דתי וחלית בשבת? תמתין בתור

במדינת ישראל קיימת אפליה כלפי שומרי שבת בכל הנוגע לשירותי זימון תורים רפואיים, שחלקם פועלים בשבת. דתי שחלה בשבת נמצא בעמדת נחיתות מובהקת. יש מה לעשות

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 30/06/16 12:48 כד בסיון התשעו

דתי וחלית בשבת? תמתין בתור
Shutterstock, צילום: Shutterstock

במדינת ישראל פועלות בשבת חברות שבאמצעותן ניתן לקבוע תורים רפואיים באופן שקיימת אפליה כלפי מי ששומרים שבת מבחינת הקדימות בקביעת תורים. זימון התורים בשירותים שחברות אלה מציעות, מתבצע באמצעות הטלפון וכן באמצעות אתרי אינטרנט. וכך אדם דתי אשר חלה בשבת עלול למצוא את עצמו בעמדת נחיתות מובהקת בבואו לקבוע תור רפואי במוצאי שבת, באופן שייתכן ולא ייוותרו מקומות פנויים לתחילת השבוע.

המציאות הזו התחוורה לי לפני כשנתיים בשעה שהתקשרתי לקבוע תור לרופא משפחה במרפאה, שהיא אחת מסניפיה של רשת מרפאות. והנה, הושמעה בטלפון הודעה בעניין שירות חדש לקביעת תורים באמצעות הטלפון והאינטרנט. הופתעתי לשמוע ששירות זה פועל שבעה ימים בשבוע בכל שעות היממה. בהמשך אותו יום שוחחתי עם נציג של החברה המספקת שירות זה, שבסיסה בתל אביב, אולם חיוני לציין שקיימות אף חברות נוספות המציעות מערכות דומות. התברר ששירות זה הופעל כחצי שנה מוקדם יותר. הנציג הסביר כי ברירת המחדל שהחברה מציעה ללקוחותיה היא שירות של 24/7, ורק פנייה מיוחדת מצד רופא או מרפאה המסתייעים בשירות זה מאפשרת קביעת תוכנית שאינה כוללת את הפעלת המערכת בשבת. הוא ציין כי פנייה להשבית את המערכת במהלך השבת צריכה לבוא ממנהל המרפאה.

כפי שהוסבר לי, ההודעות מתקבלות אמנם אוטומטית, אולם עדיין קשה לשער שאין מעורבות אנושית במקרים של תקלה במערכת. לא ברור היה אם לחברה זו ולאחרות כמותה רישיונות עבודה בשבת.

על רקע המידע הזה פניתי למנהל המרפאה, והצעתי שהמערכת תושבת במהלך יום השבת. מרפאה זו מקבלת מטופלים מקופות חולים מכבי ומאוחדת וכן באופן פרטי. טענתי כי מכיוון שהמרפאה עצמה שומרת שבת, לפיכך גם השירותים שהיא מעניקה, לרבות זימון תורים, לא אמורים להיות ניתנים בשבת.

בהמשך נודע לי מנציג קופת חולים מכבי כי מבוטחי הקופה אינם יכולים לקבוע תורים מכניסת השבת ועד ליציאתה, וניתן לקבל מידע בלבד באמצעות המוקד הטלפוני הפועל מסביב לשעון. הסיבה המפורשת שהוזכרה היא שהפעלת השירות לקביעת תורים במהלך השבת יוצרת אפליה כלפי מי ששומרים שבת, שכן תורים יתמלאו על ידי אותם בני אדם שאינם נמנעים מלזמן תורים בשבת, לרעת מי ששומרים שבת. והנה, מתברר כי אם קופות החולים עצמן שומרות על שוויון כלפי האוכלוסייה בכללותה מההיבט של קביעת תורים, הרי שבפועל החברות עצמן וכן מרפאות המסתייעות בחברות הפרטיות המציעות שירותי זימון תורים, באות ועוקפות את קופות החולים, באופן שנוצרת מציאות מפלה ובלתי שוויונית כלפי אזרחים דתיים.

פנייתי למנהל המרפאה לא זכתה למענה כלשהו. בעקבות זאת שיגרתי מכתב בקיץ 2014 למשרדו של שר הפנים דאז גדעון סער, בעיקר לאור פעילותו לסגירת עסקים בתל אביב שהיו פתוחים בשבת. אולם נאמר לי שהנושא נמצא תחת תחום טיפולו של משרד הבריאות. כן יעצו לי לברר אם יש לחברה הנדונה רישיון עבודה בשבת. פניתי אם כן ללשכתה של שרת הבריאות דאז יעל גרמן והמתנתי זמן רב, אולם הנושא לא טופל.

