רומסים את ישיבות ההסדר ביד אחת, ומבקשים שיצביעו להם ביד השניה

האם במפלגות החילוניות מתכננים להמשיך לנצל את ישיבות ההסדר ביד ימין, וביד שמאל להמשיך להכפיש ולמעוך? הרב עמיחי גורדין בקריאה למפלגות: אל תשפכו את התינוק עם המים

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 29/01/15 11:19 ט בשבט התשעה

רומסים את ישיבות ההסדר ביד אחת, ומבקשים שיצביעו להם ביד השניה
פרטי, צילום: פרטי

אתרי החדשות, שבמשך חודשים ארוכים נהנו מאוד לפרסם נתונים (אמיתיים ושגויים) על בחורי ישיבות ההסדר, נרדמו משום מה בשבועות האחרונים. אחרי שפרסמו שכל תלמיד בישיבת 'הסדר' מקבל אלפי שקלים בחודש (למחרת הם התנצלו והבהירו שמדובר רק במספר מצומצם של בחורים נשואים), ושיש למעלה מ - 1,600 בחורים שמשרתים 16 חודשים (בפועל יש פחות מאלף), ושכחצי מהישיבות ומהבחורים מתבטלים ומנצלים את המערכת, הם החליטו לגזור על עצמם תענית דיבור.

בחודש שעבר פורסמה רשימת מקבלי העיטורים והצל"שים במלחמת 'צוק איתן'. באתר ynet התגאו ופרסמו בכותרת ראשית את העובדה שמהעיר תל אביב יצאו 7 חיילים וקצינים שזכו בצל"ש. למרבה הצער, מנתונים אחרים, לא פחות מפתיעים, בחר האתר להתעלם.

העובדות הן שארבעה מתוך מקבלי הצל"ש הם בוגרים או תלמידים בישיבות הסדר. הנתון הזה מעניין במיוחד לאור העובדה שבשנים האחרונות ממעיט הצבא להוציא הסדרניקים לקצונה. כיום כמעט כל ההסדרניקים משרתים כחיילים רגילים. הנתונים על אחוז העיטורים מבין החיילים הם משמעותיים עוד יותר.

מתוך 24 חיילים ונגדים שקיבלו צל"ש, 3 היו הסדרניקים. למרות שאחוז ההסדרניקים מתוך כלל המשרתים הוא נמוך מאוד (פחות משני אחוזים), אחד מכל שמונה חיילים ונגדים שקיבל עיטור הוא בוגר ישיבת הסדר.

הנתון הזה חשוב לא משום שהוא מצדיק את השירות המקוצר של תלמידי ה'הסדר' (שירות מקוצר אינו צ'ופר על התנהגות יפה). הנתון הזה גם לא מוכיח שישיבות ה'הסדר' מגדלות לוחמים מוצלחים (סביר מאוד שלמכינות יש סטטיסטיקה מרשימה עוד יותר). הנתון הזה חשוב כי הוא מלמד שהבחורים בהסדר אינם בטלנים שמחפשים איך לעקוץ את המדינה. הנתון הזה מלמד שמרבית הבחורים בהסדר, (גם בישיבות קטנות, שמהן אגב הגיעו מרבית החבר'ה המצול"שים) הם אנשים איכותיים שראויים ליחס מכובד מצד החברה.

אפשר לחלוק על הלגיטימיות של קיצור השירות. אפשר לטעון שישנן בעיות ופגמים במסלול ה'הסדר' הדורשים תיקון מיידי (אכן ישנן). אבל אי אפשר לזלזל במסלול ה'הסדר' ולטעון שמדובר בערי מקלט לאנשים בינוניים. תלמידי ה'הסדר' ברובם המכריע הם בחורים מצוינים, אידיאליסטים ומוכשרים, שיתרמו בהמשך חייהם למדינה הרבה מאוד.

בוגרי ישיבות ה'הסדר' ממלאים תפקידים חשובים בחברה הישראלית. הנוכחות של בוגרי ההסדר במקומות משמעותיים בחברה בכלל ובעולם החינוך והתורה היא דרמטית. רק לאחרונה, בעת שמונו עשרות רבנים חדשים לקהילות ברחבי הארץ, הסתבר שהישיבה ששלחה את מספר הרבנים הרב ביותר (שבעה במספר) היא ישיבת הסדר. הסטטיסטיקה לא משקרת.

* * *

ולמרות כל זאת, הסיכום של החוק לשוויון בנטל מראה תמונה אחרת לגמרי. כידוע, החוק לא גייס עד היום צעיר חרדי אחד. החוק מתיימר לגייס צעירים חרדים רק בשנת 2018. כמו שהדברים נראים כעת, עד 2018 יוחלפו עוד שתי כנסות ושלוש ממשלות. גיוס חרדים בכפיה כנראה לא יגיע מהחוק החדש.

המשמעות האופרטיבית המיידית היחידה של המאבק לשוויון בנטל היא תוספת חודש לאורך השירות של בני ישיבות ה'הסדר'. אם הדבר היה תורם לצבא ולשוויון בנטל דיינו, אולם האבסורד הוא שהצבא כלל לא מעוניין בתוספת הזאת. הצבא הסביר שהוא עובד בכפולות של ארבעה חודשים ואין לו תועלת בתוספת של חודש.

החודש הזה הוסף אך ורק כדי לפגוע בישיבות ה'הסדר'. ההנחה של חברי כנסת רבים הייתה שה'הסדר' היא קבוצת פרזיטים שמחפשת הטבות ופינוקים. טוב יהיה אם יפגעו בהם. ההכפשות הרבות וההשמצות המיותרות עשו את שלהן. אלמלא חברי כנסת בודדים שהגנו בגבורה על מסלול ה'הסדר' זה היה נגמר עוד יותר גרוע.

בחודשיים הקרובים יפנו אליכם מפלגות חילוניות רבות בבקשה לתמוך בהם. מפלגות רבות גילו את הפוטנציאל של הציבור הדתי לאומי. תשאלו אותם בבקשה האם הם מתכננים להמשיך לנצל את ישיבות ההסדר ביד ימין, כשהם צריכים רבנים קשובים המעורבים בחברה, וביד שמאל להמשיך להכפיש ולמעוך אותנו.

כר"מ בישיבת ההסדר, שמקרב תלמידיה יצאו מספר הרבנים הגדול ביותר שמונו לרבנות השנה, אני יכול לומר שברמה האישית קשה לנו מאוד לעבוד עם ההכפשות והמעיכות הללו. בצד טיפול חשוב בבעיות ובליקויים, מפעל ההסדר זקוק לתמיכה וחיבוק, כדי שהוא יוכל להמשיך ולפעול. תוודאו בבקשה שהמפלגות שאתם מצביעים להן אכן מבינות את זה.