מור יוסף טופח לעצמו על השכם.

בסוף השבוע האחרון התפרסמו שני מאמרים בנושא החברה המעורבת או יותר נכון ההיסטוריה של החברה המעורבת בציונות הדתית. בעוד מאמרה של ורד קלנר, מהווה ביקורת עיתונאית הולמת למצב הקיים בחברה הציונית דתית בכלל ובבני עקיבא בפרט. אנו מוצאים את מאמרו של אליישיב ריכנר, הנראה כאילו נשכר כדי להיות משרד הפרסום או הסניגור של תנועת בני עקיבא.

חדשות כיפה אורי הראל 21/11/04 00:00 ח בכסלו התשסה

בסוף השבוע האחרון התפרסמו שני מאמרים בנושא החברה המעורבת או יותר נכון ההיסטוריה של החברה המעורבת בציונות הדתית. בעוד מאמרה של ורד קלנר, מהווה ביקורת עיתונאית הולמת למצב הקיים בחברה הציונית דתית בכלל ובבני עקיבא בפרט, תוך שהיא דואגת להשמיע את כל הקולות. אנו מוצאים מאמר אחר במקור ראשון,מאמרו של אליישיב ריכנר, הנראה כאילו נשכר כדי להיות משרד הפרסום או הסניגור של תנועת בני עקיבא.

פי שאני רואה את הדברים תנועת בני עקיבא נמצאת היום בשפל המדרגה,לאחר שהונהגה על ידי המזכ"ל הקודם מר יוגב, לכיוון שרק השעיר המשתלח נמצא במצב גרוע ממנו. ומאמרו של ריכנר מבטא את נסיון ההתחסדות של ראשי התנועה. לקחו להם ראשי תנועת בני עקיבא, מליץ יושר שיכתוב את אשר על ליבם, בכדי להתנגד למציאות. תנועת בני עקיבא איבדה ושללה את דרכה המקורית. וכדי לשמר מצב זה כל הצד החינוכי של התנועה מנוהל על ידי אנשי הישיבות הקיצוניות. אך כדי להסתיר את ערותם דואגים ראשי התנועה כי יהיה הסדרניק מחמד בכל פינה, אדם שקולו לא ישמע. אך הם מאוחר יותר יכולו לטעון כי הסמינרים לא מועברים רק על ידי בני ישיבת הר המור. אך למעשה בני הישיבות הקיצוניות הם אלו השולטים במסר החינוכי של התנועה, והם המעונינים להפיץ את האור תוך ויתור מוחלט על העבודה. בני עקיבא הפכה לתנועה מסיונרית ואיבדה את דרכה.

ריכנר מתאר נכון כי קיים ויכוח בתוך התנועה. הנחתי כי זה שאמור לישר את ההדורים התנועה ולדאוג לכך כי הקו החינוכי של בני עקיבא יהיה שפוי, אמור להיות מזכ"ל התנועה.אלא שלצערי כבר שנתיים שאני מתבדה. ריכנר אומר כי קשה לתייג את המזכ"ל איתן מור יוסף וכאן ודאי שקשה לריכנר לתייג את מור-יוסף. הרי הוא כעלה נידף ברוח, כשהרוח מצד אחד הוא מתכופף לכיוונה וכשהרוח מן הצד השני מייד הוא חוזר וחולף עם הרוח.

מור יוסף, טוען כי הוא בעד אחדות ובעד הידברות בתוך התנועה על מנת למנוע פילוג. ועוד הוא מוסיף שצריך להיזהר שאף צד מצדדי המחלוקת לא ישתלט ויפר את האיזון. אלא שמור-יוסף מכהה עיניו שלא לראות כי עוד מהיום שהוא נכנס לתנועה, האיזון כבר מזמן הופר. הרי התנועה היתה תחת שלטונו של יוגב, שעליו אי אפשר אפילו להגן ולומר שלרג היה מעונין באיזון. מהיום הראשון של יוגב בתנועה כל רצונו היה להפוך את התנועה, לאותה תנועה אליה הלכו ילדיו – אריאל!!! וכך עם נסינו העשיר בפיקוד על חיילים, הפך את בני-עקיבא לצבאות ה', או ליתר דיוק לצבאות אלו הנושאים את דבר ה'.

כעת אני פונה אליך מר יונגר ראש מחלקת ההדרכה יוצא שבי חברון עלי וכו'. אחרי שנים שניסו להפריד בין התנועה לבין פוליטיקה כדי לתת מקום לכולם, כפי שאתה והמזכ"ל היקר שלך הרי טוענים: כי יש מקום לכולם. אתה יוצא בהכרזה ברורה (ואנני מביעכאן אף דעה פוליטית) ומודיע על גבי העיתונות הכתובה, כי תנועת בני עקיבא מתנגדת למסירת גוש קטיף וכי נושא ארץ ישראל צריך לעמוד בראש סדר היום. תשאל את עצמך שוב האם יש מקום לכולם, ואנא שאל את עצמך האם אתה מנסה לשנות תנועה, שלמעשה השקפתך אינה ההשקפתה, והאם אכן מקומך בהנהגה של תנועה זו. הרי אם גדלת בתנועה הזאת ואני בספק אם זה נכון אתה הרי יודע שהסיסמא הידועה היא קודם כל עם ישראל, ורק אחר תורת ישראל ובסוף ארץ ישראל. תלמד את התנועה שלך ואל תצטט כפי שאתה רוצה שהתנועה שלך תהיה: "התנועה עוסקת בכל שלושת התחומים שהציונות הדתית חרטה על דגלה – התורה, העם והארץ" יונגר תתחבר לשורשים!

מר יונגר אתה אומר""אני מוטרד מכך שיש עצבנות לא טבעית בנושא הזה. אני רוצה לגדל נוער בריא ולדבר איתו על הנושאים האלה בצורה נינוחה ונעימה, ולא בסגנון של משמרות הצניעות" ועוד: "אנחנו חיים במציאות מעורבת ובעולם מעורב, ואני רוצה להכשיר את הנוער לעמוד באתגרים של השעה" אך אתה לא עושה כלום בנידון, אתה דן אותם להפרדה ולא מלמד אותם כיצד לחיות בחברה מעורבת. במקום ללמד אותם על טוב ועל יצר ועל כך שיצר זה דבר בריא שצריך לשלוט בו את עושה אותם לשני מחנות. מר יונגר: "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" ולא עם קוראיך!

הרי כמה שורות אחר כך אתה הופך ליותר גרוע ממשמרת הצניעות. אתה רוצה לקרב אנשים לתורה – לתורה כפי שאתה מבין אותה, כפי שרבך מבין אותה. והנה אתה מבקש לעשות אותה תורה לכלל – בצורה מסיונרית. אולי היה כדי שתקשיב לקול שפוי כמו של רוזנהים.

מור יוסף,מדברעל פעילות חברתית. אך מור-יוסף איך תתקרב לאוכלסיה כדי לפעול בצורה חברתית, כשרכז ההדרכה שלך רואה באוכלסיה הזאת אוביקט להחזרה בתשובה???

לסיום אני רוצה להעלות את הבעיה השורשית, מפני שיונר אומר כי היה רוצהלטפל בשורשים. אז מור-יוסף, ויונגר, ליום אני רק רוצה לשאול ממתי תנועת נוער, היא תנועה של ישיבות שמכתיבות לה את הדרך? ממתי התנועה צריכה לשקף את דרכה על פי רוח של ישיבה מסוימת? ממתי בני עקיבא ובכלל ממתי הציבור שלנו הולך לשאול בכל דבר את ראש הישיבה??? ממתי בני עקביא מביעה עמדהפוליטת באמת ולא רק לצורך קבלת כספים מהמפד"ל? נכון שכחתי ממתי שאיבדנו את האמונה באל, ממתי שאיבדנו את היכולת להכריע בעצמנו, ממתי שאיבדנו את היכולת להאמין כי תורה ועבודה הולכים ביחד ולא אני לא מדבר על עבודת ה'.

רייכנר כותב יקר, אם אתה רוצה לעשות עיתונאות, השאלה מי מכוון את התנועה היא שולית לענין האמיתי. השאלה האמיתית היא מי מכוון את הציבור שלנו? אני יודע שבעבר זה היה הקדוש ברוך הוא, ועכשיו נשארנו עם הרבנים.

רבותי אנא עיזרו לי לגרום לציונות הדתית, לא להיות היסטוריה.

אורי הראל

חבר הנהלת נאמני תורה ועבודה

בוגר תנועת בני עקיבא, כחניך, מדריך וקומנר ובוגר צוות הווי ירושלים

קישורים לכתבות:

קלנר – מעריב: http://www.nrg.co.il/online/11/ART/822/065.html

ריכנר – מקור ראשון: http://www.makorrishon.net/article.php?id=2703