בעקבות הקמת הממשלה הנוכחית פניתי למשרד הבריאות, לסגן השר הרב יעקב ליצמן, שהפך לאחר מכן לשר הבריאות. סגן השר דאז פנה בשאילתה למנהל רשת המרפאות, שטען שמדובר במערכת אוטומטית חיצונית וכי הוא עצמו לא העלה על דעתו שהיא מופעלת גם בשבת. הוא הורה למרפאה המדוברת לשנות את תנאי התוכנית ולבטל את האפשרות של קביעת תורים בשבת. השר ליצמן טיפל בהצלחה בנושא באופן נקודתי, ועלה בידו להביא לכך ששירות זה פועל כיום בימות החול בלבד.

אולם עדיין ניצבה ועמדה על הפרק השאלה העקרונית והרחבה יותר של הפעלה כוללת של מערכות פרטיות לזימון תורים במדינת ישראל, שבאמצעותן נוצרת אפליה ברורה ומובהקת כלפי ציבור שומרי השבת. המשכתי לפעול ופניתי בקיץ 2015 ליו"ר סיעת הבית היהודי באותה עת, ח"כ ינון מגל. יועצו הפרלמנטרי השיב שהנושא ייבחן במושב החורף. כידוע, המפה הפוליטית השתנתה, ובחינת הנושא לא יצאה אל הפועל. בחורף 2016 פניתי לשר הבריאות ליצמן על מנת שיפעל בנושא מבחינה עקרונית, אולם לא זכיתי למענה, ונושא זה ממתין עדיין לטיפול כוללני וגלובלי כראוי לו.

ניתן לשער שברירת המחדל שהחברות מציעות מבוססת על תוכנה בינלאומית, שלא הותאמה למדינה שבה שירותי הבריאות הממלכתיים אינם פועלים בשבת. ניתן גם להניח שהפעלת השירות כל העת משתלמת יותר מבחינה כלכלית. נראה לומר ששירות זה החל פועל בלא פיקוח ובקרה. יש מקום לתהות אם הסדר זה, המקפח במובהק מגזר כה רחב, הוא אמנם תיקני, ואפשר לומר שנוצרה כאן פרצה, שאין זה מן הנמנע שהיא לא ממש נצפתה מבעוד מועד. אולם אפליה זו שבאה לעולם אולי בדרכים עקיפות, צריכה לבוא עתה על תיקונה בריש גלי.

וכך על רקע האפליה הקיימת בקביעת תורים כלפי שומרי שבת, וכן על רקע הימצאות חילול שבת נרחב בהקשר הזה, חיוני לעגן בחקיקה את הסדרת הפעלתם של כלל השירותים הרפואיים לזימון תורים במהלך השבוע בלבד, ולאסור את פעילותם מכניסת השבת ועד לצאתה. זאת בהתאם לנוהל הקיים בקופת חולים מכבי, כמתואר לעיל.

אין לטעמי לקבל טענה אפשרית לפיה הנושא הנדון הוא לכאורה עניין שולי ומינורי למדי, הנוגע לנקודת זמן מוגבלת. מדובר להשקפתי בנושא עקרוני, ואין להקל ראש באפליה זו מבחינת המהות הטמונה בה. וכך חיוני לבטל מצב מביש זה באמצעות חקיקה מתאימה, ולהשוות את מעמדם של מי ששומרים שבת עם אלו שאינם שומרים שבת בכל הקשור לנושא של זימון תורים בשבת.

האפליה כנגד הציבור הדתי בכל הנוגע לקביעת תורים רפואיים יכולה לבוא על תיקונה ועל פתרונה באמצעות חקיקה, אולם בד בבד חובה לעורר את המודעות הציבורית למציאות העגומה השוררת כיום ולפעול למיגורה. כל מי שהערכים של שמירת השבת ושוויון בפני החוק יקרים וחשובים לו, צריך להזדעק אל מול האפליה האנטי דתית הזו, ולהיות שותפים למאבק זה. הציבור הדתי גופו, נפגע ההסדר הקיים, ראוי לו שישמיע את קולו כנגד עוולה זו. הדעת לא נותנת ולא סובלת שתתקיים מציאות של אפליה אנטי דתית במדינת ישראל של שנת 2016 בנושא כה חיוני, אלמנטרי וקיומי לאזרחיה ולחברה כולה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן