להבין את החרדים

תתפלאו, אבל גם החרדים מכירים את הערכים ההלכתיים עליהן מתבססת הציונות הדתית. בכל זאת, הם מעדיפים לקבל החלטות אחרות - לא מפני שהם לא יודעים, אלא מפני שהם חושבים אחרת. דעה

חדשות כיפה דניאל סגרון 26/02/13 14:37 טז באדר התשעג

להבין את החרדים
Rippeym3 ויקיפדיה, צילום: Rippeym3 ויקיפדיה

הציבור החרדי נמצא בימים אלו בצומת דרכים גורלי. תפיסת עולמו הבסיסית מתנגשת עם תביעתם העזה של לא מעט מאזרחי ישראל, ולכן שינוי היסטורי של החברה החרדית קרוב מאי פעם. זהו בדיוק הזמן להבין את החרדים. להבין אחת ולתמיד מהי השקפת עולמם. מה הם חושבים. איך הם רואים את המציאות. מה התשובות שלהם לטענות של החברה הישראלית. כלל ראשון בביקורת, קבע מי שקבע, הוא להבין את הצד שאותו אתה מבקר. בקיצור, בואו ננסה להיכנס לראש של אברך חרדי במרכז בני ברק. מה יש במשקפיים שלו שגורם לו לחשוב כל כך שונה?

בשביל ההבנה הזו צריך לחזור אחורה בזמן, אל עבר ההיסטוריה של עם ישראל.

עד לפני כמאתיים שנה עם ישראל ברובו המכריע שמר תורה ומצוות, ציית לרבניו, ונבדל מהותית משאר העמים. כשהעולם התקדם, והמדע שינה את האנושות לבלי היכר, המהפכה לא פסחה על צעירי עמנו. ההשכלה הידועה לא נעצרה בשערי הבית היהודי האמיתי, וצעירים רבים מעמנו זנחו את דתם ועלו על עגלת הקידמה הדוהרת. לראשונה בהיסטוריה, ההלכה לא היתה הדבק המאחד את כל עם ישראל. לראשונה בישראל יהודים רבים חיללו שבת ברגל גסה, וההגמוניה הרבנית נפגעה אנושות. בנקודה הזו התעצבה תודעת החברה החרדית. ההיגיון שלהם אמר - נכון שהחילונים הם אחינו, נכון ש'ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא', אבל סכנת החילון גדולה מתועלת החיבור. אם נער שנחשף לעולם בחוץ, על שלל פיתוייו, נחלש מבחינה רוחנית, אז מוכרחים לבנות חומות. להתבדל. זה כואב, זה קשה, אבל התורה חשובה יותר מהכל.

כדאי להפנים, שגם החרדים יודעים את הפסוקים ביחזקאל המבשרים את 'הקץ המגולה'; גם החרדים למדו את הרמב''ם ההוא על ''עזרת ישראל מיד צר''; גם החרדים שמעו על המושג 'סגולת ישראל'; ותתפלאו, גם החרדים למדו את המשנה של 'יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ'. אלא מה? הם שקללו רווח מול תועלת, והגיעו למסקנה שצריך להתבדל. האמת כואבת. הם ראו שהציונות צועדת שלובת זרוע עם תהליך חילון מאסיבי; הם שמעו את דברי בן גוריון שצה''ל הוא כור ההיתוך של החברה הישראלית, השער להתערות במדינה החילונית, והם העדיפו, לא בלי התלבטות, להישאר ספונים בישיבה, לעצב את חייהם ב'בית היוצר לנשמת האומה' ולא בחיל גולני; הם נוכחו לדעת שהתקרבות לחילונים לא פעם מחלישה רוחנית את הדתי יותר מאשר מחזקת את החילוני; ותתפלאו, הם גם מוכנים לחיות חיי דוחק כדי שתהיה קבוצה אחת בעם ישראל שתתמסר רק לתורה, בלי שום דבר אחר.

כל מי שחי במדינה, אפילו מי שלא קורא ynet, צובר לא מעט טענות, שלא לומר כעסים, על החברה החרדית. לפעמים אפילו נדמה, שהם מתאמצים להכעיס את החברה הישראלית. להמאיס את עצמם. אבל לפני הקיטורים כדאי להבין שהם מודעים לכל האידיאלים של הציונות הדתית. הם מכירים בכל הערכים הללו, אך מעדיפים לשמור על הבסיס הרוחני של לימוד תורה מאסיבי, של קדושת העיניים, של ציות לגדולי ישראל. תורה ויראת שמים הם אומרים, חשובים יותר מכל האידיאלים. לפי תפיסתם, הדרך הבטוחה ביותר לשמור על 'מתח רוחני גבוה', היא להתבדל, לשמור על הייחודיות שלהם, ועל זה הם נלחמים עכשיו. נלחמים בכל הכוח שעוד נשאר להם. חשוב שבנט, מנהיגנו המבטיח והפופולארי, יבין את זה.