מותר לשקר כדי לעלות להר הבית?

האם הדיון על טבילת רווקות לפני עליה להר הבית או הכשרת רחבה לתפילת נשים היה שונה אם היה מדובר על אזור על הר הבית עצמו? האם לא הפכנו את הטפל לעיקר?

חדשות כיפה טוביה קנון 03/02/16 16:37 כד בשבט התשעו

מותר לשקר כדי לעלות להר הבית?
Rostislav Glinsky / Shutterstock.com, צילום: Rostislav Glinsky / Shutterstock.com

כאילו בתזמון מושלם, הכתבה על רווקה ורוצה לטבול ולעלות להר הבית? תשקרי מתפרסמת באותו שבוע בוהממשלה מקבלת החלטה על הקמת רחבה מעורבת בכותל. מה הקשר? אני אנסה להסביר.

ראשית - אני מוכרח להודות שברמת העקרון אני תומך בעליית יהודים להר הבית. הרב גורן זצ"ל מברר את הנושא בצורה עמוקה, וישנם מקומות בהר הבית שוודאי שניתן להכנס אליהם לאחר טבילה במקווה כשר. עיון קל ברשימת הרבנים המצדדים בעלייה להר הבית מראה לנו שישנם גדולים וחשובים, שאינם נחשבים מקלים שמצדדים בכך, ובשאלה ההלכתית הזו, כבאחרות, יש על מי לסמוך.

אך שני הארועים שקרו השבוע, מתחילים לברר יותר את דעת המתנגדים - לא בשיקול הלכתי, אלא בשיקול עקרוני.

ראשית, החלטת הממשלה בעניין הכותל: האמת - אני פחות מוטרד מההחלטה עצמה. אני נוטה לחשוב שעכשיו שיש פתרון, טוב יותר או טוב פחות, כנראה שיהיו פחות פרובוקציות במקום, כי אלו שחוללו את הפרובוקציות פשוט יפסיקו להגיע. טרם זכינו לשמוע ש"עזרת ישראל" מפוצצת מעודף מבקרים.

מה שכן עולה מכאן, היא השאלה מה היה קורה אם זה היה למעלה בהר. מה היה קורה אם היינו עורכים את הדיון הזה, במקום על רחבה מחוץ לקיר תמך הרודיאני שכבודו במקומו מונח, (אם כי לא אליו כיוונו חז"ל כשדברו על שכינה שלא זזה מכותל מערבי), על רחבת הר הבית עצמו. מה היה קורה אם היה נבנה בית כנסת על הר הבית ומיד היתה מוגשת עתירה לבג"ץ על כך שהמניין אינו שיוויוני? או אולי קמפיין שהחזן הראשי הוא בעצם "שתול"? ועוד ועוד. תארו לכם שדווקא במקום בו עשו "תיקון גדול" כדברי הגמרא בסוכה, בהקמת עזרת נשים והפרדה בין המגדרים, היו שוברים את התיקון הזה. או שדווקא במקום שאמור לאחד את כלל ישראל היו מקבלים החלטה ממשלתית לקדם פיצולים וקרעים בכלל ישראל.

איזה מזל שכל הרפש הזה נשאר מחוץ למקום שבאמת לא זזה ממנו שכינה.

ובאותו שבוע זוכים לקרוא כתבה מאלפת על נשים רווקות שמשקרות על מנת לטבול כדי לעלות להר הבית. ומה הבעיה? הבלניות שלא מאפשרות להן לטבול. אני באמת לא אכנס לסוגיית תפקידן של הבלניות - אני לא מבין בזה, ולא ראוי לכך. אך אפילו בלי להכנס לסוגיה הזו, איך אפשר שלא להחרד מהאבסורד שבדיווח הזה? אם מישהי, או מישהו, רוצים לעלות להר הבית, הרי שחזקה עליהם שזה מתוך שאיפה של קודש, רצון להוסיף אלוקות בחייהם וחייהן האישיים והכלליים. מישהו חושב שאפשר לשקר וגם להוסיף קודש? כמדומני שעלייה להר הבית אינה מופיעה בתור אחת מהסיבות בשלן מותר לשנות מן האמת.

הרי אם שאיפה של קודש עומדת ביסוד העלייה להר הבית, האם לא מתבקש קודם כל לעמוד בתקנת הריב"ש ושאר ראשונים שהובאה להלכה גם בשולחן ערוך לגבי איסור טבילת רווקות? האם יש פטור מהאיסור של "מדבר שקר תרחק" בהר הבית? איך אפשר לטעון שרוצים להוסיף קודש, ובו בזמן לעבור על דברים שאין בהם מחלוקת? ומי שרוצה להאשים את הבלנית שבגללה לכאורה צריך לשקר, אמורה להאשים גם את הרמב"ם ואת ר' יוסף קארו. אם רק הם לא היו פוסקים את זה להלכה... מחמירים שכמותם.

והדבר נכון גם לגבי בנים: יש קבוצה בפייסבוק בה מופיעות מדי יום תמונות של אלו העולים להר הבית בטהרה. באמת אנשים רבים עם מסירות נפש לעניין. ללא ציניות: הלוואי ולי הייתה גם מסירות נפש כזו בעבודת ה' שלי: התמדה עצומה, סבלנות לתורים ובידוקים, מן הסתם הם גם נתונים להשמצות מבני דודינו המתארחים בהר וכואבים פיזית כשהם רואים את השועלים המהלכים בהר. ואז בתמונות אפשר לראות איך אנשים לבושים כשהם עולים להר הבית: ג'ינס, טי שרטים, ושאר פשטי לבוש שכנראה לא היינו מגיעים לבושים כך לשבת, או לחתונה. אז למה למפגש עם הקב"ה כן?!

אין לי ספק שרבים מהעולים בטהרה להר הבית באמת שואפים לקודש, באמת רוצים לראות עולם מתוקן במלכות ש-די, אבל יש קומה בסיסית שקודמת לכך.

ברור לי שחייבים להעלות את המודעות לגבי מרכזיותו של הר הבית, ולהבהיר לעצמנו, לציבור ולעולם שהשאיפה הסופית שלנו היא לראות "בנה ביתך כתחילה וכונן מקדשך על מכונו". וכבר למד אותנו הכוזרי "ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה", אבל לאור אירועי השבוע האם אנחנו לא מפספסים את היסודות?

נראה לי שאמירה כמו "יש לי שאיפה עצומה למקדש ולקודש ולכן אני חייב לתקן את החברה, חייב להקפיד יותר על מצוות כאלה ואחרות, חייב לוודא שיש לי חיים של קודש" היא אמיתית מעט יותר מאשר "יש לי שאיפה עצומה למקדש ולקודש ולכן אני משקר, או מחפף במורא מקדש, או באהבת חינם".

האם זו קריאה לא לעלות להר הבית? לא. זו קריאה לסדר את הדברים בסדר הנכון. ברמה האישית והלאומית יחד. זו קריאה לוודא שמי שעולה בהר ה', מוודא קודם שהוא "נקי כפיים ובר לבב". כדי שההר והבית יהיו של כולנו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן