מי מייצג את היהדות הליברלית במועצת הרבנות הראשית?

אייל ברגר מתנועת "נאמני תורה ועבודה", לא מרוצה מתוצאות הבחירות למועצת הרבנות הראשית: "מה בנוגע לחלקים רבים בציונות הדתית המאמינים ביהדות מודרנית וליברלית יותר, מי מייצג אותם?". דעה

חדשות כיפה אייל ברגר 13/10/13 15:09 ט בחשון התשעד

מי מייצג את היהדות הליברלית במועצת הרבנות הראשית?

בשבוע שעבר התקיימו הבחירות למועצת הרבנות הראשית. במסגרת הבחירות נבחרו ע"י הגוף הבוחר (אותה 150 חברים שבחרו לא מזמן את הרבנים הראשיים) עשרה נציגים שיצטרפו לששת החברים שמקומותיהם משוריינים - שני הרבנים הראשיים ורב אחד מכל אחת מארבע הערים הגדולות. בנוסף הרב הצבאי הראשי משמש במועצה כחבר-משקיף.

בכלי התקשורת דווח על דיל בין הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה - לפיו כל חברי המועצה היוצאת ימשיכו לכהן קדנציה נוספת. בהתאם לכך, לא בוצעו שינויים בהרכב המועצה, והיא תכלול גם למשך השנים הבאות את החברים הבאים: הרב דוד לאו, הרב יצחק יוסף, הרב ישראל מאיר לאו, הרב שלמה שלוש, הרב יהודה דרעי, הרב יעקב שפירא, הרב יוסף גליקסברג, הרב אברהם יוסף, הרב יצחק רלב"ג, הרב יעקב רוז'ה, הרב רצון ערוסי, הרב שמעון אליטוב, הרב שמואל אליהו, הרב יצחק פרץ, הרב יצחק דוד גרוסמן ותא"ל הרב רפי פרץ.

נוכח הרשימה אני שואל: מי פה מייצג אותי? מעבר מהיר על השמות, מבלי לבדוק בציציותיו של אף אחד (או יותר נכון: בכיפתו של אף אחד) מלמד כי ע"פ הדיל המתוכנן הציונות הדתית מקבלת שני נציגים במועצה (מלבד הרבצ"ר שאינו נבחר): הרב יעקב שפירא והרב שמואל אליהו. שניהם משתייכים, פחות או יותר, לאותו זרם בציונות הדתית. ומה בנוגע לחלקים רבים בציונות הדתית המאמינים ביהדות מודרנית וליברלית יותר, מי מייצג אותם? מי יישא את קולם במועצת הרבנות הראשית? כנראה שאף אחד.

לפני כחודשיים וחצי התקיימו הבחירות לרבנות הראשית. אותו גוף בוחר מינה את הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף כרבנים הראשיים, זאת למרות שנראה היה שלפחות בנוגע למועמד האשכנזי דעת הקהל בישראל נטתה לכיוונו של הרב דוד סתיו. אתמול, אותו גוף עצמו בחר מועצת רבנות ראשית שתורכב מרבנים חרדים וחרדים-לאומיים, כך ע"פ ההסכם בין הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. אכן, נכון הוא שרבנים חשובים אלו המייצגים זרמים מכובדים בעולם הדתי בישראל יישבו במועצת הרבנות הראשית, אך עם זאת ראוי כי המועצה תשקף באופן מאוזן יותר את מגוון הדעות וההשקפות של הציבור הדתי בישראל. יש לפעול על מנת לשנות את הגוף הבוחר, להרחיב אותו ולהוציאו מידי הגורמים ששולטים בו כרגע, שאינם משקפים את כלל האוכלוסייה במדינת ישראל.

הכותב הוא רכז מדיניות ומחקר בתנועת נאמני תורה ועבודה