האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?

בשעה שעשרות אלפי אימהות אינן ישנות בלילה מוטב היה לציבור החרדי להנמיך את קומתו מתוך צניעות והכרת הטוב לכל אותם לוחמים, ולא לדרוש מעשים אשר לא הם אלו שידרשו לבצע

חדשות כיפה יסכה אלפרוביץ 03/08/14 19:15 ז באב התשעד

האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בשבוע האחרון פרסמו ראשי הישיבות החרדיות הודעה לפיה חופשת 'בין הזמנים', שהייתה עתידה להיפתח יום לאחר תשעה באב ולהימשך עד ר"ח אלול, תידחה בשבוע עד לסיום הלחימה בגבול רצועת עזה.

במקביל, ולכאורה ללא קשר בין הדברים, התפרסם באתר החרדי 'בחדרי חרדים' סרטון שהופץ בידי חמאס המתעד את רגע פיצוץ המנהרה סמוך לקיבוץ ניר עוז בעזה ואת מותם של חמישה חיילים במקום, זאת בשעה שכל אתרי החדשות הכלליים נמנעו מלשדר את הסרטון וציינו כי הם עושים זאת על מנת שלא לפגוע ברגשות המשפחות האבלות, ומתוך כבוד לחיילים אשר חרפו את נפשם בלחימה. החלטתו של מנהל האתר לשדר את הסרטון במלואו, אף ללא צנזור מינימלי אשר ימנע את חשיפת החיילים ברגע מותם, זכתה לביקורת רבה.

מהבחינה החברתית בישראל, המלחמה הזו מגיעה לאחר תקופה ארוכה בה נעשו ניסיונות חקיקתיים לא מעטים על מנת להביא את המגזר החרדי להשתלבות מהירה יותר בחברה הכללית, על ידי קיצוץ קצבאות, עידוד רכישת השכלה ויציאה לעבודה, וניסיון, שהתברר עד מהרה ככושל, להעלות את אחוז המתגייסים לשירות צבאי בקרב תלמידי הישיבות החרדיות. נראה כי במלחמה הזו המבחן בעניין זה הגיע לנקודת שיא.

לצערנו עמודי החדשות מתמלאים מידי יום בפנים ושמות של חיילים צעירים אשר מסרו את נפשם בלחימה. רשימת הנופלים המתארכת והולכת כוללת בני קיבוצים ומושבים, עירוניים ומתנחלים, צעירים ובעלי משפחות. התחושה הקשה העולה מהיעדרו של המגזר החרדי בין ההרוגים מכאיבה ומכעיסה. אין זה נובע מרצון פשוט לראותם קוברים את בניהם חס ושלום. אולם יש כאן תמונת ראי קשה למידת שותפותם בלחימה הזו, שכידוע אינה פוסחת על אף אזור או מגזר ומשבשת את שיגרת החיים של כלל האזרחים במדינה.

לאור זאת מפתיע היה לראות כי אי השתתפותם של אנשי הציבור החרדי בלחימה אינה מונעת מהם להתייחס אליה בעיתונים המגזריים בשלל טורי פרשנות ולדרוש מראש הממשלה למצות את המהלך הקרקעי ולהכריע את האויב, וכן בעמודי הפייסבוק הפרטיים באמרות שפר והלצות.

הכרעת האויב היא משאלת לב המשותפת לרבים. סיום המלחמה הזו בניצחון מוחץ תעורר גאווה לאומית ויש לה גם ערך בטחוני לא מבוטל. אולם בניגוד לבני המגזר החרדי, ברור לכל בר דעת כי להכרעה זו יהיה מחיר דמים כבד וכי לא ניתן לדרוש זאת באמירות ריקות מתוכן. התחושה הקשה העולה מקריאת הדברים היא שכאשר לא הם משלמים את המחיר הגשת הדרישה לתשלום קלה יותר. בשעה שעשרות אלפי אימהות אינן ישנות בלילה פשוטו כמשמעו, מוטב היה לציבור החרדי להנמיך את קומתו מתוך צניעות והכרת הטוב לכל אותם לוחמים, ולא לדרוש מעשים אשר לא הם אלו שידרשו לבצע.

לטעמי, ביטול חופשת בין הזמנים נעשה מתוך הכרת הרבנים בעובדה המצערת כי בחוריהם המצוינים, ולא כמליצה, ממלאים את ספסלי בית המדרש יום יום, בשעה שתלמידי ישיבות ההסדר גויסו כמעט כולם והישיבות מתקשות להמשיך בלימוד כסדרו, וכי המעט שיוכלו לעשות הוא לקיים את אמונתם כי לימוד התורה שלהם מגן ומסייע לעם ישראל במלחמתו ולהודיע על ביטול החופשה, או לכל הפחות על דחייתה.

נכון הדבר שבשנים האחרונות ישנה עליה בשיעור המתגייסים מקרב הציבור החרדי לשירות קרבי במסגרת הנח"ל החרדי, אך מעציב לראות פעם אחר פעם כי אותו ציבור שמתהדר בשירותם של אלו כעלה תאנה המכסה על אי שירותם של שאר בני המגזר, מוקיע אותם מקרבו ומסרב לקבלם בקהילתו.

ומכאן חזרה לסרטון פיצוץ המנהרה אשר נפסל לשידור בכל אתרי החדשות למעט אתר 'בחדרי חרדים'. לטעמי הייתה בפרסום הסרטון הזה טעות עיתונאית ואנושית מהמעלה הראשונה, אולם אף אם מנהל האתר הכיר בטעותו רק לאחר שכבר נעשתה, יכול הוא לתקן את מעשהו ולהוריד את הסרטון לאחר שפורסם, תוך התנצלות בפני משפחות החיילים.

העובדה כי לא עשה כן, ואף המשיך להגן על החלטתו, מעידה כי ישנו עוד מרחק רב שעל הציבור החרדי לעבור עד שיפנים את ערכי האחדות הלאומית עליה גדל הציבור בישראל. ההפנמה הזו תושלם כאשר יבין אותו ציבור כי להכרעת האויב יש מחיר שאותו עלול לשלם השכן, הבן, החבר, בן הזוג. ושמאחורי כל תמונת חייל הרוג עומדת אמא דואגת שלא ישנה לילות רבים ותמשיך לא לישון בלילות עד סוף כל הימים.

נראה כי בעוד כלפי חוץ הציג עם ישראל מצג אחדות, בראיה סוציולוגית הפערים עודם עמוקים. לאחר שוך הקרבות ייקח עוד זמן רב עד שנצליח לגשר עליהם. מלחמה זו חידדה את הבנתה של החברה החרדית בצורך שלה לשאת בנטל הכבד שבהגנה על גבולות המדינה ואת הפער התרבותי הגדול שקיים, ונראה כי ימשיך להתקיים עוד זמן רב, בינה ובין החברה הכללית.