סגור

מחנכים במרחבי התוהו: מדוע המחנכים עדיפים על רבנים?

הרב כדמות גבוהה הדורשת לחיים אידאליים יתקשה להתיר לכם לצפות בסדרות טלוויזיה, קל וחומר בנושאים מיניים בוטים יותר. הדרישה לחיים גבוהים יותר עלולים ליצור ניתוק מהרבנים, בעוד שהמחנכים יכולים לתת מענה טוב יותר גם ממקומות נמוכים

הרב אבישי מזרחי
כ באב התשפ
,
10 באוגוסט, 2020 21:32
אבישי מזרחי

אבישי מזרחיצילום: רונן פדידה

האם מותר לצפות בסדרה טהרן, בשבבניקים או בפאודה?

נסו לשאול רב ממוצע את השאלה הזו - אם יהנהן בחיוב בקשו ממנו שיכתוב לכם תשובה הלכתית מנומקת מדוע זה מותר ואם אפשר שגם יפרסם זאת. אני מתקשה לראות את הרב שיצליח לנסח תשובה כזו (עיינו בספר "בין הזמנים" של הרב סתיו וראו כמה זה מסובך).

אני יכול להבטיח לכם שיש רבנים לא מעטים שהסדרות הללו לא זרות להם, גם אם הם לא צפו בהן אז הם לפחות קיבלו עדכון שוטף מבניהם או תלמידיהם. אז אם זו מציאות נוכחת מדוע אי אפשר לכתוב על כך שהדבר מותר? או לכל הפחות שאפשר לחיות עם זה בשלום רוחני ורק ללמוד להפריד את הקליפות המגונות?

מדוע לא? כי הרב מכוון לפסגה הרוחנית, לאיזה אידיאל החף מכל מציאות שבורה, חסרה, דיעבדית. הרב מבקש לשרטט את הלכתחילה הטהור. זה נפלא ורומנטי. אך זו גם חרב הפיפיות של הרב. כשהוא עוסק במופשט ובנאצל הוא מתנתק מהמציאות. הוא הופך פחות ופחות רלוונטי לתלמידיו ולקהילתו. הם תמיד נמצאים במרחבי הדיעבד, הם תמיד לא בסדר, לא הכי, לא שלמים. הם חיים בנתק או בדיסוננס עמוק בין התורה ובין החיים.

אמת, פעמים רבות התלמידים מבקשים רב שהוא "מלאך ה' צבאות". הם משוועים לדמות המצויה טפח מעל הקרקע. הם לא מחפשים חבר ואח קרוב אלא הם מבקשים דמות רוחנית שתמשוך אותם כלפי מעלה.

אמנם מאידך יש מחיר כבד לניתוק. הרב כבר לא הופך לכתובת במרחבים רבים של החיים. הנוכחות שלו והכתיבה התורנית שלו דוחקות את תלמידיו לתחתית ההר, לפריפריה הרוחנית. כשהוא מסרב לומר להם שהם יכולים לחיות בשלום עם צפייה בסדרה ישראלית סבירה (ובצדק מבחינתו) הוא בעצם אומר להם אתם לא בסדר, אתם יכולים אחרת, אלוקים לא ממש מרוצה מכם. ואני תוהה אם זה מקרב או מרחיק? מדרבן לטיפוס רוחני או זורע ייאוש ודחייה?

לאחרונה נתקלתי בכמה שאלות ממרחבי הבדיעבד, שלא לומר ממרחבי התוהו - בחינוך הדתי מיניות טרום נישואין היא דבר פסול, בוסרי וחסר. מיניות טרום נישואין היא חטא, החמצה, פספוס והיא מאבדת את הודה וקיסמה השמור לה לברית הנישואין הקדושה (מחויבות, אחריות, נאמנות, מיניות הכרוכה באהבה ועוד).

האם ישנם תלמידים בחינוך הדתי המקיימים מגע מיני טרום נישואין? התשובה היא חד משמעית כן. שאלות שהגיעו לפתחי חשפו בפני סיפורים מדאיגים על נערים צעירים שלא די שעברו על ההלכה אלא ממש סיכנו את חייהם במגע מיני לא בטוח, חלקם עברו ניצול וחלקם אף התגלגלו לכפרים פלסטינים בתום ובחוסר ידיעה, בהיעדר הדרכה והכוונה שזוכים לה מקביליהם מהחינוך הממלכתי.

הרבנים שלהם לעולם לא ידברו על "יחסי מין בטוחים" כשהם מאמינים (ובצדק) שמדובר בדבר פסול בגיל הזה. החשש מלגיטימציה, מהכשרת השרץ, לא מאפשרת לרב לעסוק בכל שלבי הפרמידה. אך מסתבר שיש חינוך, אור ותקווה גם במרחבי התוהו, גם מתחת לפסגת האצילות הרוממה.

פגשתי לא מעט מחנכים מכפרי נוער. דוסים. יראי שמיים. אך הם לגמרי משוחררים מתסביך הרב, מהשאיפה לאידיאל הצרוף. הם נמצאים במרחבי התוהו, בשבילי הדיעבד, הם רואים את התלמידים שלהם והם מעניקים להם תקווה, משמעות ואור. באשר הם שם. הם יודעים איפה התלמידים שלהם נמצאים, לכן שיעור על מיניות בטוחה, כדוגמא, לא מאיים עליהם. להיפך זהו שיעור המציל נפשות ממש. הם לא חוששים מהמילה המאיימת "לגיטימציה", הם דואגים לחיי תלמידיהם, לרווחתם הנפשית והם גם רוצים להציף אותם באור ומשמעות, אך כל תנועה קדימה מבחינתם היא נהדרת, גם כשהיא בתחתית ההר.

בניגוד לרבנים, למחנכים יש חרות גדולה יותר. הם אולי מכוונים לפסגות גבוהות אך סולמותיהם מוצבים ארצה. מתוך הקשבה עמוקה, מתוך אהבה גדולה לתלמידיהם, באשר הם שם. מחנך אינו רב. זהו יתרון עצום. מרחבי התוהו והבדיעבד לא צריכים להבהיל אותו, בכל מקום ניתן להושיט יד, לקדם, להאיר. כל תיקון ושכלול הוא נפלא. כל הדרכה שמניעה לטוב, גם כשהטוב קלוש, גם כשהוא לא הכי ולא מושלם ולא פסגת השאיפות הרוחניות. המחנך נוגע באהבה בחיים, במציאות הנוכחת, ללא מורא ופחד. ומשם הוא מציב אט אט פיגומים לשמיים.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
10.08.2020

1. נכתב ממקום נמוך במיוחד (ירושלמי)

ואין ספק שימצא חן בעיני חלק מהנוער

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

2. וואו... איזה ניתוח מדהים! תודה! (מאיר)

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

3. אחי אתה הולך ומאבד את זה (ניר)

כל פוסט וכתבה אתה מתרחק עוד טיפה

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

4. האם המחנך אינו נאמן להלכה? (פלוני)

והאם הרב אינו רואה את המציאות?
או יותר נכון. האם ההלכה אינה רואה את המציאות?
אם יש מקום להקל בגלל המציאות הדיעבדית, אזי הרב עצמו יאמר זאת. וגם אם לא יפרסם תשובה מנומקת באינטרנט, יאמר זאת פנים אל פנים וידריך שזאת הדרכה פרטית לאותו זמן. וכך יעשה גם המחנך בן התורה.
ההפרדה בין המחנך לרב, מלאכותית ומגמתית.

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

5. גם אצל רבנים יש מקום להדרכות דיעבד, אבל (אליהו)

הם לא יפרסמו אותן. גם אתה כמחנך לא תרצה לפרסם את שיעור המיניות שאתה נותן. אז מה ההבדל?

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

6. במחילה (דוד)

אבל זה כלל לא מדויק.
בתור רב קהילה וגם מחנך, אני יכול לומר לך, הרב אבישי היקר, שאני יכול למשוך את בני קהילתי למעלה מבלי להתיר צפיה בכל מיני דברים כאלה ולמרות זאת הם לא מרגישים שהם פועלים בדיעבד.
חד משמעי

דווח על תגובה לא ראויה
10.08.2020

7. איפה מגדלים כזה דבר (לא יאומן)

??

