היועץ שחסר לנו

"רעידת אדמה במערכת הפוליטית. חוות דעת אידיאולוגית שהעביר היועץ האידיאולוגי לממשלה, קובעת שראש הממשלה לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו בשל שינוי עמדותיו המדיניות..."

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 27/01/04 00:00 ד בשבט התשסד

רעידת אדמה במערכת הפוליטית. חוות דעת אידיאולוגית שהעביר היועץ האידיאולוגי לממשלה, קובעת שראש הממשלה לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו בשל שינוי עמדותיו המדיניות. בחוות הדעת נכתב, בין השאר, 'עמדת ראש הממשלה בנושא המדינה הפלשתינית, וכן תוכנית ההתנתקות הכוללת עקירת יישובים שאותה פירט ראש הממשלה בכנס הרצליה האחרון, עומדות בניגוד גמור להחלטות מרכז המפלגה שמטעמה נבחר ראש הממשלה לכהן בתפקידו'. את דבריו חתם היועץ בקביעה כי 'באימוץ עמדותיו המדיניות החדשות, איבד ראש הממשלה את המנדט שניתן לו על ידי מפלגתו ועל ידי בוחריו, ומן הראוי שיתפטר מתפקידו, ויתמודד בבחירות הבאות מטעם מפלגה אחרת'. במסיבת עיתונאים שקיים אמש, הוסיף היועץ האידיאולוגי ואמר, כי הוא רואה בחומרה את התופעה שבה נבחרי ציבור נבחרים לכנסת ולראשות הממשלה על בסיס מצע אידיאולוגי מסוים, ולאחר בחירתם מאמצים עמדות אחרות, ולעיתים עמדות מנוגדות ורחוקות מהעמדות שהציגו במערכת הבחירות. 'חופש הפעולה שניתן לנבחרים אינו מתיר להם להתנער מהמשנה האידיאולוגית של מפלגתם'. בתשובותיו לשאלות העיתונאים, הביע היועץ האידיאולוגי תמיכה, בתיקון סעיפים בחוקת המפלגות כדוגמת סעיף 19 ג, שחברי מרכז הליכוד מתכוונים לתקן בועידת הליכוד הקרובה, (הסעיף קובע כי חבר כנסת או שר שיפעלו בניגוד למדיניות המרכז, לא יוכלו להתמודד לכנסת מטעם המפלגה). 'הבוחרים, ובמקרה זה חברי מרכז המפלגה, הם כלבי השמירה של אידיאולוגיית הנבחרים. זכותם וחובתם לעמוד על המשמר ולוודא שהנבחרים לא סוטים מדרך תנועתם'.

מנגד, במסיבת עיתונאים אחרת, שכינס היועץ המשפטי לממשלה, אמר יועץ זה, כי הוא אינו מוצא עילה להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בפרשת האי היווני. 'לא מדובר בשוחד אלא בתרומה לגיטימית של דוד אפל לקמפיין הבחירות של שרון' אמר היועץ. 'במפלגות הגדולות הגענו למצב שבו לא ניתן כיום לנהל קמפיין ללא תרומות מאנשי עסקים. מי שמלין על התופעה, עליו לשנות את השיטה', הוסיף היועץ המשפטי, ובכך גלגל את הכדור לפתחה של הכנסת.