למי התקשרה שרת המשפטים בסיום הוועדה למינוי דיינים

בנט, שקד, החרד"לים, רבני צהר ותשעה דיינים שנבחרו לבית הדין הגדול. אחרי הביקורות, יוסי בן עטר, מסכם את הקרב של הציונות הדתית למניעת פסילת רבנים

חדשות כיפה יוסי בן עטר 14/07/16 12:09 ח בתמוז התשעו

למי התקשרה שרת המשפטים בסיום הוועדה למינוי דיינים
דוברות, צילום: דוברות

תשע שנים של בצורת הגיעו לסיומן אמש, עם בחירתם של תשעה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. בחודשים האחרונים עסקנו בהרחבה בנושא הזה, שספק אם מעניין אפילו את בני משפחותיהם של הדיינים הנבחרים, בשל חשיבותו העקרונית והמבחן שהציב בפני נציגי הציונות הדתית ויכולות עמידתם מול הנציגות החרדית, כאשר עד כה נהגו להיכנע בפניה פעם אחרי פעם כמעט ללא תנאי.

לא מעט ביקורות, כולל מכותב השורות, נשמעו בחודשים הללו נגד שרת המשפטים איילת שקד על תפקודה בועדה. לציונות הדתית יש טראומה בשנים האחרונות בכל הקשור למינוי רבנים ציוניים למשרות בעלות חשיבות. המאבק בבחירת הרבנים הראשיים לישראל הסתיים בכישלון אנוש, בבחירת רבנים ראשיים לירושלים הקיזו חובשי הכיפות הסרוגות דם בשביל לקבל רב אחד ובסיבוב הראשון של בחירת הדיינים לבתי הדין האזוריים ניצחו החרדים באופן מוחץ. אולי זו הסיבה שנפתלי בנט התעלם לחלוטין מהנושא, בנט למוד ניסיון מר במאבקים מהסוג הזה, אליהם אתה יודע תמיד איך אתה נכנס, אבל לעולם לא תדע איך תצא. לזכותה של איילת שקד ייאמר שגם היא צפתה מראש שכל מסקנה שתצא מהועדה הזו תביא עבורה ביקורת, ויהי מה.

אתמול, אחרי החגיגות בסיום כינוס הועדה, כשהיא בדרכה חזרה לתל אביב אחרי יום מתיש במיוחד, התקשרה שרת המשפטים לכמה רבנים מהציונות הדתית ועדכנה אותם בשמחה על בחירת הרבנים הסרוגים לתפקיד הנשגב. שקד טרחה לעדכן את הרבנים בגלל כמה סיבות, בין השאר, מאחר ובחודשים הללו חששו לא מעט רבנים בכירים בציונות הדתית מכניסת רבנים המזוהים עם 'צהר', ואשר עשויים בעתיד לפתוח במלחמה נגד הרבנות הראשית, לקדם גיורים פרטיים ועוד. (למרות שלפחות מועמד אחד, הרב ברונר, מיודד איתם היטב) אותם רבנים היו מעדיפים לראות את הרע במיעוטו מבחינתם בדמות רבנים חרדים - ולא את רבני 'צהר', וזה גם המסר שהם העבירו לשקד. בכלל, מדובר בסוד גלוי למדי, כי כבר מתחילת כהונתה בכנסת נחשבת שרת המשפטים כאהובת אותם רבנים, המוכרים כיותר שמרנים וחרד"לים. גם הבוקר, כשהרב דוד סתיו עלה לשידור ותקף בחריפות את השרה, היא המשיכה במקביל לקבל הודעות תמיכה מלא מעט רבנים. עבורה מדובר בהימור מצוין, רבני צוהר מעולם לא היו - וכמו שזה נראה גם לא יהיו - מזוהים עם הבית היהודי, כוחם האלקטורלי לא נספר, וספק אם יש להם פרומיל מההשפעה של אותם רבנים שמרניים.

לסיום, כמה מילים על המהפך - במבחן התוצאה במשך שנים (כמדומני, מאז כהונתו של הרב מרדכי אליהו), לא היה בבית הדין הרבני הגדול דיין שמזוהה עם הציונות הדתית. נכון שעדיין ישנה חלוקה לא הוגנת בין החרדים לציונות הדתית, ונכון שהייתה התערבות בוטה ומחוצפת מצד החרדים בזהותם של הדיינים הציוניים, ועדיין איילת שקד הצליחה להפתיע את מבקריה ואותי ביניהם, ולהביא פשרה טובה ומכבדת גם את הציבור הסרוג. המפלגות החרדיות שהשתלטו לחלוטין על תחומי דת ומדינה, קיבלו שיעור קצר בצניעות, ונקווה שלאט לאט הציונות הדתית תתקדם בכיוון הזה למינויים נוספים, רבני ערים ואולי אפילו כיבוש כס הרבנות הראשית ביום מן הימים.

הכותב הינו מגיש תכניות ברדיו גלי ישראל וגם משמש ככתב הפוליטי של התחנה