מה הקשר בין גבינת השמנת ´פילדלפיה´ לפסילת גיורים

המונופול החרדי פוסל כל מה שהוא לא מכיר וגורם לקרע בין העם היהודי בישראל ובתפוצות. ח"כ אלעזר שטרן מזהיר שכשפוסלים רבנים כמו שפוסלים גבינות- הנזק יהיה קשה לתיקון

חדשות כיפה אלעזר שטרן 04/07/16 09:00 כח בסיון התשעו

מה הקשר בין גבינת השמנת ´פילדלפיה´ לפסילת גיורים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אין יהודי בארה"ב שלא מכיר את גבינת פילדלפיה. מותג מעולה שמתהדר לא רק בטעם ומרקם נהדרים, אלא גם בסימן הכשרות OK של חב"ד המקובל בכל העולם היהודי. אלא שלמרבה ההפתעה בסמוך לחג השבועות הוציא אגף הכשרות של הרבנות הראשית לישראל הודעה לפיה אסור לחנויות כשרות למכור אותה. פילדלפיה, כמו גבינות נוספות המצויות בהשגחת גופים שונים ביניהם ה-OU, נאסרו למכירה משום שלא קיבלו את אישור הרבנות הראשית לישראל. כך, גבינות שנאכלות בכל בית יהודי בארה"ב הורדו מהמדפים בישראל מטעמי כשרות.

לכאורה ללא שום קשר, בשבוע שעבר נודע שבית הדין הרבני מסרב להכיר ביהדותה של אשה שעברה הליך גיור בבית דינו של הרב יחזקאל לוקשטיין בניו יורק. "לא מצאנו את הרב הנ"ל כמי שמוכר על ידי הרבנות הראשית לאשר גיורים" כתבו הדיינים, ושלחו את האשה לעבור גיור מחדש כאן בישראל. נספר לקוראים שאינם בקיאים שהרב לוקשטיין החל לכהן כרבה של קהילת ישורון בניו יורק בשנת 1958, לאחר שהוסמך לרבנות בידי הרב סולובייצ'יק. מדובר באחת מהקהילות הגדולות והידועות בעיר, שזכיתי אף אני להתארח בה ולשאת דברים בפניה. בסעודות השבת בהן התארחתי אצל הרב לוקשטיין ורעייתו אודרי פגשתי הכנסת אורחים מיוחדת. דקות ארוכות מוקדשת בכל פעם לסבב בו האורחים הרבים מציגים עצמם, ולאחר מכן בסוג של שילוב בין קבלת פנים חמה למבחן זיכרון מברך אותם הרב בשיר כשהוא פונה לכל אחד באופן נפרד תוך אזכור שמו או שמה. התנהגות זו של הרב באה יחד עם גדלות בתורה ומנהיגות רוחנית מלאת השראה. הרב לוקשטיין הוא כיום מחשובי הרבנים בארה"ב, שימש כ- President of the New York Board of Rabbis, Chairman of the National Rabbinic Cabinet of UJA and President of the Synagogue Council of America. He also was a Commissioner of the New York City Human Rights Commission.

לצד תפקידים אלו עסק באופן תמידי בפתרון אתגרי השעה של העם היהודי, בין היתר על בפעילות ציבורית לשחרור יהודי ברית המועצות לשעבר, דאגה למשפחות לאחר עלייתן לארץ וכמובן כדיין בבית הדין. "הרב לוקשטיין השפיע עמוקות על חיזוק ערכי היהדות ושימור המורשת בקרב יהדות אמריקה. מנהיגותו מעוררת ההשראה, גישתו האורתודוקסית היהודית המודרנית ומחויבותו לקידום החינוך היהודי, תרמו לעיצוב דור העתיד של המנהיגות היהודית בארה"ב", נכתב בנימוקי הוועדה שהחליטה להעניק לו תואר ד"ר לשם כבוד באוניברסיטת בר-אילן בתחילת חודש זה.

ניתן היה להניח שהסירוב להכיר בגיורים מבית דינו הם התנכלות של דיינים חרדים לרב אורתודוכסי מודרני, ותו לא. אבל המציאות עגומה הרבה יותר. האמת היא שהפסיקה הזו אינה מבטאת שום מדיניות מגובשת. במערך הגיור ובבתי הדין הרבניים בישראל מתנהלים קרבות על כח, שררה ואגו, שבמסגרתן הדרך של כל אחד לבטא עליונות היא לפסול את החלטות השני, תמיד לחומרא. כמובן שהכל נעשה על גבם של המתגיירים, שכבר בתורה נצטווינו על שמירתם מפני שהם אוכלוסיה פגיעה. ברור לי, וכך גם לגורמים הבקיאים בפרטים, שהדיינים אפילו לא עשו חיפוש בגוגל כדי לבדוק מיהו הרב לוקשטיין ומה מעמדו בארה"ב. זה פשוט לא מעניין אותם. בינתיים ספגה ההחלטה גינוי מהפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), שהודיעה שהם רואים בכך "עלבון לכל יהודי במדינה". כך שוב מתברר לנו שלא יעזרו מאות מיליוני הדולרים שמשקיעה המדינה בהידוק יחסיה עם יהדות התפוצות, כאשר בסופו של יום פקידים ורבנים חרדים יכולים באבחת קולמוס לבטל כל הכרה ברבנים ובתי דין בחו"ל ולהציב מסך של ברזל בינם לביננו.

סטירת הלחי שנותן הממסד הרבני ליהדות ארצות הברית מהדהדת בכל פעם מחדש. פעם אחת לא מכירים בכשרות ופעם אחרת בסמכות לגייר. המכנה המשותף ברור- קיבלנו כח לידיים ונשתמש בו בכל דרך. הסוגיות ההלכתיות, כמו גם מעמדה של יהדות התפוצות לא מהוות שיקול משמעותי. ההחלטות האלה, חשוב לזכור, הם החלטות רשמיות של מדינת ישראל. ככה זה כשהסמכות מופקדת בידי אנשים שבזים למדינה ולערכיה. הם בזים לצה"ל, למשטרה, למעמד האשה, לזרמים שאינם חרדיים, וכן- גם ליהדות התפוצות. האירועים האחרונים הם בבחינת פרט המעיד על הכלל.

למזלנו, הם לא שמו לב על מי הם נפלו. גבינת פילדלפיה היא מותג שגם החרדים שביהודי ארצות הברית מכניסים לביתם. גם הרב לוקשטיין הוא "מותג" של מנהיגות רוחנית בקרב יהדות ארצות הברית. ברור שההחלטות האלה יתהפכו בקרוב מאוד. אבל חשוב שלא נסתפק בזה. הגיעה העת שמדינת ישראל תשתחרר מכבליהם של הרבנים החרדים העסוקים במאבקי שררה, ותפקיד את הסמכויות הללו בידי הראויים לכך. מנהיגים שמחוברים לאתגרי השעה שיקדמו יהדות מאירת פנים בכל התחומים: כשרות, גיור, נישואין, גירושין ועוד. מנהיגים כדוגמת הרב יחזקאל לוקשטיין שינסכו תקווה באלפי הצעירים בדורות הבאים שגם בעולם מודרני מאתגר יראו ביהדות את ביתם ויביאו מסר של קירוב ליהדות וחיבור בין ישראל לתפוצות.

הרבנות הראשית הורידה מהמדפים את גבינת פילדלפיה. הם מנסים להוריד מהמדף את הרב לוקשטיין ועוד אלפי מתגיירים בישראל ובעולם היהודי. אנחנו נעלה על המדפים רבנות אחרת. אנחנו ניצור יהדות לכולנו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן