קורונה וימי הרחמים והדין - להתחיל להתכונן

נראה שמגפת הקורונה תלווה אותנו גם בחגים ובימים הנוראים של שנת תשפ"א, ועל אף המרחק כדאי להתחיל להתכונן למניינים מצומצמים מהרגיל, ללמוד לתקוע בשופר ואת נוסח התפילה ולחשוב על ההלכות לימים אלו | הרב אלי רייף קורא להתחיל להתכונן לימים הנוראים בצל הקורונה

חדשות כיפה הרב אלי רייף 28/06/20 15:56 ו בתמוז התשפ

קורונה וימי הרחמים והדין - להתחיל להתכונן
מתחילים להיערך לימים הנוראים?, צילום: shutterstock

זה אולי נראה קצת מוקדם אבל כדאי להתחיל לחשוב על כך; נראה שהקורונה תלווה אותנו גם בחגי תשרי.
יש לנו חיבה מיוחדת לתפילות ימי הרחמים והדין. קשה לנו לשנות הרגלים ולחשוב על תפילה שלא בבית הכנסת. ההתמודדות שלנו תלויה באופן המבט שלנו, ואפשר לראות בקושי אתגר והזדמנות.

בהנחה שמנייני החצרות ימשיכו נצטרך יותר חזנים ובעלי תקיעה. נלמד להסתפק גם בפחות מהחזן המדופלם שאנו רגילים אליו, נלמד להתאזר ביתר סבלנות ונינוחות ונשמח בכל חזן שנדבה רוחו ויהיה נכון להתפלל.

זה הזמן להתחיל ללמוד את נוסח התפילה, כדי לסייע בתפילה ולהיות ש"ץ. למי שנדבו ליבו זה הזמן לרכוש שופר (שופר רגיל אינו יקר) וללמוד לתקוע. גם ההלכות המעשיות אינן מסובכות וקל ללמוד אותן. כך יוכלו במניין אחד להתחלק בתקיעות.

השנה ראש השנה חל בשבת, והתקיעות הן רק ביום השני ומדרבנן, לכן גם אם יהיו ספקות בתקיעה הענין פשוט יותר, כי ספק דרבנן להקל. ייתכן שמנינים יצטרכו לתאם את הזמנים, כדי לאפשר לבעל התוקע לעבור ביניהם. נצטרך לחשוב על הקצאת ספרי תורה, כדי לאפשר מראש חלוקה של ספרים בין מנינים.

בנוסף, להקדיש מחשבה להיערכות למקום לגברים, נשים וילדים. בהתאם למזג האוויר לחשוב על זמן התפילה ומשך התפילה. התארגנות עם מאווררים, קיצור בשיר ובחזנות (ואולי גם קיצור בפיוטים?). ארגון תקיעות מרכזיות בפארק, ותשומת לב מראש לאלו שלא יכולים להגיע למניינים.

עד יום כיפורים יש זמן, אבל נושא מזג האוויר יהיה פרמטר מרכזי למשך התפילה. וכמובן שמירה קפדנית על כל הנחיות משרד הבריאות. ועדיין לא דיברנו על הלכות צום לחולי הקורונה - מחלה שעדיין אין מספיק ידע רפואי לגביה.

לא כך חשבנו שיראו החגים הבאים עלינו לטובה,
נתעורר בתשובה, ונעמוד בתפילה ונפציר:
אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך ומעל כל בני בריתך.
זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים וכתבנו בספר בחיים.

הרב אלי רייף הוא רב קהילות השחר וחושן - מודיעין, חוקר ב'מכון מעליות', מלמד במכינה הקדם-צבאית "צהלי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן