלי אף נציג מהכנסת, ובלי אף טענה של אותם ארגונים שדואגים למערכת המשפט ולשלטון העם. 

כשאיילת שקד הייתה כיהנה כשרת המשפטים ויושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים, היא ניסתה תמיד להגיע להסכמה רחבה עם כל חברי הוועדה. בפעמים בהם היא כן דחפה למינוי שופט שמרני כלשהו, שלא זכה לתמיכה כוללת, היא מיד זיכתה לגינויים, וקיבלה קריאות של טהרנים מכל עבר, על איפה ההתחשבות במיעוט ושלטון העם וידה ידה ידה. 

שמאל יקר, הפעם הייתם הרוב בוועדה לבחירת שופטים. אף חבר כנסת לא נכח בוועדה, ושום נציג העם לא השמיע את קולו בזמן ש-61 שופטות ושופטים נבחרו פה אחד. אף אחד מכם לא תהה האם זה תקין ולמה זה קרה, אלא העדפתם לשמוח בשמחת הניצחון. אז נכון, הימין פאתטי ומביך לפעמים, אבל תעשו לי טובה, מעכשיו אל תדברו יותר על הגנת המיעוט ושלטון העם. אין לכם שום זכות לכך. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן