שחנ"ש במוצ"ש: ל"ג באולמרט

אולמרט נבחר מאותה סיבה שאנשים יוצאים לדייט עם בחורה יפה. אנחנו מעריצים את היופי. איך זה קשור לאולמרט קשור ליופי של הדיבור שלו. ההתנסחות, הרטוריקה, הנאומים המשכנעים. הוא טוב בזה. וזה משכנע אנשים

חדשות כיפה אסף פני אל 17/05/14 23:27 יז באייר התשעד

שחנ"ש במוצ"ש: ל"ג באולמרט
רותם חדד הלוי , קריאייטיב, צילום: רותם חדד הלוי , קריאייטיב

'היום לג באולמרט!'- מצטלבים להם ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי-ראש בני ישראל הצדיק, עם ההרשעה של אהוד אולמרט- ראש ממשלת ישראל המעיק, להבדיל אלף אלפי הבדלות. והשאלה שמעסיקה את ראשי השחנ"שי הוא...איך ייתכן שאדם שבית המשפט דן אותו מכף רגל ועד ראש בשחיתות ומרמה- היה ראש הממשלה הנבחר שלנו? זה לא שהוא פתאום נהיה מלאך אחרי הולילנד...איטס דה סיים גאי!

אני אשמח לזמן לפינה שתי תיאוריות פסיכולוגיות- אחת שמשתמשים בה בעולם האהבה ואחת מעולם הכלכלה. תיאוריות, תודה שהסכמתם לבוא להתראיין.

למה אני חושב שאולמרט נבחר? מאותה סיבה שאנשים יוצאים לדייט עם בחורה יפה. מחקרים בפסיכולוגיה מגלים שאנחנו מעריצים את היופי. מחקרים מוכיחים שאנחנו מייחסים לאנשים יפים תכונות טובות, אנחנו מאמינים שהם חכמים יותר, שהם יותר מוצלחים ושמגיע להם יותר. היי, תפסיקו לנענע את הראש לשלילה...זה גם אצלכם. כן, אני יודע שאנחנו כל כך נגד חיצוניות ומאמינים שהאופי והנשמה קובעים...אבל המערכת הפסיכולוגית שלנו חושבת אחרת.

(קריקטורה: רותם חדד הלוי , קריאייטיב)

מעניין לציין שגברים לא כל-כך מתביישים בחשיבות היופי אצלם ומדרגים אותו בשלושת המרכיבים החשובים ביותר שהם מחפשים אצל בת-זוג. נשים, לעומת זאת, מדרגים את היופי במקום 6-7. אבל זה רק לפי הצהרה שלהם. כשעשו מחקר שבודק את ההתנהגות של הנשים (ולא את ההצהרה שלהן) גילו שיופי מעניין אותן בדיוק כמו אצל הגברים. אז כמה שלא ננסה להסתיר את זה- זה שם. אני אפילו אוסיף נתון עוד יותר מדכא ואומר שהסטטיסטיקה מראה שהסיכויים של ילד עזובמיותם לשרוד את החיים...תלוי בכמה שהוא יפה.

איך כל זה קשור לאולמרט, שרחוק מלהיבחר למלכת היופי של ישראל? זה קשור ליופי של הדיבור שלו. ההתנסחות, הרטוריקה, הנאומים המשכנעים. הוא טוב בזה. וזה משכנע אנשים. תפסתי את עצמי קורא את ההכחשות הנחרצות שלו אחרי שיצא מבית המשפט ופתאום נתתי לעצמי מכה בראש ואמרתי: "אסף, אתה קולט שלרגע האמנת לו עכשיו?!".

לפני כמה חודשים היו בחירות לראשי מועצות אזוריות. כולם תלו שלטים שבהם התנוססו דיוקנים חתיכים של המועמדים. אני זוכר שחגי לובר, מומחה לשפת גוף, כתב פוסט ואמר- "לא מעניין אותי לראות את התמונות והגרפיקה האלה! הלוואי שהם היו תולים את הקורות חיים, הנסיון והתוצאות שהם השיגו בעבודה שלהם".

אוי, אני מתנצל מעומק הלב. התיאוריה השניה, אני רואה שאת מתייבשת בכיסא. אז אולי תספרי לנו, איך זה שמנהיג ממשיך לשבת על כסאו גם כשראוי להעיף אותו משם? אז זה קשור לתיאוריה שמשתמשים בה הרבה בכלכלה. מכירים את זה שמישהו מאיזה ארגון עוצר אותך ברחוב ומבקש ממך רק לחתום על איזו עצומה? חבר'ה, זה טריק פסיכולוגי! מה שקורה זה- אתה עוצר ונותן מהזמן שלך ומהפעולות שלך- וחותם. אתה עושה את זה זריז, בלי הרבה מחשבה. יש מנגנון במוח שלנו שכל הזמן מנסה להסביר לנו את עצמנו בצורה הגיונית. המנגנון הזה חוזר ואומר: אתה אדם הגיוני. לכן, אם אני עושה משהו מוזר פתאום- המנגנון יסביר לי (ימציא לי חירטוט) למה עשיתי את זה.

אז חתמתי. עכשיו המוח שלי שואל: למה לעזאזל עצרתי פה והקדשתי זמן וחתמתי על הדבר הזה?! התשובה תהיה: כנראה שזה חשוב לך. בום! נוצר הלינק. אתה עכשיו משוכנע שחשוב לך הדבר שחתמת עליו. בהמשך אתה אפילו תהיה מוכן לשים עליו כסף.

אם בחרנו מנהיג (גם אם זה בגלל היופי או הנאומים היפים)- יהיה מאוד קשה לקלוט שזו הייתה טעות. המנגנון לא מוכן לזה! בחרנו בו...כנראה שהוא טוב. אז מנהיג ממשיך להנהיג...וזה רק חלק מהפסיכולוגיה שמאפשרת מנהיגים לא-ראויים בצמרת. תודה לתיאוריות שהגעתן עד הלום. פעם הבאה, אם אתן כל-כך חכמות, תעשו טובה ותעצרו אותנו עוד בהתחלה.