"הרב זקס היה אחד הרבנים היחידים שהיה קשור לכל מעגלי הקיום האנושי"

היכולת לקשר בין פרשת שבוע לחיי היום יום, דרך אין-ספור רבדים אקטואליים ושאינם, החל מדיני אבלות ועד שמירה על הסביבה, המגורים בחו"ל והעמידה לצד עם ישראל והחיבור לארץ בכל זמן נתון. הרב יובל שרלו סופד לרב יונתן זקס זצ"ל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/11/20 14:08 כא בחשון התשפא

"הרב זקס היה אחד הרבנים היחידים שהיה קשור לכל מעגלי הקיום האנושי"
הרב שרלו, צילום: אריה כץ

איך קרא הרב זקס זצ"ל את הפתיחה לפרשת השבוע הקרובה? מה למד הרב זקס זצ"ל בפרשת השבוע שלנו ממעשיו של אברהם אבינו ע"ה עם פטירת שרה אמנו ע"ה? את היסודות הוא נעץ בפסוקים. ובבניין הרעיון הוא הפנה את תשומת הלב לאנושיותו של אברהם אבינו ע"ה, לקשר העמוק בינו ובין שרה אימנו ע"ה, לכאב ולשבר, לתחושת הבדידות והאבלות על המשבר שאירע בחייו.

הוא הפנה את תשומת לבנו לכך שאברהם אבינו לא נלכד באבלות ולא קרס, לא השתעבד לה ולא איבד את טעם חייו. התורה מלמדת כי מתוך כך "ויקם אברהם" – אברהם אבינו מתנער למשא ומתן קשוח,
לקניית ראשונה של קרקע בארץ ישראל, לדאגה לנישואי בנו, ולענייני המשך החיים. וכדרכו, הרב זקס זצ"ל לא נעצר כאן.

הוא קשר את דרכו של אברהם אבינו למבט על דיני האבלות שבהלכה, על הבשורה שבהם; הוא הרחיב את הדברים לניצולי השואה האיומה, ויכולתם להתמודד עם הצלקות הנוראיות שהם נושאים בגופם ובנפשם; הוא חשף בפני הלומדים את דבריו, את משנת הפסיכולוגיה המיוחדת מבית המדרש של ויקטור פרנקל, ובישר לעולם כולו את התנועה הנפשית מהאבלות אל הבנייה.

כזה היה הרב זקס זצ"ל: אחד מהיחידים שבעולם הרבני שהיה קשור לכל מעגלי הקיום האנושי – מהיהודי המתאבל אל הבשורה לעולם כולו; אחד המיוחדים שעסק בכל ההיקף הגדול של מהותנו - למן החיים האנושיים הפשוטים ועד לתנועות חובקות עולם, ולמן כאבו של היחיד ועד לנבוכות המין האנושי כולו, בסוגיות הגלובליות המשפיעות על גורל העולם: האקולוגיה ושמירת הסביבה, ההגירה והפליטים, מדעי המוח והגנטיקה, מלחמה ושלום. 

ואת כל אלה בהרכבה מיוחדת של ידע-רחב-אופק של התרבות העולמית ויניקה עמוקה מאוד ממקורות התורה, חז"ל והפרשנות; במבט מקורי ייחודי על שתי המשמעויות של המילה "מקורי" – מחד גיסא יונק מן המקורות, ומאידך גיסא יוצר יצירה רוחנית שלא הופיעה לפניו. יסוד עיקרי במשנתו היה המקום החיוני והמרכזי של עולם המוסר וההתנהגות האתית הראויה, כחלק בלתי נפרד משמירת דרך ה' לעשות צדקה ומשפט. 

כל זאת מתוך עמדה המתייצבת באומץ, בישרות ובכנות, בתקיפות ונעימות, כדורש טוב לעמו, כמייצג נאמנה את עם ישראל מול שבעים האומות הסובבים אותו, כקשור קשר בל יינתק לארץ ישראל ולטובתה של מדינת ישראל, כמי שאינו פוחד להיאבק למען אחיו ורעיו ולדבר שלום, כמקדש שם שמיים ברבים, ומעצים את ההכרה ב"אשרי זה שלמד תורה".

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק