ראש בראש: אתר "עצומה" מול "הדסטארט"

שני גיוסי ההמונים לחיילים יהודה הישראלי מעופרה ואלאור אזריה מלוד, מסמלים שינוי דרך באופן שבו אנו מוחים. עמי חניא משוכנע שמה שעולה כסף, שווה יותר גם במשקל הציבורי

חדשות כיפה עמי חניא 11/07/16 17:37 ה בתמוז התשעו

ראש בראש: אתר "עצומה" מול "הדסטארט"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

פוסט שפורסם בפייסבוק לפני כמה שבועות הבטיח: אם יהיו 1000 חותמים על העצומה נאלץ את המועצה להוסיף תמרור בצומת. בדקתי את העצומה באותו היום והיו חתומים שם כ-20 אנשים. החלטתי לעקוב ואחרי שבוע אינטנסבי שבו הפוסטים בנושא רדפו אחרי היו 200 חותמים, לא מתקרב לאלף הרצויים. התלבטתי הרבה האם להשקיע ולהכניס שם ומייל בשביל להצטרף לעצומה...

פוסט בפייסבוק על פרויקט הדסטארט לאיסוף כספים עבור החייל יהודה הישראלי להנגשת ביתו בעופרה, הצליח בתוך מספר שעות לעבור את היעד (600,000) ובתוך יום וחצי לאסוף יותר ממליון וחצי שקלים, מאלפי אנשים (8382). הקמפיין שנפתח אתמול לעזרת החייל אלאור אזריה בתוך פחות מ-24 שעות הצליח לעבור את הרף של 400,000 ₪ (3559 תומכים).

שני הקמפיינים האחרונים מעמידים בצל את הקצב וההתקדמות של עצומה באתר עצומה. באופן מדהים הקמפיינים הצליחו לגייס המון כסף, ולגרום לאלפי אנשים להתגייס ולתמוך כספית, או לשתף פוסט בענין, צילומי מסך, או סתם לרענן את העמוד באופן תמידי ולראות את המספרים עולים בקצב מסחרר, עד לקריסת האתר בחלק מהפעמים.

ממה נובע הפער בין עצומה רדומה לבין קמפיין גיוס ההמונים?

בחתימה בעצומה אין הרגשה מצד החותם שהוא יכול להשפיע על המציאות, עצומה נועדה לכל היותר לאפשר לאדם להוציא זעם, או להראות את אי הנחת שלו מדבר מסויים. בסופו של דבר לא ברור מה יעשו עם העצומה והאם היא באמת תשפיע על מקבלי ההחלטות.

בקמפיין הדסטארט לעומת זאת נוצרת מעורבות אמיתית ומשפיעה של התומך על המציאות, בזכות התמיכה שלו הקמפיין יצליח או לא, ובזכות ה-10 שקלים שלו יש סיכוי לשינוי אמיתי.

זכור לי שפעם נפגשתי עם משהו שניהל פעילות של שיעורים לחילונים והוא סיפר לי דבר מדהים, שבתחילה חשבו למשוך אנשים לשיעורים על ידי תכנים מעניינים ושיעורים בחינם, אחרי זמן מסויים ראו שאנשים לא מגיעים, והפעם תקפו את הנושא בצורה שונה, החליטו לגבות כסף עבור הכניסה (סכום לא גדול), ובאופן מעניין דווקא גביית התשלום שינתה את כמות המגיעים לשיעור. והם התחילו להגיע.

ההשקעה הכספית יוצרת מחויבות של התומך, ותורמת בשני דרכים לקידום הנושא שלטובתו נפתח הקמפיין:

דרך ראשונה היא אפקט השייכות, התומך "שם" כסף ובפועל עוזר לקידום הפרויקט והשקל שלו יכול להיות זה שיסגור את הקמפיין לטובה. הוא גם יעביר את התרומה הלאה ויהפוך את הקמפיין לויראלי.

ובדרך השניה מעורבות אמיתית של אנשים שמוכנים להשקיע כסף לטובת קידום רעיון או אידיאל משפיעה באופן מוחלט על מקבלי ההחלטות. במקרה של "מחזירים את יהודה הביתה", מיד כשהקמפיין התחיל לפרוח ראש הממשלה ושר הבטחון נרתמו לענין והבטיחו את הטיפול המיידי. וזאת לאחר סחבת של המון זמן. ואם יש משהו שמלחיץ את השלטון זה שההמונים "עובדים" בשביל מטרה מסויימת.

גיוס ההמונים מאפשר למעטים וחלשים ליצור גוף חזק ולקיים מחאה אמיתית אל מול השלטון. ולגרום לדברים לזוז בדרך שההמונים רוצים.

ללא ספק נראה בזמן הקרוב לא מעט קמפיינים שינסו להזיז דברים חברתיים ע"י גיוס המונים, אם הם יצליחו או לא ימים יגידו, אבל ללא ספק נפתחה אפשרות חדשה למעורבות חברתית אמיתית ישירות מהמחשב או הסמארטפון.

הכותב הוא בעלים של חברת closeApp לפיתוח משחקים אפליקציות