מיכאלי מול שקד: תור הזהב של הציונות הדתית הליברלית

לח"כ מיכאלי אין רשימות של דיינים אותם היא צריכה למנות או אנשים אותם היא צריכה לרצות כדי שיתמכו בה, גם לא לחרדים שהצביעו בעדה. יכול להיות שדווקא עכשיו, דיינים מהציונות הדתית הליברלית יזכו לעדנה מחודשת בוועדה למינוי דיינים, בעוד שקד עלולה הייתה להיות מוחזקת על ידי החרד"לים

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 17/07/20 11:25 כה בתמוז התשפ

מיכאלי מול שקד: תור הזהב של הציונות הדתית הליברלית
איך זה שכוכב לבד מעז?, צילום: Miriam Alster/FLASH90

ביום רביעי האחרון התחוללה בכנסת סערה, כאשר חברי הכנסת הצביעו על הרכבי הועדות לבחירת שופטים ודיינים. בזמן המשא ומתן הקואליציוני הכריעו הליכוד וכחול לבן על זהותם של חברי הועדה לבחירת שופטים, הלא הם ח"כ צבי האוזר וח"כ אוסנת מארק. רבים תהו אם כחול לבן והליכוד יכבדו את ההסכם שנחתם, אך לאחר חודשיים שהקואליציה מנסה להתייצב ללא הצלחה, ניתן להגיד עליה רק דבר אחד - הכל יכול ליפול, אבל ההסכם הקואליציוני הוא קדוש. ולכן היה די ברור שהשניים יקבלו את מרב הקולות, למרות התמודדותה של שקד לתפקיד. 

הדרמה הגדולה היתה דווקא בהצבעה על הוועדה לבחירת דיינים, כאשר חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) זכתה בהצבעה על פניה של חברת הכנסת איילת שקד (ימינה). אף אחד לא חשב שלמיכאלי המבודדת, חסרת תמיכת מפלגתה שהצטרפה לקואליציה, אך היא עצמה מסרבת להיות שותפה בה, יש סיכוי בוועדה הגברית והדתית הזו, על אחת כמה וכמה ששקד נהנתה מתמיכה פומבית של הליכוד. אך מסתבר שמאחורי הפרגוד כל חבר כנסת דואג רק לאינטרסים שלו. 

שקד.

שקד. צילום: איפאק

ביום ההצבעה, כשהכל היה נראה אבוד מבחינת מיכאלי, חברת הכנסת לא אמרה נואש, ועברה מח"כ לשר ומשר לראש הממשלה לוודא שיש לה את הרוב הנדרש. לבסוף היא זכתה על חודו של קול עם 66 קולות, לעומת 65 הקולות של שקד. חבר כנסת אחד היטה את הכף לטובת מיכאלי, שקד מיהרה להצביע על נתניהו כחבר הכנסת הסורר שלא הצביע עבורה, אולם מיקי זוהר מיהר להכחיש. ובכל זאת האיבה והכעס בין השניים כל כך גדולים, כך שסביר להניח שראש הממשלה לא ירצה להעניק ליו"ר ימינה לשעבר ניצחון, אפילו הקטן שבקטנים. הסברה הנוספת שעלתה היא, שמיכאלי 'עשתה דיל' עם יהדות התורה, שמעדיפים מישהי 'שאפשר לשלוט בה'. מיכאלי כבר הוכיחה שאי אפשר לשחד אותה, גם לא תמורת דברים גדולים יותר, אך יותר מזה - אין לה כוח פוליטי משמעותי, כך שאין לחרדים עניין לעשות איתה עסקים. 

רבים תוהים מה יש למיכאלי, שחרטה על דגלה את המאבק בהפרדה בין דת ומדינה, לוועדה למינוי דיינים. מיכאלי טוענת כי המטרה שלה היא לרענן את רשימת הדיינים: "אנחנו צריכות וצריכים דיינים שרואים אנשים כבנות ובני אדם, בלי הבדל צבע עור, ארץ מוצא או מין. דיינים שיודעים למצוא בהלכה איך לאפשר, לא איך לאסור", כתבה בחשבון הטוויטר שלה לאחר הניצחון. רבים טועים בה וחושבים שהיא אויבת הדת, אך היא הרבה יותר קרובה ונאמנה ממה שנראה לעין. 

למרות קולות השבר שנשמעו בקרב חברי ימינה, על כך שהליכוד הפקיר פעם נוספת את הציונות הדתית, צריך לזכור שהדיינים מהציונות הדתית לא ייפגעו מניצחונה של מיכאלי, מכיוון שעל פי חוק הם מקבלים שליש ממינויי הדיינים. מיכאלי יכולה להוביל מהלך שהציונות הדתית הליברלית משוועת אליו כבר כל כך הרבה שנים ללא הצלחה. למיכאלי אין רשימות של דיינים מומלצים ואין לה רצון או יכולת להתקדם פוליטית בזכות זה. היא פשוט תמנה אותם על בסיס מקצועי ואנושי. לעומתה, שקד מחוייבת לא פעם לאגף החרד"לי במגזר, שהרי היא צריכה את תמיכתו האלקטורלית ואת אישורו להיות חלק מהמגזר הסרוג. דווקא עכשיו, כשהממנה לא מהמגזר ואין לה חשבונות פוליטיים, אנחנו אולי יכולים לחזות בתור הזהב של הציונות הדתית הליברלית.