אלימות במשפחה - מהו תפקיד רב הקהילה? רשמים מכנס 'בית הלל'

האם יש לנו את הכלים לשים לב לאותות מצוקה שמעידים על אלימות במשפחה? רבני בית הלל קיימו כנס בשאלה מהו תפקיד הדמות התורנית בקהילה מול מקרי אלימות במשפחה |הרבנית תהילה אליצור חזרה עם רשמים

חדשות כיפה הרבנית ד"ר תהילה אליצור, בית הלל 09/08/20 13:31 יט באב התשפ

אלימות במשפחה - מהו תפקיד רב הקהילה? רשמים מכנס 'בית הלל'
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בגל הראשון של הקורונה הגיעה אלי דרך האתר של 'בית הלל' פניה לא רגילה. היא לא כללה שום שאלה הלכתית או דתית מסוג השאלות המופנות לרבנים ורבניות, אלא בקשת עצה לגבי מצב משפחתי לא ברור. לקח לי יותר מידי זמן להתעשת: יותר מידי זמן להבין שלא משנה למה הפניה הגיעה אלינו. יותר מידי זמן להבין שהפונה נמצאת, ככל הנראה, בסיטואציה של אלימות במשפחה, וזקוקה לעזרה מידית מאנשי מקצוע.
כשכבר הבנתי, לא ידעתי לאן להפנות אותה. כשכבר מצאתי את מי לשאול וקבלתי הנחיות ברורות לאן להפנות את האשה, לא הצלחתי לחזור אליה. נשארתי מתוסכלת. מתפללת שאותה אשה מצאה כתובת לעזרה ופנתה אליה.             

תפקיד הרב מול אלימות במשפחה - כנס 'בית הלל'

המקרה ה'קטן' הזה התרחש סמוך לשני מקרי רצח נשים על ידי בני זוגן – טטיאנה חייקין ז"ל ומאיה וישנאק ז"ל. מקרי רצח הם קצה קרחון שמגיע לתקשורת ולמשך כמה ימים גורם טלטלה ועניין ציבורי, אבל יש תחתיו יש קרחון גדול  מאד של אלימות במשפחה בצורות וביטויים שונים, כמו המקרה ה'קטן' שהגיע אלי. המשותף  לכל המקרים הוא סבל של נשים, ילדים וגברים שעבורם הבית הפרטי הוא מקום של פחד, איום, הקטנה ופגיעה. אין מקרים קטנים.

בשיח בין חברי בית הלל התברר שאני לא לבד בתחושה המתסכלת של חוסר ידע וחוסר כלים לסיוע. סטטיסטית, בקהילות בישיבות, במדרשות ובמוסדות החינוך שלנו, אנחנו פוגשים חברי קהילה ותלמידים שנמצאים במעגלי אלימות במשפחה. חלקם לא יפנו אלינו, אולי יקוו בסתר ליבם שהרב, הרמי"ת או דמות תורנית אחרת תשים לב ותשאל. חלקם יפנו ברגע מסוים.
פניה יכולה להיות מהצד הנפגע או מהצד הפוגע. פניה עשויה להיות 'קו פרשת מים' בין קבלת עזרה ויציאה הדרגתית ממעגל האלימות, לבין סגירת חלון ההזדמנויות והמשך נפילה.
דרך התגובה לפניה קריטית. האם יש לנו את הכלים לשים לב לאותות מצוקה? להגיב באופן מתאים ונכון כשמישהו פונה אלינו? האם אנחנו יודעים להפנות לכתובת המקצועית הנכונה, ולהעניק לווי בתהליך ארוך וקשה של ניסיון השתקמות? 

השאלות האלה, הן הסיבה לכנס שהתקיים מטעם ארגון 'בית הלל', בערב תשעה באב, תחת הכותרת 'אלימות במשפחה – תפקיד הרב, הרבנית והמנהיגות התורנית בקהילה'. נקודת המוצא הייתה הבחנה מוחלטת וקפדנית בין הרב/נית או כל כתובת בתחום התורני /חינוכי, לבין אנשי המקצוע המטפלים באלימות במשפחה. תפקידנו הוא באיתור והכוונה אל הכתובות המקצועיות, ובמידת הנדרש לווי ותמיכה במהלך הטיפול הניתן על ידי אנשי מקצוע. השתתפו בכנס למעלה מ-70 רבנים, רבניות, רמי"ם רמיו"ת מדרכי ומדריכות כלות וחתנים, ויועצות הלכה. החלק הראשון  הוקדש לפריסת מפת הגורמים המקצועיים האמונים מטעם המדינה על טיפול באלימות במשפחה.

שמענו חמש הרצאות טד מנציגי משרד הרווחה, הפרקליטות, המשטרה, מקלטים לנשים מוכות והמרכזים לטיפול ומניעת אלימות במשפחה. כל נציג תיאר את המענה המקצועי הניתן בתחומו. כולם התייחסו לחשיבות שיתוף הפעולה בין הגורמים המקצועיים לבין בעלי תפקידים בקהילות ובמוסדות החינוך.
בחלק השני, התקיימו מעגלי שיח סדנאיים. שלושה מעגלים הונחו על ידי מומחים בתחום, המטפלים יום יום במשפחות במעגל האלימות. המעגלים האלה עסקו בזיהוי לווי ותמיכה על ידי מי שאינם מטפלים, עקרונות סיוע וטיפול לגברים במעגל האלימות, ופגיעות מיניות במשפחה. שלשה מעגלים הונחו על יד רבנים / רבניות לאור התנסותם בלווי וסיוע, ועסקו בתפקיד הרב בליווי מקרי אלימות במשפחה, הבניות חברתיות קהילתיות ודתיות המאפשרות אלימות במשפחה, והעבודה המשותפת של רב ועו"ס. 

תוך כדי הכנס, ועוד יותר אחריו, זרמו בקשות רבות של משתתפים למידע חיוני נוסף ולהמשך לימוד ורכישת כלים. בעיקר הורגש הצורך בכתובת מקצועית אליה אפשר לפנות ולהתייעץ ב'זמן אמת', כדי לפעול בצורה נכונה ומיטיבה. בזמן הקצר שעמד לרשותנו היה צמא גדול לשמוע וללמוד מאנשי המקצוע, לפתוח כווני חשיבה, לשתף ולדון בהתנסויות שעברנו.  

פעמים רבות שואלים מה יוצא מכנס. הרי כנס במהותו מוקדש לדיבורים, ולמה להכביר דיבור, האם זה לא מונע עשיה? לא שמענו שאלה כזו סביב הכנס הזה. נדמה שבהקשר של אלימות במשפחה הדיבור הוא במידה רבה המעשה, והוא האתגר שלנו: אנחנו צריכים ללמוד לדבר על אלימות במשפחה בקהילות ומול תלמידים.
אנחנו צריכים  ללמוד איך לדבר על אלימות במשפחה עם מי שנמצאים בתוכה; איך לדבר באופן שמזמין פניה אלינו, איך להימנע מדיבור שופט כדי לא לסגור סדק קטן שנפתח בדלת. איך מדברים דיבור מנחם ומחזק. אם נדע איך לדבר, אולי נצליח להושיט גלגל הצלה או קרש למי שמנסה להרים ראש בים סוער וכואב. אולי נוכל להושיט יד שעוזרת לחתור לחוף מבטחים. 

 

אנו מבקשים להזכיר לציבור דרכי פנייה לסיוע במקרי אלימות במשפחה: 

*מוקד חרום לפניה במצוקה, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בכל ימות השנה - 118  

*קו לפניות שקטות המאפשר פניה למוקד החרום באמצעות הודעת טקסט - 0557000128 

*קו יעודי לפניות של גברים  1218

*קו סיוע לנשים – בת מלך, מענה מקצועי רגשי ומשפטי 1800-292-533