עסקנים נמאסתם: ההסדר בין הפוליטיקאים למנהלי רשתות החינוך הדתי צריך להיפסק

כשהפוליטיקאים מהמגזר יפסיקו ליהנות מהחיזור והתלות של ראשי המוסדות, וכשראשי המוסדות יפסיקו לקבל משכורות גבוהות יותר ביחס למקביליהם בחינוך הכללי, אז החמ"ד יוכל ליהנות מתקציבים קבועים וברורים

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 24/06/20 17:00 ב בתמוז התשפ

עסקנים נמאסתם: ההסדר בין הפוליטיקאים למנהלי רשתות החינוך הדתי צריך להיפסק
כנס מנהיגי החינוך, צילום: יובל קנר

לאדם הסביר בציונות הדתית אין מושג כיצד מגיעים התקציבים למוסדות הלימוד של המגזר, ולמפעלים הרבים שהציונות הדתית כל כך גאה בהם. הוא גם לא מבין איך הם מתחלקים ולמה, הוא רק מבין שהוא משלם הרבה מאוד כסף. 

למען הסדר הטוב - כמה עובדות: מוסדות החינוך הדתי, בעיקר ברשתות, נשענים על כספים קואליציוניים, שאינם נמצאים בבסיס התקציב, ולכן צריך לריב ולהתווכח עליהם בכל שנה מחדש. הוויכוחים הקדחתניים ביותר מתרחשים בהסכמים הקואליציוניים לפני הקמת ממשלה, לדוגמה: בהסכמים הקואליציוניים של הממשלה הקודמת, ב-2015 ,הליכוד לקח על עצמו, בעזרת הכספים הקואליציוניים שלו, את כל המימון של ישיבות ואולפנות בני עקיבא, כך על פי ההסכם עם הבית היהודי דאז. שאר רשתות החינוך הדתי תוקצבו מהכספיים הקואליציוניים של הבית היהודי. 

בשנים האחרונות היו ניסיונות, במיוחד מצד השר להשכלה גבוהה והמים, זאב אלקין, למנות ועדה מיוחדת שתסדיר את התקציבים של מוסדות החינוך במגזר, אך הם עלו בתוהו. השאלות שכמובן צריך לשאול הן - למה ואת מי זה משרת? התשובה היא - את שני הצדדים. הפוליטיקאים נהנים מאוד מהחיזור והתלות של ראשי המוסדות בהם מכיוון שהם בעלי השפעה במגזר, למרות שבמבחן הקלפיות זה לא מאוד עוזר להם. 

גם ראשי המוסדות שמחים בחיבור המאולץ הזה, מכיוון שלא כל ארגון עומד בקריטריונים ובתקנות של משרד החינוך. פעמים רבות, בגלל אילוצים תקציביים, הכסף שנמצא בבסיס התקנה הוא יחסית מועט ובאמצעות הכספים הקואליציוניים הכניסו תקציב תוספתי לבסיס. כך ראשי המוסדות נהנים משני העולמות, הם גם נהנים מהפריבילגיות שלא לעמוד בתקנות, וגם לקבל תוספת תקציבית ולקבל משכורות גבוהות יותר ביחס למקביליהם בחינוך הכללי (ע"פ עקרונות הסכמי השכר של משרד החינוך ותוספות התקציביות של הכספיים הקואליציוניים). 

המשבר הפוליטי שהוביל לשלוש מערכות בחירות ומשבר הקורונה טרפו את כל הקלפים. מוסדות הלימוד כורעים תחת הנטל הכלכלי מבלי שאף אחד יוכל לעזור להם, ולפתע גם הם מבינים שלסמוך על כספים כל כך שבריריים ברגעי משבר - זהו מחדל. אי כניסתה של ימינה לממשלה הגבירה את הפחד שהמוסדות לא יקבלו את התקציבים שלהם ואף יאלצו לפטר עובדים. כיום, יש ניסיון להסדיר פעם נוספת את הנושא. שר החינוך לשעבר, הרב רפי פרץ, דרש בהסכם הקואליציוני עם כניסתו לממשלה הנוכחית, שתקציבי החמ"ד יוכנסו לתקציב הבסיס, אך נראה שהדרך לשם עוד ארוכה, ואפילו עוד יותר בתקופת פוסט קורונה, כשכל משרדי הממשלה עתידים לעבור קיצוץ רוחבי. 

המגזר הסרוג צריך להבין כי העסקנות שנוצרת בגלל שהתקציבים מגיעים מכספיים קואליציוניים גורמת לחוסר שקיפות, ואולי אף לעלות הגבוהה שנאלצים לשלם הורי התלמידים. צריכה לצאת מחאה מהשטח שתגרום לצדדים להבין שהציבור לא מוכן להמשיך עם ההסדר המאוס הזה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן