תחקיר הישיבות: "הם לא חיפשו צדק אלא זלזול וקלקול"

תובנות לאחר תחקיר ישיבות ההסדר, גם כלפי העיתונאים, גם כלפי הבית. "הבעיה טמונה בכך שהתרגלנו לראות ולהראות את מסלול ההסדר דרך משקפיה האופנתיות של החברה הישראלית"

חדשות כיפה מאיר דנה-פיקאר 20/02/14 07:47 כ באדר א'

תחקיר הישיבות: "הם לא חיפשו צדק אלא זלזול וקלקול"
פרטי, צילום: פרטי

החלק הקשה ביותר לבני הציונות הדתית עם המתקפה נגד ההסדר הוא העלבון. במשך שנים היינו כל כך רגילים לטפיחות על השכם, לתחושה שאנחנו בקונצנזוס, לשירות והתשבחות שהרעיפו על ההסדרניקים (אפילו פרס ישראל קיבלנו!) ועכשיו נראה שזה התהפך. היום הדיבור הוא על שוויון בנטל ופתאום 'גילו' שבני ישיבות ההסדר משרתים בפועל פחות מכל השאר. תוסיפו לזה את אלעזר שטרן ועוד כמה חבר'ה מבפנים ומבחוץ, שכל מה שהוא רבנים וממסד דתי גורם להם עקצוצים בכל הגוף, וקיבלתם מסע השמצה.

אולי פה טמונה הבעיה: התרגלנו לראות ולהראות את מסלול ההסדר דרך משקפיה האופנתיות של החברה הישראלית ובנק הטיעונים שלנו נבנה בהתאם. כששואלים - למה אתם משרתים פחות? אנחנו מסבירים שאנחנו מייצרים חיילים יותר טובים, קרביים, שאחוז גיוס המילואים בקרב בוגרי ההסדר הוא גבוה ויש גם קצינים ומוטיבציה ועוד טיעונים בסגנון. כנראה שזה לא משכנע. (אני מזכיר שגם המכינות מייצרות את כל הנ"ל, בתוספת שירות צבאי מלא)אפילו שמעתי השוואות לשירות גרעיני הנח"ל, האם בשביל זה קיים ההסדר? האם שוויון בתקופת השירות הוא חזות הכל?

בעיני, וזו הסיבה שהלכתי בעצמי לישיבת הסדר, הסיבה לקיום המסלול הזה היא שאנחנו רוצים לגדל אנשים שמחוברים לתורה ושיצאו לחיי המעשה מתוך כמה שנים של לימוד רציני ובניה עצמית רוחנית. העניין הוא שצריך וחשוב גם לשרת בצבא (לפני שמתחתנים בגיל צעיר ומקימים משפחה), ובהסדר טמון הפתרון: מסלול משולב. אני לא נכנס לשאלת המינון, כמה חודשים של לימוד בישיבה מול כמה חודשים צבא כי לא זו השאלה כרגע (ושלא יעבדו עליכם, הקמפיין הזה לא נועד להארכת השירות אלא נגד מפעל ישיבות ההסדר בכללותו), אבל העיקרון הוא שכאשר צריך את שני הדברים - אז משלבים ומגלים שאחד ועוד אחד שווה יותר משתיים. לדעתי, גם השירות המשותף עם בני ישיבות נוספים הוא חשוב במסגרת הצבאית השוחקת, אבל לא זה העיקר. זו מסגרת שאולי לא מתאימה לכולם כי יש הרוצים יותר צבא או יותר ישיבה, אבל זה ודאי מתאים לחלק גדול מהציבור.

זו הסיבה שאני לא נבהל מהתחקירים ומהעדויות על השתמטות לומדים מבתי המדרש כי כשבאים מהסתכלות לא מתנצלת רואים שרוב בחורי הישיבה לומדים היטב לפחות חצי מהיממה וגם אם לומדים קצת פחות, לא קרה כלום כל עוד לא עוברים את הגבול. גם בישיבות יש ג'ובניקים. כמובן שהישיבה היא לא מקום למשתמטים או לאלו שמחפשים שירות מקוצר, אבל אפשר להבין את שיקולי ראש הישיבה שמחליט לא לזרוק תלמיד כדי לא לאבד אותו לגמרי. אני שומע גם על הקריאות להנהיג משטר צבאי בישיבה ומתנגד נחרצות - ישיבה היא לא צבא והיא לא צריכה להתנהל בצל ההשוואה הזו. אולי לא הכל מושלם בישיבות ויש מה לתקן, אבל לא תחת עיניהם הבוחנות של אנשים שלימוד תורה זר להם ושרואים ברבנים בעיה.

ועוד שלוש הערות לסיום, בהתייחס ל'תחקיר' של ערוץ 10:

1. כמה בוגרי הסדר השתתפו באופן פעיל בכתבה. אני רוצה לדון אותם לכף זכות ולחשוב שהמניע הוא דרישת האמת והמוסר ולא, חלילה, תאוות פרסום או משהו סטייל 'שוברים שתיקה'. בכל זאת אני מציע לדרוש מהם להשלים את משך השירות הצבאי ממנו השתמטו על פי עדותם בשנת צהריים ארוכה וביציאה לקולנוע.

2. כשראיתי איך דאגו להגחיך גם את הרב גורדין שמייצג שם פתיחות ומוכנות לשינוי ותיקון, כשראיתי איך התאמצו בכוח להפליל את הרב פנדל, מעמודי התווך של העיר שדרות, הבנתי שלא צדק מחפשים העיתונאים אלא זלזול וקלקול.

3. ברקע לדברים, ורזי ברקאי רמז לזה, עומד החשש מצבירת כוח פוליטי לבית היהודי ולציבור הדתי-לאומי-ימני בכלל. צריך לזכור שמה שאנחנו רואים כהצלחה - הגרעינים התורניים, פריחת עולם הישיבות, ריבוי הקצינים הדתיים - הם רואים כאיום. הם מפחדים ואנחנו רצים קדימה, חשוב שנעשה את זה מתוך הבנת הערך האמתי של לימוד התורה ועולם הישיבות שמשפיעות לא רק על הלומד אלא משמשות מדחף לכל אותם מפעלים שהציבור הדתי לאומי מוביל אותם או שותף להם.