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

8. אתה מערבב פה כמה תחומים ביחד....הרבה סלט ..חבל...זה יותר מערבב את הנוער (אברהם)

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

9. אבישי. מספיק עם העיסוק האובססיבי ב: א. להטבים ב. תקיפת רבנים (כיסא המטפלת)

.

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

10. אבישי מסרחי. עליך נאמר: אמור לי לאיזה בית מדרש אתה קשור, ואומר לך מי אתה... (מחנך ולא "מחנך")

................

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

11. יש כאן סטיה מכוונת בדעות (מאיר)

אבישי! יוצא מנקודת הנחה שסרטים אלו (שאיני מכירם) שהם מותרים אך הרבנים לא מסכימים ןמפחדים להתיר.
וזאת מנין לך? האם בגלל התואר רב שהוקדם לשמך?

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

12. הגיע הזמן שרבנים יפסיקו להטיף ולהפחיד בחורים על הוצאת זרע לבטלה עד שהם מואסים בחיים שלהם. (אחד)

הגיע הזמן שרבנים יפסיקו להטיף ולהפחיד בחורים על הוצאת זרע לבטלה עד שהם מואסים בחיים שלהם. במקום לחנך למינות בריאה לשים את הדברים על השולחן להסביר שקיים פער בין אידיאל למעשה ולהתמודד עם תהליך טבעי שקורה לכל בחור. הם עסוקים בהפחדות שמטריפות את הבחורים. צריך ללמד את הבחורים להבין שכולם נופלים כן שוב ושוב גם רבנים היו פעם בחורים. ובסוף קמים ומתגברים. לוקח הרבה זמן. לא צריך להיכנס לפאניקה ולא לקיצוניות זה הטבע האנושי.

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

13. הרב? אבישי מזרחי (חיים)

לא הבנתי למה הוא מוכתר בתואר הלא רצוי "רב"...

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

14. חבל (גבריאל)

כתבה רדודה.
אינך עוסק בשאלה מהי הגדרת רב ומהי הגדרת מחנך. מהו לכתחילה ומהו בדיעבד. מהו פנאי כשר ומהו פנאי פסול.
את זה אי אפשר לכתוב באתר אינטרנט אז אפשר לכבס מילים ולהראות כאילו אתה מבין...
תעשה טובה כשאין לך מה לכתוב אל תכתוב

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

15. בושה (אליהו)

אינני מבין מדוע אתר כיפה מעלה זבל כזה לאתר, לא כל מי שכותב משהו צריך להעלות. בורות, טיפשות, והתנגחות בתורה.

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

16. מזעזע (כיפה, מה נסגר?)

מכבסת מילים שלמה כדי להכשיר תפיסה ניאו רפורמית

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

17. מחנכים? (הר מתירלי)

שיעור על מיניות במקום חינוך והסבר על חומרת הנושא ועל הנזק לעתידם?
מעולה.
ואם התלמיד יחפש מקום למפגשים הללו עם חברתו, תזמין אותו אליך הביתה?

דווח על תגובה לא ראויה
11.08.2020

18. עכשיו מובן לגמרי למה החמ"ד לא רצה להיות שותף במיזם שלו. (אריאל)

דווח על תגובה לא ראויה
12.08.2020

19. מה האינטרס שלך? (אלעד)

כיוון שטעונים רדודים, (מצייר את העולם שחור ולבן)
עולה השאלה למה לכתוב כאלה דברים.
א. זו הרמה שלך.
ב. יש לך אינטרס. אולי לנגח רבנים? אולי לבנות עצמך על הנמחת האחרים? אולי הרב שלך גרם לך תיסכול?

ואם לטעמך יש מקום לעסוק יותר בנושאים אלו, תכתוב ולנמק בלי לנגח.

דווח על תגובה לא ראויה
18.08.2020

20. לא ראוי להיות מחנך (שירה)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

תפילה בימי הקורונה. יגובש נוהל הגבלות אחיד צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

נוהל אחיד להסדרת ההגבלות יגובש בתחילת השבוע

קרא עוד