למה הליכוד עשה לנו את זה?

אין כל ספק שמערכת הבחירות הזאת תשאיר צלקות בקשר בין הליכוד לציונות הדתית. חובה מוטלת על כל הגורמים הנוגעים בדבר, להיות מודעים לתחושותיהם של האחרים ולחבר מחדש את אותם קרעים שנוצרו. דעה

חדשות כיפה יהודה גליק 03/02/13 10:01 כג בשבט התשעג

למה הליכוד עשה לנו את זה?

דומה כי התחושה הקולקטיבית, בקרב הציבור הדתי לאומי, בשבועות האחרונים, זועקת את השאלה "למה הם עשו לנו את זה?" - למה הליכוד מיקד את כל מאמציו כלפי רשימת הבית היהודי, ולמה עשה את זה בקמפיין כל כך שלילי.

שאלה זו מתחדדת, כמובן, נוכח הנבחרת האיכותית ש"הבית היהודי" הציג, ונוכח הקמפיין הכל כך חיובי שהוביל הבית היהודי, שהקפיד לא להשמיץ אף אחד, ועסק רק בצדדים היפים שהבית היהודי הציע. יתרה מכך העובדה הברורה לכל היא, שהקמפיין של הליכוד גרם להעברת קולות מהליכוד ל"בית היהודי" ומשם ל"יש עתיד".

אז למה לעזאזל הם עשו לנו את זה? אקדים ואומר כי אין בדברים שלהלן, בשום פנים ואופן, הצדקה כלשהי לדברי ההכפשה, השקריים והנבזיים, שהופיעו בתשדירי הליכוד, כלפי רבנים וכלפי אישים ברשימת "הבית היהודי".

יחד עם זאת חשוב מאוד לדעתי לנסות ולהבין מה עמד מאחורי הדברים, ומאין הם צמחו. למה מערך ההסברה של הליכוד החליט, להקדיש נתח כל כך נרחב ממערכת הבחירות שלו, באופן ארסי כל כך, כנגד מפלגת האחות "הבית היהודי"?

אני אינני "קונה" את התיאוריה שמדובר בגורמים אינטרסנטיים שרצו להרחיק את הציונות הדתית מהמפלגה. קשה לדעתי להשתחרר מהתחושה שמה שקרה כאן לא בא מהעולם הרציונאלי, השכלי, ההגיוני אלא מעולם עמוק הרבה יותר. זה משהו מבפנים, משהו מהמרחב האמוציונאלי. אני מבקש לעשות את המאמץ הקטן להיכנס לעולמו הפנימי של הליכודניק.

נסו להקשיב עם אוזניו של אותו איש ליכוד, לקטעים מדבריו של נפתלי בנט עם היוודע תוצאות הבחירות, המסכמים את המסרים של "הבית היהודי" לאורך הקמפיין שלו: "היום הקמנו בית של דתיים חילונים, חרדים, דרוזים, גברים ונשים, ספרדים ואשכנזים" (אגב הנאום נאמר בפני קהל בכפר המכביה שהיה רובו ככולו חובשי כיפות סרוגות י"ג ) "היום הקמנו בית חדש שיודע לשמור על תושביו. היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את צה"ל ואת לוחמיו. היום הקמנו בית חדש למי שרוצה שכל ילד בעם ישראל יידע מי היה הרמב"ם ויוני נתניהו, חנה סנש ועמנואל מורנו. היום הקמנו בית חדש למי שרוצה ציונות גאה ולא מתרפסת. בית למי שמוכן להגיד בקול גדול, אני בעד מדינת ישראל
היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את ארץ ישראל, לכל מי שמרגיש ברגבי אדמתנו.
היום החזרנו את בני הציונות הדתית להיות גורם מרכזי ומשפיע על עתיד מדינת ישראל. "

האם אתם לא שומעים את ההאשמה שבין השורות האומרת "אתם לא אוהבים את מדינת ישראל, אתם לא אוהבים את החיילים, אתם לא רוצים שכל ילד יידע מיהו הרמב"ם ויוני נתניהו"!! "רק אנחנו"

מה אמור לדעתכם לחוש אותו ליכודניק כאשר בשנים האחרונות פועלים בתוך הליכוד אנשי הציונות הדתית בכלל ואנשי ההתיישבות בפרט, מאות רבות מהם, בשותפות מלאה. מרגישים כבני בית של ממש בכל לשכות השרים. ההתיישבות ביו"ש לא ידעה כזו פריחה ושותפות מזה שנים רבות, בסלילת כבישים, בבניית כיתות לימוד באישורי בניה. למה רוב מוחלט של ראשי המועצות ביו"ש יצאו מגידרם לשכנע להצביע ליכוד? גם הציונות הדתית בכללה, מצאה דלת פתוחה לכל ענייניה אצל כל ראשי הליכוד - הגרעינים התורניים, הישיבות הגבוהות הציוניות, סיורים במערת המכפלה, פיתוח אתרי מורשת, מסורת בבתי ספר הכלליים ועוד נושאים מנושאים אינספור הנמצאים בטבורה של הציונות הדתית.

אכן אין ספק שאנשי "הבית היהודי" עשו קמפיין חיובי בלבד, אך זאת רק מנקודת מבטם. מנקודת מבטו של הליכודניק הרי שכל הקמפיין של הבית היהודי מראשיתו ועד סופו היה דורסנות במתק שפתיים! כולו זעקה אחת גדולה שאמרה אנחנו הליכוד היותר טוב! אתם לא ליכוד אמיתי.

היה בו כפיות טובה ולא מעט התנשאות.

תוסיפו לכך את העובדה ששני בכירי "הבית היהודי", נפתלי בנט ואיילת שקד, היו בעצם אנשי ליכוד שפרשו רק משום שידעו שאין להם סיכוי בשלב זה להיבחר במסגרת הליכוד, וחיפשו קיצור דרך! על התחושות האלו ושכמותם הגיב הליכוד בקמפיין לא מוצדק ולא מוצלח, אבל כזה שניסה לצעוק לבית היהודי "למה לעזאזל אתם עושים לנו את זה?"

אין כל ספק שמערכת הבחירות הזאת תשאיר צלקות בקשר בין הליכוד לציונות הדתית. חובה מוטלת על כל הגורמים הנוגעים בדבר, להיות מודעים לתחושותיהם של האחרים, ולעשות הכל, אבל הכל ממש, על מנת לחבר מחדש, ומהר ככל האפשר את אותם קרעים שנוצרו.

הכותב הינו נציג מחוז יהודה ושומרון בליכוד.