תורידו את הכיפות

אני מציע להם לדמיין את חברי הכנסת הדתיים של המפד"ל והאיחוד הלאומי, ללא כיפות. להתייחס אליהם לרגע כאל סתם חברי כנסת, ולשפוט את עשייתם נטו, ללא התיוג החיצוני.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 22/03/06 00:00 כב באדר התשסו

אין מגזר שכל כך אוהב לשנוא את המפלגה שמתיימרת לייצג אותו כמו המגזר הדתי. בעוד מפלגות מגזריות כמו ש"ס, ישראל בייתנו, או המפלגות הערביות זוכות לאהדה במגזרים אותן הן מייצגות, גם מצד אלו שלא מצביעים עבורם, במפד"ל, זה תמיד עובד הפוך. לא מעט סרוגים מעוותים את פניהם כשהם מדברים על המפלגה הדתית לאומית. חלקם מתרפקים על המפד"ל של פעם, למרות שאף פעם הם לא סבלו אותה. חלקם נשבעים שהפעם הם לא ישימו ב' בקלפי, למרות שגם בפעם שעברה הם לא עשו זאת.

הצלחתן של מפלגות מגזריות נובעת בעיקר מתחושת הביתיות והשייכות שהן מעניקות לבוחריהם אבל אצל הדתיים הניסיון להקנות שייכות משיג פעמים רבות בדיוק את ההפך. סרוגים רבים נמלטים מתחושת השייכות שהמפד"ל מבקשת להעניק להם. הם לא רוצים להרגיש שייכים למסגרת דתית, הם רוצים להיות 'כמו כולם', ושהכיפה לא תבלוט להם יותר מידי על הראש. המפד"ל מבליטה את סימני הזיהוי, שהם כל כך מתאמצים להסתיר. היא רוצה לשמור להם על הבית, אבל הם בכלל רוצים לעזוב אותו, ולהסתובב בחוץ. בחוץ הם מוצאים מפלגות, שלא מזכירות להם כל הזמן את מה שהם כל כך שונאים שמזכירים להם – שהם שונים. התיעוב של אותם חובשי כיפות כלפי המפד"ל כבר הפך לסוג של אלרגיה. לא משנה מה פועלם ומה דעותיהם של אורלב, יהלום או פינקלשטיין, עצם השתייכותם למפלגה דתית, הופכת אותם לנלעגים.

לכל אותם אלרגיים, יש לי הצעה מאתגרת לקראת הבחירות. אני מציע להם לדמיין את חברי הכנסת הדתיים של המפד"ל והאיחוד הלאומי, ללא כיפות. להתייחס אליהם לרגע כאל סתם חברי כנסת, ולשפוט את עשייתם נטו, ללא התיוג החיצוני.

בוא נבדוק למשל מי הם אלופי החקיקה בכנסת האחרונה? (פינקלשטיין ויהלום), מיהו הח"כ שחוקק הכי הרבה חוקים בכנסת הקודמת? (אורלב), מי היא המפלגה שדורגה ראשונה על ידי המועצה הלאומית לשלום הילד על פעילותה הפרלמנטרית למען ילדים? (המפד"ל). לאיזו מפלגה קוראים ארגוני הנכים להצביע בבחירות הקרובות? (מפד"ל –איחוד לאומי)? (ואגב - איך כל זה מתיישב עם האמירה של השמאל שבימין מתעסקים רק בנושא ארץ ישראל?).

עכשיו בואו נחזיר לאותם ח"כים את הכיפות. האם עכשיו הם כבר לא ח"כים מצטיינים, חברתיים, ונקיים משחיתות?.האם העובדה שהם דתיים ומשתייכים למפלגה דתית מבטלת את פועלם?.

אני לא תמים. ברור לי לחלוטין שהמפד"ל כפי שהיא כיום, לא מסוגלת לייצג את השקפת עולמם של כל הדתיים לאומיים. הציבור הדתי מגוון מכל הבחינות, וטוב שכך. יצביע כל סרוג בהתאם להשקפת עולמו, ועם זאת, כשהוא מתייחס למפלגה הדתית לאומית, שיבחן את פועלה ביושר, בלי תסביכים נפשיים, ובלי דעות קדומות.