ואולי לא היו הדברים מעולם

שרון עשה דברים טובים ודברים רעים, הקים התיישבויות ופירק התיישבויות. האם מעשיו האחרונים עד כדי כך מטילים צל? חננאל תורג'מן שואל את השאלות שעוברות לכולנו בראש. אריאל שרון, טוב או רע?

חדשות כיפה חננאל תורג´מן 13/01/14 09:30 יב בשבט התשעד

ואולי לא היו הדברים מעולם

לא אשקר שאני מרגיש מעט מבולבל לפעמים. 'דיאלקטיקה' אולי תקראו לזה. שני כוחות מנוגדים שכל אחד מושך לכיוון שלו, ואני - באמצע. למה שבכלל אהיה מוצב מול שתי תחושות אם הוא עשה טעות כל כך נוראה? בגללו כמה אנשים כיום חשים חוסר נחת רוח וחוסר בכלל. אין להם בית נורמלי כמו שהיה להם, ממלכת טרור הוקמה במקום ובתי כנסת חוללו. כנראה שטוב, לא צמח מזה. אבל אני מקווה שלפחות ניצוץ אחד כן, שעם ישראל למד שהחזרת שטחים זה 'ליתא'. לצערי על שחרור רוצחים עוד לא נפל האסימון ואותם אנשים כנראה חושבים שהם נמצאים באותה תקופה, חיים באופוריה.

***

שאלת הקונספירציה עולה לכל אחד בראש, כל אחד ודמיונותיו - 'מה היה קורא אילו?'. מה היה קורה אילו היה לנו עתה את סיני, את ימית, את גוש קטיף. כאשר גרשו יהודים מביתם ועשו תהליך פסיכולוגי מקיף ונוראי המזכיר דברים עוד יותר נוראיים, על מנת להקים אח על אחיו. הייתי בזמנים אלו עוד צעיר יחסית, אבל בתור בן יישובים, בתור אחד שגזרה זהה מרחפת מעל ראשו - הכרנו מקרוב. הלכנו למקומות, ניסינו להעיר את העם, אבל קשה לדבר עם אנשים שיש להם קרניים על הראש. כך כשהכל נצפה דרך זגוגית כהה, כשהאנשים מתרגלים לראות דברים זוועתיים בסרטים, אז מדובר בעוד סרט, רק גרסת ה'ראליטי'.

***

מאידך, עומד אני על שאלה: מה היחס? אותו אחד שגירש יהודים מביתם והותירם כצמחים במדבר, נותר צמח. לפחות תושבי קטיף כל הזמן ממשיכים לפעול לטובת החזרת עטרה ליושנה. ושרון מחובר למכשירים מצפצפים והיה תלוי תקופה ארוכה בין שמים וארץ. היו עוד כאלה שהלכו לעולמם, ובגללו. יכול להיות שאת עונשו כבר קיבל, חטף את המגיע לו, ואין אנו יכולים לחשב חשבונו של עולם, 'ופני לא יראו'.

***

למרות הטעות המרה שעשה, שרון גם עשה טוב. שרון הנחיל מורשת גדולה לכמה ממושגי היסוד של מפקד בצה"ל. יתרה מזו, הוא דאג רבות להקמת היישובים ביש"ע מאז היווסדם. הייתה לו רוח קרבית נוכח המציאות והאנשים שפקפקו בעניין. הוא אהב את שכם אהבת נפש, אפ' לבנו קרא על שם היהודי הראשון שמלך בה - עומרי. אולי לא ידע מה באמת המשמעות. אך בתוכו חש והאמין לנוכח הדברים. תשאלו את אלו שהיו שם.

***

במהלך ההיסטוריה הכלל ישראלית נפגשנו עם עוד מנהיגים שעשו טעויות גדולות. אך מאידך גם ביצעו דברים חיוביים גדולים. הרי ככל שהכח יותר גדול ומטרת החץ יותר ארוכת תווך, שינוי כיוון של מאית-המעלה היא משמעותית. לפעמים במצבי לחץ מסיבי וסיבות שונות, מעלה אחת לא תהיה מדויקת, קצת למטה. אחר כך יהיה צריך לחשב חשבונו של עולם ולעלות בחזרה את המעלה.

***

תפקיד ההנהגה אינו פשוט, במיוחד שהאדם אינו כבר מייצג רק את עצמו, אלא מייצג הרבה אחרים וצריך לחשב הרבה גורמים ביחד. לפעמים ראינו אצל מנהיגינו במשך דורות, הבדל בין היותם 'אנשים' להיותם 'מנהיגים'. יש כאלה שאולי לא מתאימים להיות בזמנים מסוימים. ואם כבר קונספירציות, מדוע שלא נעשה גם קונספירציה הפוכה - מה היה קרה אם לא היה הגירוש, כיצד היו מגיבים מהצד השני? אומנם, ארץ ישראל היא דם מדמינו, אולם אולי בכוונת מכוון ישנו הצורך של נסתר שאיננו יודעים? מי יודע..

וישראל אע"פ שחטא ישראל הוא. איזה מקום אנו נותנים היום לאפשרות החזרה בתשובה, ובכלל להסתכלות על המציאות בזווית... אומנם כדרבי הרמב"ם במו"נ (ח"ג פי"ב) מה שעשה האדם אינו יכול להשיב, שנעשה. אין בכוונתי להצדיק אף אחד ממעשיו, ובכל זאת, האין צריך גם להכיר בטובה שעשה אדם למרות כל מעשיו? הרי גם מעשיו הטובים עומדים ומעידים. האם מעשיו האחרונים עד כדי כך מטילים צל של "וימש חושך"?

***

בתמונה אריאל שרון מכבד את הרצי"ה בהנחת אבן הפינה לאלון מורה