סערת 'היהודים באים': רבותינו, לא יצאתם מפרופורציות?

התכנית 'היהודים באים' אולי פוגענית, אבל יש כאן אבדן חמור של פרופורציות. איך דווקא תכנית טלוויזיה איחדה את שורות הרבנים מהגוש ועד הר המור? האם ההיעלבות היא כל כך קשה שלא די להחליף תחנה?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 17/08/20 15:33 כז באב התשפ

סערת 'היהודים באים': רבותינו, לא יצאתם מפרופורציות?
היהודים באים, צילום: באדיבות כאן 11

הערב (ב') צפויות לקום מחאות כנגד תאגיד השידור המשדרת את התכנית "היהודים באים", בטענה כי זו פוגענית כנגד אבות האומה. ההפגנה זוכה לתמיכה של קשת רחבה של רבנים מהציונות הדתית, הכוללת גם רבנים מישיבת הר עציון כמו הרב אמנון בזק, ועד רבנים מישיבת הר המור כמו הרב צבי טאו, ובין שני ההרים תמיכה של רבנים רבים באמצע. אין ספק כי התכנית 'היהודים באים' אכן יודעת לתת מכות קשות בבטן, ויכולה להעמיד רבים במבוכה מול הסאטירה הנוקבת. נדמה שההעלבות יצאה מפרופורציות?

קודם כל איך קרה שתכנית סאטירית הפריעה למנוחתם של רבים כל כך? מדובר בתכנית הומור, שההשפעה שלה לא כל כך גדולה כמו שחושבים. לרוב תכניות סאטירה הם לא יותר מ"הכלבים נובחים והשיירה עוברת", ומי שכן נעצר זה בשביל להתלהב רגע מהפודל החמוד. אם לתכניות סאטירה היית ההשפעה כל כך גדולה כנראה שההצבעות בקלפי היו נקבעות לפי הסטנדרטים של ארץ נהדרת, אבל מה לעשות שנתניהו ראש ממשלה עשר שנים רצופות. עולם התורה וכן שמם של אבות האומה לא יחרבו כי יוסף הצדיק של התכנית חושב שהוא "דולפין גרגשי" ואנחנו "מלפפוני ים מטונפים מסריחים". 2000 שנות גלות לא גרמו לאבד את האמונה במשה רבינו, לא היהודים באים תעצור את זה.

למה נעצרתם בחיקוי על דמויות תנ"כיות? לא התעורר בכם הכעס כשתכניות כמו הישרדות המשדרת תככים ומריבות בלבוש מינמלי, משודרת בפריים טיים. לא כשתחרויות בישול מסבירות שסטייק הכי טעים כשהוא מטוגן בחמאה, זה נראה מגרה וכנראה ישפיע על דעת הקהל יותר. לא שסדרה כמו תאג"ד שמראה זוגיות של חיילים יהודים עם חיילות או"ם, או בדואים. ולמה לעצור בטלוויזיה ראיתם את הקליפ החדש של סטטיק ובן אל על ש"הבנות חמות כמו עוגיות"? זה עלה רק אתמול ויש לו כבר כמעט 800 אלף צפיות, הילדים שלכם כנראה כבר ראו אותו.     

השאלה שבוערת בי יותר היא איך דווקא תכנית טלוויזיה, איחדה כך את שורות הרבנים?  מאז פינוי מגרון ב-2012 לא נראה איחוד שכזה. איך קרה שדווקא תכנית טלוויזיה, שאני מאמין שאף אחד מהרבנים גם ככה לא צופה בה, צופפה אותם יחדיו? איך מכל המאבקים שניתן לאחד בשבילם שורות דווקא תכנית סאטירה שמשודרת ביום שני ב-22:00 בלילה עשתה זאת? אותם רבנים לא התאחדו סביב סגירת בתי הכנסת, או סביב אבדן הריבונות בשביל ההסכם עם האמירויות. גם לא בעקבות תקציב ישיבות ההסדר והחינוך הממלכתי דתי שנעלם, או הקיזוז בתקני השירות הלאומי. גם לא סביב המשבר הכלכלי שגורם לעסקים רבים לוותר על תעודות כשרות, גם לא הוועדה למינוי דיינים. אבל מה כן? יניב ביטון הופך את שלמה המלך לטינייג'ר מתוסכל שכותב למגרה. שוב יצאו כאן מפרופורציות כשיש מאבקים דחופים הרבה יותר.

לבסוף יש לי המלצה פשוטה, לא מצחיק אתכם, אפילו מכעיס אתכם - אל תצפו בזה.