תקציב חד שנתי או דו שנתי: במקום דיון כלכלי, הדיון הוא פוליטי

דילמת התקציב עלולה להפיל את הממשלה, אבל נראה שהדיונים בנושא לא עוסקים בסוגיות של הכדאיות למשק או בכלכלה קורסת, אלא לשאלת השאלות בממשלה הזו - האם נגיע ליום חילופי התפקידים בין נתניהו לגנץ

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 03/07/20 09:01 יא בתמוז התשפ

תקציב חד שנתי או דו שנתי: במקום דיון כלכלי, הדיון הוא פוליטי
בנימין נתניהו ובני גנץ עשו שינויים בהסכם, צילום: ללא

בכל יום אנחנו עדים למלחמות בתוך הקואליציה, ובמיוחד בין נתניהו לגנץ. בכל פעם שיש דיווח חדש על משפטי ראש הממשלה, נתניהו חייב לצאת נגד הפרקליטות וכחול לבן חייבים ל'בייס' שלהם הודעת גינוי נגדית המביעה זעזוע מבקשות נתניהו. אך זה לא הסיפור הגדול, ההודעות האלו מתואמות בין הצדדים, מתוך הבנה שכל צד צריך למלא את חלקו בסיפור. המחלוקת הקשה שעל הפרק, שבאמת עלולה לפרק את הממשלה, היא המחלוקת על תקציב המדינה, כאשר בליכוד ובגוש הימין מבקשים להעביר תקציב חד שנתי, ואילו בכחול לבן דורשים שהוא ייעשה בהתאם לסיכום הקואליציוני, תקציב דו שנתי. 

דיונים על תקציב המדינה גורמים לרוב הקוראים להפסיק לקרוא, הם משעממים ביותר ומלאים בפרטים, אבל זה הנושא הבוער ביותר בכנסת שיכול להביא לבחירות חדשות מוקדם מהצפוי.

נתחיל מהתחלה, על פי חוק, ממשלה לא יכולה להתקיים ללא תקציב, במידה והממשלה לא מצליחה להעביר את תקציב המדינה חצי שנה מיום הקמתה היא נופלת ובאופן אוטומטי הולכים לבחירות. במקרה שלנו יש סעיף מיוחד בהסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד לפיו אם הקואליציה לא מצליחה להעביר את התקציב עד ה-15 באוגוסט, אמצע החודש הבא, ממשלת האחדות נופלת, מבלי להעביר את כס השלטון מנתניהו לגנץ. 

כדי להצליח לעמוד ביעד שקבעו לעצמם הצדדים, חברי הממשלה צריכים לגבש החלטה בימים הקרובים, זאת כיוון ששלבי החקיקה דורשים להעביר את התקציב בשלוש קריאות, דבר המצריך לפחות כמה שבועות כדי לדון על זה בוועדות. אולם חברי הקואליציה טרם הסכימו על הדבר הבסיסי ביותר, האם לבנות תקציב חד שנתי, כלומר עד סוף 2020, או תקציב דו שנתי, שיחזיק עד לסוף 2021. ההחלטה הזו היא כמובן הרת גורל מכיוון שיש לה משמעות לגבי כניסתו של גנץ לנעלי ראש הממשלה. 

כאמור, הליכוד מתעקש על תקציב חד שנתי מסיבות כלכליות בשל חוסר הוודאות בשל המשבר הכלכלי שנגרם בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. אולם יש כאן גם סיבה פוליטית. תקציב חד שנתי מאפשר לנתניהו תחנת יציאה נוספת מהממשלה, בעוד כחצי שנה, מבלי לוותר על תפקידו. בתהליך המשא ומתן הקואליציוני שליחיו של גנץ דאגו לכסות את כניסתו של גנץ לבלפור כמעט מכל הצדדים, הם דרשו לתקן את חוק יסוד הממשלה ודאגו לכך שאם הממשלה נופלת גנץ נכנס לראשות הממשלה, אולם הם לא כיסו את האפשרות של כנסת שנופלת בשל חוסר תקציב. 

צריך לציין כי גם בכנסות אחרות התקציב עבר ברגע האחרון, אך נראה שגם בנושא הזה ראש הממשלה נהנה להשפיל את שר הביטחון שלו ולהראות למי יש כוח רב יותר דרך שיקוף חולשותיו ותמימותו, והוא מגייס את שאר חברי גוש הימין לטובתו. האיום האמתי איננו בעוד חודש, אלא בעוד חצי שנה. כלומר הדיון הוא האם גנץ יאפשר לנתניהו לעשות סבב דיונים נוסף על תקציב המדינה לשנת 2021 בעוד כחצי שנה, ולאפשר לו לאיים עליו שוב. במידה שכן הוא ייחשף פעם נוספת במלא חולשתו. הסקרים האחרונים מצביעים על כך שאין לו ברירה, והוא איננו יכול להרשות לעצמו לעשות שרירים מול נתניהו.

נראה שהמנהיגים שלנו לא מצליחים להתעלות מעל הפוליטיקה הקטנה גם במשבר כלכלי-בריאותי, המאיים על אלפי אזרחים. נתניהו רוצה את התקציב החד שנתי כי להמשיך את כהונתו ואילו גנץ דורש את התקציב הדו שנתי כדי להגיע ליום חילופי התפקידים, אולם אף אחד מהם לא חושב על האזרח הקטן ועל טובתו, אפילו שהוא מגיע לפת לחם של ממש.