עצת נפש: אל תוותרו על החלום | בעקבות הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה

"החלטתי שלא משנה מה, אני את חיי לא אחיה כהומו מוצהר ואעשה הכל כדי לממש את החלום של משפחה עם אישה, בית וילדים". האם כל "טיפולי ההמרה" הם מסוכנים? בארגון 'עצת נפש' טוענים אחרת | דעה

חדשות כיפה חיים לוי 23/07/20 08:52 ב באב התשפ

עצת נפש: אל תוותרו על החלום | בעקבות הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הצעת החוק של ח"כ ניצן הורביץ לאסור על קיום טיפולים פסיכולוגיים שמטרתם לשנות נטייה מינית, אשר אושרה אתמול (ד') בקריאה טרומית בכנסת, טומנת בחובה פגיעה קשה בזכות לחירות של צעירים בעלי נטיות הומוסקסואליות, שאינם מעוניינים להשלים עם נטייתם ובוחרים לחיות אחרת. 

הכנסת הצביעה בעד חוק איסור טיפולי המרה

הרב שרלו על טיפולי ההמרה: "צריך לאסור, אך לא במסגרת חקיקה"

את שמואל, נשוי ואב לתינוק בן שנה, ליוויתי באופן אישי במשך תקופה ממושכת בקו הסיוע שמפעיל מרכז הסיוע "עצת נפש", שבו אני מתנדב. אמש, בזמן שהתנדבתי בקו הסיוע, התקשר שמואל ושיתף בתחושותיו, מתוך סערת רגשות: "אם ההצעה הזו אכן תעבור, היא תמנע מעוד אנשים כמוני לבחור כיצד הם מעוניינים לחיות את חייהם ותכפה עליהם לחיות חיים המנוגדים לרצונם ולבחירתם האישית. כואב לי הלב על מתמודדים שיצטרכו להשלים עם המצב במקרה הטוב או לחיות חיים אומללים של הסתרה, בלי יכולת לקבל סיוע ראוי בהתאם לרצונם האמיתי". 

שמואל הפציר בי שאשמיע את סיפורו, כמו גם את סיפורם של מתמודדים רבים אחרים, אשר חשים כי קולם מושתק וכי אין להם מקום בתוך השיח השולט באמצעי התקשורת. למרות שאת סיפורו של שמואל אני מכיר היטב משיחותינו הרבות, ביקשתי ממנו שיספר אותו שוב, כפי שהיה רוצה שיישמע. 

"אני יכול לומר שהבנתי בגיל מאוד צעיר שאני נמשך לגברים ואת ההשלכות שיש לכך על מהלך חיי", משתף שמואל בסיפורו האישי. "גדלתי בבית מסורתי מודרני, עם חשיפה גדולה למדיה. היו לי ניסיונות מיניים רבים בשלב מוקדם יחסית עם גברים, והיה לי ברור שזה משהו שלא הולך להיעלם. עם זאת, החלטתי שלא משנה מה, אני את חיי לא אחיה כהומו מוצהר ואעשה הכל כדי לממש את החלום של משפחה עם אישה, בית וילדים. למרות הקשרים שהיו לי עם גברים והניסיונות המיניים הרבים שחוויתי, בשום שלב לא הייתי מסוגל להשלים לחלוטין עם הנטייה המינית. משהו מבפנים בער בי שאלו לא החיים שאני רוצה לעצמי". 

"בגיל מסוים החלטתי שללא עזרה מקצועית לא אוכל להתקדם". את הניסיון של שמואל עם טיפולים פסיכולוגיים הוא מחלק לשנים. "בהתחלה, לפני שהגעתי ל"עצת נפש", נפגשתי עם מטפל בשיטה התנהגותית, אבל די מהר הבנתי שזה לא בשבילי. הוא ביקש שאתנזר ממגע עם גברים ובמקביל אצפה בתכנים פורנוגרפיים שמופיעים בהם נשים ואנסה לגרות את עצמי באמצעותם. לאחר תקופה ממושכת של פגישות, הרגשתי תסכול, ייאוש והרבה שנאה עצמית. ממש איבדתי תקווה. חשתי שמשהו לא בסדר אצלי, אני עושה את כל מה שהוא אומר לי, אבל אני בכל זאת לא מצליח.
תחושת הכישלון הכתה בי. בדרך לא דרך החלטתי לעשות מאמץ אחרון ודרך אתר האינטרנט של "עצת נפש" יצרתי קשר עם קו הסיוע. אחרי שיחות ממושכות שהחזירו לי את האמון בעצמי ואת התקווה שאני יכול להתקדם, הם הפנו אותי למטפל בשיטה נפשית-דינאמית. הטיפול היה אינטנסיבי, והוא נמשך מספר שנים במהלכן עברתי חתיכת מסע של בירור הזהות העצמית שלי, ולאט לאט דברים התחילו להתבהר. למרות שהגעתי לטיפול במטרה מוצהרת של שינוי הנטייה המינית, הופתעתי לגלות שבמשך רוב הזמן בטיפול זה בכלל לא היה על השולחן. דיברנו על הכל – הביטחון העצמי שלי, הדימוי העצמי, הרצונות, השאיפות, ולא מעט גם על המשפחה שלי ומערכות יחסים מוקדמות שהיו לי בחיים, וכיצד זה עיצב אצלי תפיסות ואמונות ביחס לעצמי, למשפחה ולחיים בכלל.
אחרי תהליך ממושך הכרתי את אשתי, ושיתפתי אותה בכל הדרך שעשיתי וביחד המשכנו את המסע שהפך להיות משותף. אני מסתכל אחורה ולא מאמין שמי שאני היום הוא אותו נער מתבגר שהיה כבול בנטייה ההומוסקסואלית. אני לא מסוגל בכלל לעלות על דעתי מציאות שבה היו מכריחים אותי לוותר על המסע העצמי שעברתי. אני מסתכל על אשתי ועל הבן שלי ומודה לבורא עולם שזכיתי לכך, ומתפלל שלא ימנעו מאחרים את הבחירה לחוות גם את החוויה המדהימה הזו". 

שמואל אינו לבד. במהלך התנדבותי בקו הסיוע של "עצת נפש", פגשתי במאות מתמודדים כמו שמואל, המעוניינים להקים משפחה במסגרת הטרוסקסואלית ופונים לשם כך לקו הסיוע. הבעיה העיקרית עם הצעת החוק, כפי שהיא מנוסחת כעת, היא שאינה מבחינה בין סוגי הטיפולים השונים הקיימים ביחס לסוגיית הנטייה המינית. אין חולק שטיפולי המרה, במתכונת הקלאסית שלהם, הינם מסוכנים ופוגעניים. המדובר בטיפולים הממקדים את חיציהם בנטייה המינית עצמה, ומתעלמים כמעט לחלוטין מאישיותי של המתמודד.
טיפולים מסוג אחד הינם טיפולים התנהגותיים קוגנטיביים, אשר עיקר העיסוק בהם הוא בניסיון לשנות את המשיכה המינית מתוך השפעה על ההתנהגות, הגברת העיסוק במין השני, צפייה בתכנים מיניים שבמרכזם עומד המין השני וכדומה. סוג נוסף של טיפולים הנכללים במונח הנ"ל, הינם טיפולים מובְנים - תבניתיים, העוסקים באימוץ דפוסים חיצוניים גבריים ואשר מבוססים על הנחות יסוד מובנות מראש ביחס לסיבת המשיכה המינית ולגורמי הרקע, כל זאת מבלי לפגוש קודם לכן את עולמו הפנימי האישי של המתמודד. 

אין ספק שההתנגדות הקיימת לטיפולי ההמרה הינה מובנת, וזאת בשל העובדה שברוב המקרים, בדומה לניסיונותיו הראשונים של שמואל, הם מובילים לתסכול, אכזבה ומפח נפש גדול. אי אפשר להתעלם מהאדם עצמו ומסיפורו האישי, תוך ניסיון לאלף אותו באמצעים חיצוניים או בגירויים כאלה ואחרים.
עם זאת, הצעת החוק אינה מבקשת למנוע רק טיפולים מסוג זה, אלא מנוסחת באופן גורף, כך שכל טיפול, מכל סוג שהוא, שעשוי להשפיע על נטייתו המינית של אדם, ייאסר. המדובר בפגיעה קשה בחירות של המתמודדים וברצונם הבסיסי והעמוק לחיות את חייהם כפי שהם רוצים לחיות אותם. אף אם הצעת החוק אכן תעבור לבסוף,  אנו קוראים למתמודדים שלא לוותר על החלום. יש לכם כתובת ואוזן קשבת. אתם אף פעם לא לבד.