השאלה לא מתי יהיו בחירות, אלא מתי הבחירות יהיו נוחות לנתניהו?

התשובה למה יקרה שבוע הבא, נעוצה בשאלה מתי נתניהו יצא הכי נשכר מהבחירות. בנובמבר? הבחירות בארה"ב יפריעו לו, במרץ? התמונות המביכות מהמשפט לא יניחו לו. מאי? יותר מידי זמן לסבול את גנץ כראש ממשלה חליפי. לנו רק לקוות שנתניהו לא יגרור אותנו לבחירות בזמן הגרוע ביותר לישראל

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 21/08/20 10:12 א באלול התשפ

השאלה לא מתי יהיו בחירות, אלא מתי הבחירות יהיו נוחות לנתניהו?
ראש הממשלה בשוק התקווה, בבחירות לפני שנה, צילום: פלאש 90

במידה וחוק דחיית התקציב של האוזר והנדל לא יעבור בקריאה שנייה ושלישית, בעוד שלושה ימים, ביום שני בחצות, הכנסת ה-23 תתפזר באופן אוטומטי ונלך לבחירות בפעם השנייה ב-2020, ובפעם הרביעית בשנתיים האחרונות. זה אסון גדול, אך מאחר וראש הממשלה רוצה לפרק את הממשלה הזאת, בה כחול לבן מטרפדים כל אג'נדה ימנית בייחוד את הריבונות ביו"ש ושולטים בכל מוקדי הכוח, השאלה הגדולה היא - מתי הכי נוח לנתניהו שיערכו הבחירות? ורק על פי זה ייקבע מה יקרה ביום שני. 

ישנם שני תרחישים אפשריים בשבוע הבא, הראשון הוא שההצעה של האוזר והנדל עוברת ודיוני התקציב ידחו במאה ימים נוספים, ואז כבר כמובן שהתקציב יהיה חד שנתי. במאה הימים האלו יעברו תקציבים הן לסיעות החרדיות והן לציונות הדתית, שלא במסגרת התקציב. כל עמותה וישיבה יבקשו לקבל את הכספים שנגרעו מהן בגלל המשבר הפוליטי. השר לענייני ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ ירכז את הבקשות מטעם הציונות הדתית ונראה את ראשי המפעלים מתדפקים על דלתו השכם וערב. במקרה כזה לא יתקיימו בחירות בעוד שלושה חודשים. 

תרחיש הבלהות השני הוא שנבחרי הציבור שלנו לא יצליחו להגיע להסכמות והכנסת מתפזרת, כך שעל פי חוק, מאה ימים לאחר מכן יהיו בחירות. המשמעות - בסוף נובמבר יערכו הבחירות. התקופה הזו טובה לנתניהו כיוון שנהיה כחודש וחצי אחרי החגים ואולי אחרי הסגר העתידי שמשרד הבריאות הולך להטיל בהם בגלל קצב התחלואה שאינו יורד. בנוסף זה יהיה לפני שמתחיל שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה, בתחילת ינואר. נתניהו אינו רוצה מערכת בחירות כאשר פעמים בשבוע הוא נאלץ להתייצב בבית המשפט, אולם אם כל החקירות, הגשת כתב האישום והתייצבות להקראתו לא הורידו לו במנדטים, כנראה שגם זה לא יזיק לו, אך זה בהחלט סיכון גדול. מצד שני החגים עלולים להיות קשים ביותר מבחינה כלכלית ואולי אף תהיה התנגדות פיזית לסגר. יתרה מזאת, במידה ויהיה גל שלישי, בעיצומו של החורף, לא נוכל לקיים בחירות ממילא. אך הסיבה העיקרית שבגללה תאריך זה לא טוב לנתניהו, היא הבחירות בארצות הברית, שנערכות לפי חוק בתחילת נובמבר -שבועיים לפני הבחירות בישראל. נתניהו לא יוכל לקבל את תמיכת הנשיא ולנאום בעצרות, מפני שגם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן וגם הנשיא טראמפ לא ירצו לקחת צד במאבק הפנימי בישראל, יתר על כן הם יהיו עסוקים בבחירות שלהם.        

במידה והחלטת התקציב דחתה לנובמבר, פיזור הכנסת ידחה בשלושה חודשים, שלאחריהם איום הבחירות יחזור לחיינו. במקרה כזה צריך לספור שוב מאה ימים ולבחון האם מועד זה טוב לנתניהו. במקרה כזה הבחירות יתקיימו במרץ. בתקופה זו נתניהו יהיה עמוק בתוך המשפט וכל הגעה שלו לדיון תלווה בתמונות לא מחמיאות. בנוסף, שוב, איננו יודעים להגיד מה יהיה מצב הקורונה והאם נהיה בעיצומו של גל הדבקה נוסף או אחריו. בכל מקרה חורף זה זמן פחות טוב לבחירות. אך, נראה כי זו תהיה התקופה הטובה ביותר מבחינתו ללכת לבחירות מאחר שהוא יוכל לתרץ את פיזור הכנסת בניסיון אמתי לאחדות שנכשל, כאשר היום הטענה הזו לא עוברת את דעת הקהל הישראלי. התקווה הגדולה של נתניהו שעד אז בנט ישכח מעיני הציבור באופוזיציה ויחזור "לגודלו הרגיל" והנוח לנתניהו. 

נקודת זמן נוספת של פיזור הכנסת הוא חודש מרץ, עד אז צריך להעביר את התקציב 2021, ומידה והוא לא עובר, הכנסת שוב מתפזרת באופן אוטומטי.  אם הכנסת תתפזר בתקופה זו, הבחירות יהיו צפויות בסיבות יוני. ללא ספק, זהו הזמן הטוב ביותר עבור נתניהו. בתקווה שעד אז יפותח חיסון, נוכל להתחיל להיפרד מהקורונה, כך, שבעזרת ה', זה יהיה אחרי חגיגות יום העצמאות בסימן עצמאות מהגיף. השאיפה היא שבעוד עשרה חודשים העולם יוכל לחזור לקדמותו, אך השאלה האם נתניהו יוכל לחכות כמעט שנה עד שיעיף מעליו את גנץ מהתואר של ראש הממשלה החליפי ויהיה חייב לו דין וחשבון?התשובה היא ככל הנראה לא ולכן זה תרחיש זה לא סביר. כעת נותר לנו רק לקוות שנתניהו לא יגרור אותנו לבחירות בזמן הגרוע ביותר לישראל.