התשלומים במוסדות הציונות הדתית: העוולה זועקת לשמים

"לא מתקבל על הדעת שמשפחה ממוצעת בה ארבעה ילדים בגילאי בית הספר היסודי והתיכון, תצטרך להקציב סכום המשתווה למשכורת אחת עבור מסגרות חינוכיות"

חדשות כיפה נעמה מלמד – גולדשטיין 02/09/14 10:01 ז באלול התשעד

התשלומים במוסדות הציונות הדתית: העוולה זועקת לשמים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים מתפרסם קמפיין חדש בעלוני השבת ובעיתוני המגזר המעודד הורים ליטול הלוואה לצורך מימון תשלומי שכר הלימוד של ילדיהם במוסדות החינוך.

הקמפיין, בחסותם ובעידודם של 'רשת מוסדות נועם-צביה' ו'מרכז ישיבות בנ"ע', תחת הכותרת 'מהפכה בשכר הלימוד' ממליץ להורים שרוצים שילדיהם ילמדו במוסדות החינוך היוקרתיים של הציבור הדתי וידם אינם משגת, לפנות לאחד מסניפי הבנק לקבלת הצעה אטרקטיבית להלוואה בתנאים נוחים.

נראה שבשני הגופים הללו התהפכו היוצרות. מהפכה בשכר לימוד צריכה לבוא על ידי הורדת שכר הלימוד במוסדות ולא על ידי תשלום שכר הלימוד בידי ההורים באמצעות נטילת הלוואות. שהרי כידוע לכולנו הלוואות צריכים להחזיר בסוף. כאמא לשתי בנות במוסדות חינוך יסודי, המשלמת השנה קרוב ל500 ₪ בחודש בסך הכל, לא יכולה שלא לחשוב איך משפחות ברוכות ילדים מתמודדות עם הנטל הכבד?

אמת הדבר כי מוסדות החינוך הדתיים הם אכן איכותיים, ישנה השקעה בלימוד המקצועות התורניים ואחוזי בגרות גבוהים אבל זה עדין לא מצדיק את תשלומי השכר הגבוהים הנדרשים מההורים, בפרט בהשוואה למגזר הכללי שגם בו מוסדות חינוך טובים בהם תשלומי השכר אינם כה גבוהים . וחמור מכך הוא נושא השקיפות, מדוע ההורים אינם זכאים לקבל מידע שוטף בדבר השירותים אותם הכספים שהם משלמים מממנים במהלך השנה? הרי כספים אלו אינם מועברים לתשלום משכורות המורים, מאחר ואלו משולמות ישירות על ידי משרד החינוך, אשר משלם גם את שכרם של אנשי המנהלה והתחזוקה. את יום הלימודים הארוך מתקצב גם כן משרד החינוך בתוכנית 'אופק חדש', כך שסעיף הסל שנותר הוא תל"ן תורני המיועד למימון שעות לימוד מקצועות הקודש, ובו נדרשים ההורים לשלם כל סכום שנקבע ללא פירוט מדויק של חלוקתו, אלא תחת הסברים מופשטים בדבר חשיבות לימוד התורה והסכום הנדרש לתשלום עבור אותה שנה.

הפרדוקס זועק לשמיים: מחד גיסא סכומי הכספים שמשפחות נאלצות להוציא על חינוך ילדיהן מרקיעי שחקים, ומאידך גיסא קמים ארגונים כדוגמת 'פעמונים' המסייעים למשפחות להיחלץ ממצבם הכלכלי הקשה.

הציבור הדתי הלאומי ברובו משתייך למעמד הביניים, ולא מתקבל על הדעת שמשפחה ממוצעת בה ארבעה ילדים בגילאי בית הספר היסודי והתיכון, תצטרך להקציב סכום המשתווה למשכורת אחת עבור מסגרות חינוכיות. אחרי הכל הוצאות החינוך בחברה הדתית לא מסתיימות בכיתה י"ב אלא ממשיכות הלאה בשנות הלימוד בישיבת ההסדר, המכינה, או המדרשה ואף לאחר מכן בשנות הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה.

'המהפכה' אותה אתם מפרסמים תגרום להורים נוספים לשקוע בחובות, כי מי שמתקשה בתשלום שכר הלימוד החודשי, לא יעמוד גם בנטל החזר הלוואה בנקאית. עזרה אמיתית להורים תהיה בהפחתה משמעותית של שכר הלימוד, בקיצוץ בעלי תפקידים מיותרים במוסדות הלימוד, קביעת קריטריונים להנחה עבור בני אותה משפחה המתחנכים באותו מוסד, ולבעלי קשיים כלכליים.

וכבר כתבו חכמינו ז"ל: היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה. כמה חבל שכתוצאה מהתנהלות שגויה כולנו מפסידים תלמידים רבים שיכלו למלא את השורות במוסדות החינוך ולהיות חלק מדור העתיד לתפארת מדינת ישראל.