הרב שאיבד את הצפון

גם אני שואל מתייעץ. זה חלק אינטגראלי מחיי. כשיש לי שאלה הלכתית אני נגש לרב ושואל וכמובן נענה לפסיקה. הבעיה היא כאשר הרב הופך ל"פסיכולוג" ואחר כך ל"מטפל אלטרנטיבי" ולאחר מכן "גורו". המדרון חלקלק ומסוכן מאוד

חדשות כיפה נבו כץ 07/07/15 14:05 כ בתמוז התשעה

הרב שאיבד את הצפון
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

לא כל דבר שכותבים אודות הרבנים ותפקידם הוא בהכרח פגיעה בהם ובמעמדם. לפעמים בדיוק ההיפך, הדבר נועד לשמור על כבודם ומעמדם. איזה יתרון יש לרב שבד"כ לא מכיר את האנשים שבאים לפתחו ושואלים כיצד לקרא לילד, בחירת מקצוע, מהקום מגורים וכו'. איזה תשובה יכול לתת הרב שלא יוכל לקבל אצל אנשים קרובים לו, משפחתו והוריו שמכירים אותו לפני ולפנים. ואם בכל זאת באים לרב עם אותן השאלות הרב בגדלות הנפש יכול לסרב ולהגיד שהשאלה לא במקומה ושהוא יכול בכוחותיו הוא להשיב עליה לא פחות טוב ממנו. פרשת הרב מהצפון שנחשפה בשבוע האחרון הכתה גלים, תלמידים חסידים וציונים דתיים רבים. ובאחת אנחנו חוזרים לפרשייה קודמת וכואבת מאוד של רב נערץ בציבור הדתי לאומי שנאלץ לבצע גלות עקב התנהגות "שאינה הולמת".

אני בניגוד לכותרות לא הזדעזעתי. לא בגלל שאני לא הייתי חסיד ולא בגלל שאני לא נשמע לרבנים. לא הזדעזעתי מהסיבה שרב הוא בנאדם וככזה כל הפיתויים וההתמודדויות חלות גם עליו וגם הוא צריך להלחם כאחד האדם ואף יותר עם היצר.

אנו נמצאים בתקופה שרבנים הולכים רחוק מידי עם התואר שלהם, עם התפקיד שלהם ועם המעמד שלהם. ובמקרים רבים הגבולות מטשטשים והם הולכים רחוק מידי ומרשים לעצמם יותר מידי.

הבעיה המרכזית במקרה דנן היא כמובן עם הרועה אך, לדעתי האישית גם יש בעיה עם הצאן שכולם הלכו אחריו בעדר.

אסור שתלמידים וקהילה יעצמו עיניים למראה או דברים הנאמרים שאינם מתיישרים עם ההיגיון וימשיכו הלאה כאילו שום דבר לא קרה, גם כאשר נורות אדומים נדלקים ומהבהבים. עוד יותר מסוכן כשמתחילים לתרץ התנהגויות משונות ולא הולמות של הרב כתקינות וחיים בהכחשה.

אותו ציבור שממאן לראות את המציאות נכוחה, ביום בהיר אחד כפרשה מתפוצצת, אותם אנשים מתרסקים ועוברים משבר תהומי שממנו לא מצליחים להתרומם ולהשתקם. מֵאִיגָרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא כאן, הוא הרבה יותר דרמטי והרסני.

גם אני שואל מתייעץ. זה חלק אינטגראלי מחיי. כשיש לי שאלה הלכתית אני נגש לרב ושואל וכמובן נענה לפסיקה. כך חונכתי וכך אשתדל לחנך את ילדיי.

הבעיה היא כאשר הרב הופך ל"פסיכולוג" ואחר כך ל"מטפל אלטרנטיבי" ולאחר מכן "גורו". המדרון חלקלק ומסוכן מאוד. הרב אט אט משווה לעצמו כוחות מאגיים ונכנס לדמות שהוא יצר לעצמו ומאמין באמת ובתמים שהוא כזה. שהוא לא כחסידיו ותלמידיו, הוא למעלה מהם. בהרבה למעלה מהם.

רב של קהילה חייב לדעת גבולות מה אסור ומה מותר, מה יכולותיו ומה מעבר ליכולותיו ומה המקרים שבהם רשאי לטפל וכיצד הדרך בה הוא מטפל ואלו מקרים בהם אסור לו לטפל .

הפיתרון לכל זה הוא הכשרת רבנים לקהילה כדוגמת ארגון ברקאי. כשרב מגיע להנהיג קהילה הוא צריך לעבור קורס משמעותי ונרחב שנותן לו את הכלים להתמודדות נכונה ואחראית עם הקהילה עליה מופקד הן בענייני הלכה הן בענייני הקהילה הרבים והמגוונים.

על כל דבר קטן בחיים אנו עוברים הכשרה וקורס, אז מדוע שרבנים לא יעברו הכשרה להנהגה. בתפקיד המשמעותי של רבנות קהילה לעיתים מדובר בחיי אדם ממש.

בנוסף, הייתי ממליץ להעמיד נשים (רבניות, מלומדות) מנהיגות שהן יהוו כתובת למקרים שבהם קיים קושי לפנות לרב מסיבות מובנות.

הציונות הדתית מחנכת לגדל אנשים חושבים ולוקחים אחריות על עצמם וסביבתם מבלי להיות תלויים כאחרון החסידים השוטים.

"החכם עיניו בראשו, וכסיל בחושך הולך..." (קהלת ב', כ"ב)