פגיעה בתלמיד חכם

קשה לנו לקבל פגיעה בתלמיד חכם שמהווה דמות מרכזית,הרב אבינר הוא זך וצח, צדיק קדוש וטהור. כמובן, שאינני שופט ואינני חוקר.

חדשות כיפה הרב שי פירון 19/12/02 00:00 יד בטבת התשסג

השאלה

שלום לרב
שמועה המתפשטת כאש בשדה קוצים היא שבסופשבוע של מעריב תתפרסם כתבה השופכת את דמו של הרב אבינר. יש שתי נשים המאשימות אותו בהטרדה מינית.
אני שואל דחוף – מה המסר שצריך להגיד לתלמידים שלנו מחר ?
תודה ודחוף

התשובה

ב"ה
שלומות,
הסוגיה היא קשה מנשוא. קשה לנו לקבל פגיעה בתלמיד חכם שמהווה דמות מרכזית ומשמעותית עבור ציבור גדול של חניכים ומבוגרים גם יחד.
הנזק עלול להיות עצום. אני מאמין שיש לבחון את הסוגיה בכמה היבטים:
ראשית לכל, ר' שלמה שליט"א הקדיש ומקדיש את כל חייו למען הכלל. עתה עלינו להחזיר לו במידה רבה של אמון ואהדה. כמובן, אם עולות האשמות חמורות כאלה, יש מי שבודק ומברר. אבל עד אז, מבחינתי הרב אבינר הוא זך וצח, צדיק קדוש וטהור.
זהו המעשה המינמאלי אותו אני יכול לעשות.אמון בסיסי בתלמידי חכמים.
כמובן, שאינני שופט, אינני חוקר ואינני בודק. עלי להמנע מקבלת לשון הרע, ק"ו כשמדובר שפרסום עיתונאי ולא בבדיקה רצינית.
במקביל, צריך להזהר מהיסטריה. מתיאורים פוגעים ופולשים כלפי הנשים הללו. הן מסכנות ואסור ליצור אוירה ציבורית קשה כנגדן.
יחד עם זאת, כואב שהבירור נעשה בעיתון ואני מתקשה להבין על מה ולמה בחרו בעיתון מעריב כבמה ראויה לבירור טענותיהן.
מכאן, חוזרת וצומחת התביעה שלא להתמכר לעיתונות ולאמור בה. אני מציע לחוש בכאב של שפיכות דמים גם כלפי אנשים אחרים. כל שבוע יש ביטוי נוראי של זלזול באנשים ולכן יש להמנע מקריאת עיתונים בשל העובדה שהם - לצורך הגדלת המנויים - עושים הכל כדי לעורר שערוריות נוראיות שלא מביאה בחשבון את הכאב הנגרם לאחרים.
עלינו להאמין ברב אבינר ולג בות אותו. לחזק את מי שמחזק כל כך הרבה אנשים.
אני מצרף כאן תמצית תגובה שכתבתי למעריב:


"הכתבה העוסקת בחשדות המועלות כנגד הרב שלמה אבינר מחייבת התייחסות ערכית, חינוכית כמו גם עובדתית.
רוב הציבור לא מודע לכמה שאלות אינטמיות נחשפים הרבנים במהלך עבודת הקודש. רבים חושבים שעיקר תפקידו של הרב הוא בענייני כשרות ועירובין, קבורה וקידושין. אבל, רוב זמנו של הרב מוקדש לעזרה ותמיכה אישית בנזקקים, תשושי גוף ונפש. על שולחנו של הרב, מזה דורות, עולות שאלות אישיות קשות הנוגעות למעגל החיים של יחיד ושל יחד. בתוך ההקשר המורכב הזה, יש לבחון את סיפור התלונות כנגד הרב שליט"א.
הרב אבינר הוא רבם של רבים. מסירותו למען הפצת תורה בציבור אינה צריכה ראיה. עשרות אלפי אנשים משחרים לפתחו ומצפים למוצא פיו. האשמות חמורות שכאלה גורמות נזק אישי לתלמידיו הרבים. הן מסוגלות למוטט את האימון האישי הנבנה בין רב לתלמיד. לא מדובר באיש ציבור אלה במורה דרך לרבים. עובדה זו מחייבת זהירות רבה. דפי העיתון אינם המקום הנכון לבדיקה מדוקדקת של הפרשה והשלכותיה. "יש שופטים בירושלים" אמר מנחם בגין המנוח. שאלות חמורות צריכות להתברר במערכת החוקתית או הרבנית. הזהירות המתבקשת בעת כתיבת מאמר מעין זה הנה כפולה ומכופלת. אין כאן ויכוח בין אבירי חופש הביטוי לאנשים חשוכים הרוצים להסתיר את האמת מעין כל. יש כאן ויכוח בין מי שעושה מעשה לא אחראי למי מבקש לשקול את המידע תוך הפעלת שיקול דעת מקיף ומידה של אחריות ציבורית.
אכן, מעמדו של הרב לא מבטל את חובת הבדיקה. אסור לנו להתעלם מזעקתן של נשים. אסור ליצור דה-לגיטמציה שתמנע מנשים להתלונן ולשפוך את מצוקתן. אסור לשררה ולמעמד למנוע את בירורה של האמת. אבל, האחריות מחייבת לעשות זאת בצנעא. ההשלכות החמורות לא מאפשרות הטחת האשמה חמורה כל כך טרם נבדקה לעומקה.
רבים מהמקרים החמורים שנחקרו הוכחו כשקריים. אחרים, נבחנו בבית המשפט והאשמים ריצו את עונשם עד תום. את הרב אבינר אני מכיר שנים רבות. דווקא בשל התורה הרבה שלמדתי מפיו, אני חש מחוייבות עמוקה ללמד זכות ולהאמין בצדקתו. דווקא בשל עיסוקו של הרב בנושאים רגישים מעין אלה, אני מכיר ומוקיר את רגישותו ועזרתו לכל. אמונתי אינה סותרת את חובת הבדיקה. היא חשובה לרב, היא חשובה לנו, קהל תלמידיו. רק כך, נוכל להעלות לדיון פתוח וצודק את שאלת חופש הביטוי, תפקידה של עיתונות החוקרת והכוח הרב המצוי בידיו של הכתב".