תומכים בחוקה, מחזירים את הפריפריה

חברת ועדת החוקה במאמר דעה: "אני גאה בעבודה שעשינו ואני גאה בתוצאה שהגענו אליה – חקיקת חוקה שמובילה להנהגה"

חדשות כיפה עו"ד שגית דרעי 08/09/14 16:35 יג באלול התשעד

תומכים בחוקה, מחזירים את הפריפריה
פרטי, צילום: פרטי

נולדתי וגדלתי בפריפריה, במושב עולים של הפועל המזרחי. בילדותי, הצביעו רוב התושבים למפלגה הדתית לאומית, המפלגה שייסדה את המושב. לא היה זה קשר פורמאלי אלא חיבור ערכי, מהותי, טבעי. העולים ממרוקו, יהודים של תורה ועבודה, אוהבי ארץ ישראל ומוקירי רבנן, מצאו את ביתם במפלגה שנשאה את הערכים בהם האמינו, המפלגה הדתית לאומית.

אך ככל שחלפו השנים משהו השתנה. המפד"ל התרחקה מהפריפריה, התרחקה מבני עדות המזרח. הציונות הדתית הפכה לאליטה מתבדלת וכל מי שלא התאים למודל המדויק של המתנחל הדתי לאומי שהתגבש באותן שנים, הבין שמקומו אינו איתנו. האנשים שסביבי שוב לא ראו במפד"ל בית, שוב לא הרגישו שהיא מייצגת אותם. הציונות הדתית התרחקה מהם, והם פנו לתמ"י ואחר כך לליכוד ולש"ס. הפריפריה נטשה את המפד"ל והדבר ניכר בכוחה האלקטוראלי. אומנם, בשנים אלו עסקנו בעשייה גדולה, הצמחנו דורות של נוער איכותי, יישבנו את ארץ ישראל, אך למביט מבחוץ נראינו כעסוקים בעשייה פנים מגזרית. היינו צדיק בפרווה.

בבחירות הכלליות האחרונות הסתמן שינוי מגמה. הבית היהודי בראשותו של נפתלי בנט הצליחה להשמיע תורה ציונית דתית שפרצה את גבולות המגזר והדהדה בצבורים נוספים. לראשונה מזה עשרות שנים הצלחנו להגשים את החזון לפיו הציונות הדתית היא הגשר המחבר בין חלקי העם, לפיו הציונות הדתית מסוגלת להכיל ולהנהיג מגוון רחב של ציבורים.

כבת הציונות הדתית והפריפריה גם יחד אני תומכת בחזון שמוביל להנהגה. על כן, כשהתבקשתי לשמש כחברה בועדת החוקה, שתכתוב חוקה חדשה למפלגה, הסכמתי מיד. כבר לא ניתן להסתפק בחוקה הישנה ובטלאי על טלאי של הוראות שעה והחלטות אד - הוק. על מנת לממש את חזון האחדות וההנהגה, המפלגה זקוקה לכלים שיאפשרו עבודה יעילה והתקדמות לעבר היעדים. ואת זה עושה החוקה החדשה.

במשך קרוב לשנה עבדה הועדה בעצמאות, במסירות ובעיקר בכנות, על מנת לגבש את החוקה הטובה ביותר. התנהלו דיוני עומק ונשמעו קולות רבים ומגוונים. דברים נשקלו, ושוב נשקלו, עד שלבשו את צורתם הסופית. עיצבנו מבנה מפלגתי פשוט ולא מסורבל. הסרנו פונקציות מיותרות ולא פעילות שהכבידו ובנינו מנגנון צעיר, דינמי וגמיש, בעל יכולת התחדשות.

החוקה החדשה מעגנת את בחירת יושב ראש המפלגה והרשימה לכנסת בבחירות ישירות על ידי עשרות אלפי מתפקדים. בכך אנחנו מצטרפים למועדון מצומצם של שלוש מפלגות בלבד המקיימות פריימריס ומציבים את הבית היהודי בחוד החנית של הדמוקרטיה הפנים מפלגתית. החוקה מעניקה ליושב הראש, שנבחר בבחירה ישירה על ידי עשרות אלפי אנשים, את הכלים להוביל את המפלגה ולממש את מטרותיה. החוקה גם מעניקה למפלגה גמישות שתאפשר עיצוב רשימה אטרקטיבית ואלקטוראלית שתפרוץ אל מחוץ לגבולות המגזר ותמשוך אלינו אוכלוסיות וקהלים מגוונים ובהם גם בני עדות המזרח והפריפריה.

בחודשים האחרונים שמעה הועדה מאות הסתייגויות על החוקה וקיבלה עשרות רבות מהן. אני גאה בעבודה שעשינו. אני גאה בתוצאה שהגענו אליה. חוקה שמובילה אל עם ישראל כולו. חוקה שמובילה להנהגה.

ביום רביעי תצביע ועידת המפלגה על החוקה החדשה ותקבע לאן פניה של הציונות הדתית. האם נהיה מפלגת המגזר הדתי לאומי, שמביטה פנימה אל תוך ארבע אמותיה, צדיק בפרווה, או שנהיה מפלגה דתית לאומית מכילה ומאירה לעם ישראל כולו, מפלגה שמובילה להנהגה.

עו"ד שגית דרעי, תושבת בית שמש, חברה בועדת החוקה, מייסדת פורום הנשים של הבית היהודי ופעילה חברתית.