להבין את ערביי ישראל

"עם אויב אחד צה´´ל החזק שלנו לא יכול להתמודד. עם אויב פנימי, שחי אתנו, עובד אצלנו, מוכר לנו תרופות בבתי מרקחת ומתקן לנו את האוטו"

חדשות כיפה דניאל סגרון 27/07/14 16:15 כט בתמוז התשעד

להבין את ערביי ישראל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

שמעתי ממר חמי שליט''א משל יפה על חיי נישואין. פעם הייתה מלחמה בספרד, מלחמה עזה מול כמה מדינות אויב. העם הספרדי עמד במערכה בגבורה, התבצר במולדתו, השיב מלחמה שערה והחזיק מעמד. אך אז התחיל לכרסם מרד מבפנים, לאזרחים נמאס מההנהגה שלהם. המרד הפנימי הזה הוא שהוביל, בסופו של דבר, לנפילתה של ספרד בידי אויביה. המעצמה שהתמודדה בהצלחה עם צבא משומן של מדינות שלימות, לא הצליחה לשרוד מאבק קטן בהרבה של אנשים מתוכה פנימה. כך גם, אמר חמי, הם חיי הנישואין. החיים מקיפים אותנו בשלל צרות ואתגרים, אך עם כולם ניתן להתמודד כאשר הבית חזק. כאשר בני הזוג ביניהם חיים כמו שצריך, הם יעקפו כל מכשול ויתגברו על כל צרה שלא תבוא. אך כאשר השלום בבית נסדק, כאשר מבפנים יש מלחמה, כבר אין סיכוי אפילו למעצמה הגדולה ביותר.

אני חושב, שהרעיון הזה ממחיש יפה את המצב שמדינת ישראל נמצאת בו. החמאס הוא ארגון טורדני, הוא מפר את שלוות חיינו והורג את טובי בנינו, אך הוא איננו איום קיומי על מדינת ישראל. הוא כמו עקיצה של דבורה, כואב אך לא מתים מזה. לחמאס, כמו גם לחיזבאללה, אין שום יכולת לכבוש את מדינת ישראל או להכניע את צה''ל בקרב. מדינת ישראל איתנה מול אויביה שמבחוץ. אך עם אויב אחד צה''ל החזק שלנו לא יכול להתמודד. עם אויב פנימי, שחי אתנו, עובד אצלנו, מוכר לנו תרופות בבתי מרקחת ומתקן לנו את האוטו. בעתות שלום אנו נוטים להדחיק את האיום, מתעלמים מהעובדה שערביי ישראל הולכים ונהפכים לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לא רק בצפון, שם יש מקומות רבים שעברית היא השפה השנייה השולטת, לא רק בדרום שם המשטרה כבר לא מעיזה להתעסק עם הבדואים. במרכז הארץ, בלב מדינת ישראל, הערבים רוכשים עוד ועוד בתים, משתלטים על עוד ועוד שכונות. אנו גם נוטים להדחיק את העובדה שהם כובשים, בעורמה, את לבן של בנות רבות שעוברות אחר כך שבעת מדורי גיהנום. זה נדמה כאילו הייתה אסיפה סודית של מנהיגי כל המדינות הערביות, ובה הם סיכמו שאין דרך להכניע את ישראל צבאית, לכן הם יכניעו אותה חברתית. נשתלב במדינה, אלוקי השוויון לא ייתן לפגוע בנו, וכך נכרסם בחברה הישראלית בעורף החשוף, בבטן הרכה. כמו שמים שקטים חודרים עמוק, כך הטרור השקט הוא הקטלני ביותר.

אז אולי טוב שיש מלחמה. ככה נחשפים הפנים האמתיות של ערביי ישראל. אותם אלו שביום יום משדרים אנחנו כמוכם, עובדים אתכם, גרים לידכם, ומשתלבים יפה כל כך בחברה הישראלית, מראים בעת פקודה למי הם שייכים. האמת? אפשר להבין אותם. בסופו של דבר, האחים שלהם נקטלים בעזה, ואך טבעי הוא שהם יזדהו איתם יותר מאשר עם השכנים היהודים שלהם. דם זה לא מים. אך דווקא בגלל שהם כל כך צודקים, הם כל כך מסוכנים. לכן את ההבנה הזו, שערביי ישראל הם האיום הקיומי האמיתי כי הם לא באמת יכולים להיות נאמנים למדינת ישראל, אנו חייבים לקחת אתנו גם ליום שאחרי צוק איתן. כי רק מי שאיתן מבפנים, יכול להיות חזק כצוק מול אויביו שבחוץ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן