משמעת סיעתית זה חשוב, אבל לא הכי חשוב

שטבון מייצג אותי בהחלטתו הקשה ואני חושב שהוא מייצג גם רבים אחרים. כיבוד הכרעת הרוב אינו מתיר עשיית דברים המנוגדים לאמונתו של אדם, בייחוד נציג ציבור. כיצד ניתן להכריח אדם להצביע נגד מצפונו?

חדשות כיפה אורי קוטאי 12/03/14 09:49 י באדר ב'

משמעת סיעתית זה חשוב, אבל לא הכי חשוב

נתחיל בסוף: ח"כ יוני שטבון מייצג את דעתם של לא מעט מצביעי הבית היהודי, לדעתי, אי אפשר לנפנף את דעתו , בנושא כל כך עקרוני וטעון, בשם הלויאליות להחלטת סיעה.

בכל קבוצה קיימות דעות שונות (בעיקר אם שמה בית יהודי..) אך למרות הדעות השונות צריך לפעול יחד. ואכן, אחד מהכללים הוא לכבד הכרעה של רוב. ופעמים גם מסוימות להתיישר ולפעול כמותה (משמעת סיעתית) לכן במבט ראשון המעשה של יוני שטבון אינו.

עם זאת, כיבוד הכרעת הרוב אינו מתיר לעשות דברים הנוגדים את אמונתו של אדם, בייחוד נציג ציבור. אם אדם שהחלטה זו היא רעה/אסורה/לא מוסרית או שהיא נוגדת עקרון מרכזי בהשקפת העולם, כיצד ניתן להכריח אותו להצביע כך. גם אם יש דיל!

יוני שטבון מייצג רבים בציונות הדתית שסבורים שהחוק הזה הוא אינו טוב, בין בגלל התוכן (פחות), בין אם בגלל המגמה, שהיא כפייה על הציבור החרדי, דבר עומדת בניגוד להשקפתו (גם אם שלא בצדק, לדעתנו), ובין בגלל השותפות עם יש עתיד, שהכבוד שהיא נותנת לתורה מוטל בספק.

יוני שטבון רואה בחוק הגיוס דבר שהוא לא יכול להניף עבורו את היד. נקודה.

אם לא נקבל בכבוד את החלטה זו, אני בספק אם ניתן בציונות הדתית לשבת סביב שולחן אחד. לפני הבחירות היו שתהו אם אלו הקרויים חרד"לים "מסוגלים" להתאחד. זה קרה!

אם תנסו למחוק דעה עקרונית של התנגדות לחוק הגיוס (אפילו המחורר) כאמור, אני בספק אם ניתן יהיה לעשות זאת.

רבנים רבים בציונות הדתית, שמבחר תלמידיהם מקיימים גם את מצוות הגיוס לצה"ל, סבורים בכל זאת שהחוק הנתון הינו בעייתי מאחת הסיבות שמניתי.(מי שיצעק כאן "שרבנים לא יתערבו בפוליטיקה", שלא יצעק על החרדים על שאינם מכניסים את הספרים של רבני הציונות הדתית בבית המדרש. ואנחנו כן? אולי רק לבית המדרש...)

את דעתו של שטבון גם ביטאו עשרות צירים, ביניהם ראשי סניפים, בהתארגנות מהירה לפני שבועיים, כשקראו 'לא לסנקציות פליליות'.

אם השר בנט ואיילת שקד (שבהחלט אפשר להעריך את מאמציהם הכנים), ואולי אפילו שאר הסיעה, הגיעו במאמץ לא קטן לתבשיל שהם מוכנים לבלוע, ואפילו אם רוב הציבור איתם, כולם חייבים להתיישר???

בנושא כזה לא!

אני מעריך את יוני שטבון והוא מייצג אותי בהחלטתו הלא-קלה. אני חושב שהוא מייצג גם רבים אחרים.

נתפלל שנגדיל תורה, ונמשיך בבניין העם והארץ. (מסתמן ששלושת אלו די תלויים אחד בשני)
וננסה בעדינות לשתף את אחינו החילונים בתורה, ואת אחינו החרדים במצוות כיבוש הארץ. עד שגם יהיה רמטכ"ל חרדי, כדברי ח"כ יוגב.

הכותב הוא ר"מ בישיבת 'חיצים' באיתמר וחבר ועידת הבית היהודי