הריאליטי של הכנסת – "חוק נולד"

מי עומד מאחורי גל החקיקה הדתית הנוכחית, מי מושך בחוטים, כיצד בדיוק פועלת השיטה, ומהי המטרה הסופית? הנתונים מאחורי הקלעים של תהליכי החקיקה

חדשות כיפה עמיטל בראלי 18/05/14 18:33 יח באייר התשעד

הריאליטי של הכנסת – "חוק נולד"
עמיטל בראלי, צילום: עמיטל בראלי

כיצד נולד חוק?

כיצד חוק נולד? כמו תינוק. יש לו אבא ואמא שאוהבים אותו, דוחפים אותו, מטפחים אותו ועושים הכל כדי שהוא יצליח.

חברי הכנסת שלנו הם אנשים עסוקים. הם יושבים בוועדות ודנים ברכיבים המרכזיים של החקיקה, רבות מהצעות החוק - מרובות הסעיפים והאותיות הקטנות - מגיעות מוכנות לחברי הכנסת על-ידי "גופי מחקר" המסייעים לחקיקה. ומי הם גופי המחקר? גופים אקדמיים במקרה הטוב, או "עמותות מטעם" במקרה הפחות טוב, אשר מטרתם היא לקדם אג'נדות-של בעלי-דעה מסוימים או של בעלי ממון. גופים אלו נהנים מהילה של אובייקטיביות ושל ארגוני מגזר שלישי, והם המושכים בחוטים של חלק משמעותי מהחקיקה בכנסת.

גל החקיקה בנושא דת ומדינה מחכה, ועומד לפרוץ מחדש בקרוב ממש. מדובר בעשרות חוקים שמחכים לאות המוסכם. רוב החוקים קשורים למעמדה של הרבנות הראשית ובתי הדין של הרבנות, חלקם קשורים למעמד המשפחה בישראל, וחלק 'סתם' חוקים שנועדו לקעקע את הצביון היהודי של מדינת ישראל. האות המוסכם לפרוץ הגל הוא חוק הגיור. על פי הנחיה שקבע יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, קידום חוקי דת ומדינה ימתין עד לאחר סיום אישור חוק הגיור, ואז ניתן יהיה להציף את הכנסת בחוקים מחוקים שונים.

איפה אבא ואמא?

גם לגל החקיקה ה(אנטי) דתית המדובר יש אבא ואמא.

הצעות חוק רבות עוסקות בתפקודה וסמכותה של הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים. ח"כ אלעזר שטרן, ממובילי החקיקה בנושא, אף טען כי "הרב הראשי יכול להסתפק בתפקיד סמלי כמו נשיא המדינה". גם לחקיקה בנושא זה ולאג'נדה העומדת מאחוריה יש אבא ואמא. נוכל למצוא אותם בצורה בהירה באמצעות קריאה במסמך שנכתב והופץ ע"י 'נאמני תורה ועבודה' תחת הכותרת "זה הזמן למודל הקהילתי". במסמך זה מציעים, למעשה, 'נאמני תורה ועבודה' לפרק את המסגרות הממלכתיות של שירותי הדת בישראל, ולעבור למודל הגלותי של הפרטת שירותי הדת לקהילות, כאשר כל קהילה תפעיל באופן עצמאי את מערך הנישואין והגיור, הכשרות הקבורה. הפרדת הדת מהמדינה הופכת להיות החזון הרשמי של 'נאמני תורה ועבודה', אשר פועלים בכל כוחם לקידום החקיקה בנושא. אגב, האם תתפלאו או תרימו גבה אם נספר לכם שבאתר נאמני תורה ועבודה מוזכר כי הקרן החדשה לישראל היא תורם משמעותי של ה"נאמנים"? קרן זו הקצתה כעת סכום של 800 מיליון ₪ לטובת פלורליזם יהודי, יוצא שלחוקים הללו יש לא רק אמא ואבא אלא גם סבא וסבתא...

בואו ניקח לדוגמה את חוק הגיור המפורסם. חוק זה נרקח בבית המדרש של המכון הישראלי לדמוקרטיה (על תקציבים כבר דיברנו?) וזכה לטיפולו האישי של סמנכ"ל המכון. האם יש קשר בין העובדה שהחוק הוכן בידי המכון הישראלי לדמוקרטיה לכך שבהמשך היה ניסיון לקדם בחוק הכרה ברפורמים? האם החוק שנתמך על ידי השרה לבני נועד לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל? יש שיפקפקו בדבר...

השיטה: דה-לגיטימציה ותקיפה רב חזיתית

אז אבא ואמא אחראים על בניית האסטרטגיה, ועכשיו חסרה לנו הטקטיקה, השיטה, באמצעותה ניתן יהיה לגייס תמיכה ציבורית בגל החקיקה הזה. כיצד נבנתה הטקטיקה?

הטרף הקל והמתבקש הוא הרבנות הראשית, שהיא אולי הגוף הממלכתי הכמעט-אחרון עם סמכויות בנושא דת ומדינה. השיטה תהיה למצוא את חסרונותיה, להגדילם בזכוכית מגדלת עצומה, ואז... לפרק בכל הכוח.

אמת, יש בהחלט מקום לשיפורים ברבנות הראשית. כמו כל גוף ממלכתי יש בה מקום להתמקצעות, לייעול וגם לעיקור כמה עשבים שוטים. אבל מטרת גל החקיקה הנוכחי הוא לא לתקן, אלא להרוס ולנתץ. לא מדובר כאן בהארת נקודות הדורשות תיקון, כי אם בהשחרה מתוכננת של המציאות לצורך יצירת דה-לגיטימציה, שתסייע לאחר מכן לניפוץ מוסד הרבנות.

נסביר את הדברים בדוגמה: בישראל פועלים קרוב ל-1000 מקוואות לטבילת נשים, ובהם מועסקות, ככל הנראה מספר דומה של בלניות. מדובר על נשים צדיקות שעושות את עבודתן בשכר נמוך, ויוצאות מהבית ערב-ערב מתוך תחושת שליחות. ייתכן כי מדי פעם נוהגת מישהי מתוכן בחוסר טאקט; שואלת שאלה שלא במקום, נכנסת לפרטים קצת יותר מדי. ייתכן. אין ספק שמדובר בפעולה שגויה ושיש לטפל מזה באופן נקודתי - אולם מהי הדרך לכך?

במשרד הדתות יזמו לאחרונה קורס לבלניות. בקורס עוסקים בין היתר בהדרכה בנושא זה. זהו פתרון ראוי לקידום הבעיה המקומית. ומה חושבת ח"כ עליזה לביא? היא מקדמת חוק שקובע קנס כספי בגובה 50,000 ₪ לבלנית שתשאל שאלה את באות המקווה, וכל זה ללא הוכחת נזק. האם הגיוני הדבר שיחוקק חוק רק בגלל התנהגות לא-נאותה של כמה בלניות בודדות? האם בזה צריכים לעסוק 120 המחוקקים שלנו? האם מדובר בחקיקה ובקנס מידתיים בקנה מידה כלשהו ל"חטאן" של הבלניות? אך כשיש אבא ואמא כשלוחצים, כשיש אג'נדה לקעקע את הרבנות, אז לוקחים זכוכית מגדלת ענקית, הופכים משפט לא נכון של בלנית ל"בעייה לאומית" ו...בום!

חזון הרבנות

גל קשה עומד לפנינו, ומולו אנחנו צריכים לחזור לחזון הרבנות, ולשאוב ממנו את הכוחות למאבק על שמירת כבוד הרבנות. הרב קוק זצ"ל, במאמרו 'כבוד הרבנות' הטווה את החזון: "תחיית הרבנות, זאת אומרת: החזרת כבוד הרבנות - הלא זהו הד קול הנבואה המובטחת, "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה" (מאמרי הראי"ה עמוד 52).

וכך כותב סבי, הרב נריה זצ"ל: "עד כמה צדק בזה מרן הרב שהקים רבנות מכוחם של רבני א"י העומדים על משמרת הקודש. נוכחנו בשנים האחרונות שהיו כמה ניסיונות למתן הכרה של "רבנות" קונסרבטיבית או רפורמית והללו הוכרחו להיעצר בגלל המחסום הקיים של מציאות רבנות רשמית מוכרת בחוק המדינה (ליקוטי הראי“ה עמ' 152).

וכעת מוטלת לפתחנו האחריות להמשיך את חזון הרבנות של הרואה הגדול, לתקן את הפגמים הקטנים מתוך אחריות גדולה, וראיית כל הטוב הגדול שברבנות ראשית, ממלכתית, לכל העם היושב בציון.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן