העיקר זה הרומנטיקה? אז זהו, שלא

"הסכמי קדם נישואים לא יפתרו את כל בעיות הסרבנות והעגינות בעולם היהודי, אבל רבים רבים, מאות ואלפים של גירושין, יוסתו חזרה ממסלול ההתרסקות למסלול של הפרדות בכבוד" | ערב ט"ו באב, מנכ"לית 'יד לאשה' קוראת לזוגות לחתום על הסכמי קדם נישואין

חדשות כיפה פנינה עומר 03/08/20 20:23 יג באב התשפ

העיקר זה הרומנטיקה? אז זהו, שלא
הסכם קדם נישואין. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ט"ו באב הוא חג האהבה היהודי ושיאה של עונת החתונות. הנשים היו יוצאות לחולל בכרמים במטרה לאתר בן זוג, והגברים? לא ברור לנו לגמרי איך העסק הזה עבד. נרצה לדמיין שהם איתרו כלה פוטנציאלית, החליפו מבטים הדדיים וניגשו לבקש את ידה. רומנטי, אבל יש גם הערת אזהרה.  המשנה ב"המלצת הבית" מתריעה בפני אותם עלמים : "בחור, שא עיניך מה אתה בורר לך, אל תיתן עיניך בנוי, תן עיניך - במשפחה" המחולות וכל הלבן הזה, זה רומנטי, אבל חשוב לבדוק עם מי אתה עושה עסקים, כי נישואים זה לא רק רומנטיקה, זה חוזה לחיים.

לכל הכתבות והטורים על הסכמי קדם נישואין

גם בעידן המודרני צריך להכניס הערת אזהרה לפני הנישואים. כך על פי המימרא הידועה אנחנו מתריעים שלא מספיק לדעת עם מי להתחתן, צריך לדעת גם ממי להתגרש או לפחות להבטיח שאם חלילה נצטרך, יש לנו הסכמה על איך להתגרש. במינימום פגיעה, במקסימום כבוד הדדי, מתוך הסכמה כי לעולם לא נחזיק זה את זו בכח בתוך מערכת נישואים שאינה רצויה, או אינה מתקיימת. ומה יותר רומנטי מלהבטיח שבכל רגע ורגע שנחיה יחדיו, נדע כי אנחנו עושים זאת מרצון חופשי ומאהבה גדולה. 

מתוך ההבנה כי טקס הנישואים ממסד גם קשר חוזי בין בני זוג, אנחנו צריכים לצרף לחוזה הנישואים נספח שיגן על בני הזוג בעת הצורך. 

כבר לפני אלפיים שנה הבינו חז"ל את חשיבות ההתחייבויות ההדדיות במעמד הנישואים ותיקנו את הכתובה שמבטיחה לא רק את ענייני המזונות, הפרנסה ואת חיי האישות, אלא גם מגינה על האישה במציאות של חלילה גירושין או פטירה. כעת יש להרחיב את הבטוחות שמציעה הכתובה לבני הזוג ולהוסיף עליהם הגנה מפני הרעה החולה שהתפתחה עם השנים ופשטה בישראל, כאשר גברים ונשים עושים שימוש לרעה בגט ואוחזים ביד קשה בחירות בן/ בת זוגם על מנת להתעלל, להתעמר או לשפר את כוחם במו"מ לגירושין.

סרבנות גט היא חרפה שמתקיימת בחסות ההלכה ויש לנו חובה מוסרית ודתית להגן מפניה ולשם כך נוסח 'הנספח לכתובה'. מבלי לפגוע ברומנטיקה, מבלי לעבור על ההלכה, יש לנו הזכות והחובה להבטיח לבני הזוג הגנה.  

הנספח בפורמט של 'הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט', הוא הסכם הדדי שחותמים עליו בני הזוג, בדרך כלל לפני החתונה (אבל אפשר בהחלט גם לאחריה) ובו מנגנון משפטי הלכתי, שנועד להגן מפני סרבנות גט ולמנוע מצבים בהם נכפה על אחד מבני הזוג להישאר בקשר בניגוד לרצונו/ה החופשי.

על דרך החיוב, ההסכם מבטיח שההישארות בחיי הנישואים נעשית ברצון שני הצדדים. אם חלילה  יעלו הנישואים על שרטון, בני הזוג מסכימים מראש כי אם יכשלו ניסיונותיהם לשלום בית ואחד מהם יתעקש על הפרידה, בן הזוג השני יענה לו. יוסכם מראש על סכום לא מבוטל שיוגדר כמזונות מוגדלים והוא יושת על בן הזוג רק אם יעכב את תהליך הגירושין.  הסכום האמור הופך את הסרבנות לעסק יקר ולא משתלם.  

עיקר השפעתו של ההסכם בכך שעצם קיומו מרחף מעל הגירושין ומונע כל מחשבה רעה לניצול הגט לצורך סחיטה או איומים. 

פנינה עומר, מנכ"לית

פנינה עומר, מנכ"לית 'יד לאישה'צילום: גדעון שרון

הסכמי קדם נישואים לא יפתרו את כל בעיות הסרבנות והעגינות בעולם היהודי, אבל רבים רבים, מאות ואלפים של גירושין, יוסתו חזרה ממסלול ההתרסקות למסלול של הפרדות בכבוד. לעיתים יש להכיר בכך שלא ניתן להציל את הנישואים, אבל בכל זאת מוטלת עלינו האחריות להציל לפחות את הגירושין.

ועוד מילה לסיום: אם טרם השתכנעתם לחתום על הסכם קדם נישואים, אם אתם בטוחים ש "לכם זה לא יקרה", אם אתם חושבים שזה בכל זאת לא הכי רומנטי, אם לא למענכם, עשו למעננו. גלו אחריות וערבות הדדית. תהיו אתם הראשונים לחתום על הסכם קדם נישואים כדי שלחברים שלכם ולחברים של החברים שלכם זה יהיה קל וברור. כי איפה שהוא בקצה הרצף, ההסכם הזה יציל איש או אישה בישראל מסרבנות גט ויקנה להם את חירותם. עזרו לנו לשנות את הנורמות החברתיות  להיקשרות בקשר נישואים בחכמה, כדי שבעת הצורך, ניתן יהיה להתיר אותם בכבוד.

פנינה עומר היא מנכ"לית ארגון 'יד לאשה', מבית 'אור תורה סטון', התומך בנשים עגונות ומסורבות גט

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן