דעה: מניעת מקרי פגיעות של בעלי סמכות ורבנים

ככלל, החברה הדתית - לאומית התבגרה והשתפרה בהקשר של טיפול בפגיעות מיניות, אך יש עוד מה לעשות

חדשות כיפה הרבנית ד"ר לאה ויזל 05/07/15 13:15 יח בתמוז התשעה

דעה: מניעת מקרי פגיעות של בעלי סמכות ורבנים
shutterstock, צילום: shutterstock

בשבת האחרונה, בתום שיעור שהעברתי, ניגשה אלי אחת השומעות, אישה לא צעירה, ושחה בפני את מר ליבה:

"את יודעת, במשך תקופה ארוכה הקפדתי לנסוע מדי שבוע לשמוע דברי תורה מפי הרב שכעת פורסם כמי שביצע לכאורה מעשים שלא ייעשו. אני מרגישה מפורקת מזה. הרגשה של נפילה בפח וערעור עולמי התורני".

כך שחה לי אישה מבוגרת, שיש להניח שעולמה הפנימי ידע טלטלות והגיע לידי יציבות מסוימת. ובכל זאת: המחשבה שמי שלימדה תורה , חכמה ודברי מוסר עשה , ככל הנראה, דברים חמורים העומדים בסתירה גמורה לדרשותיו- לא נותנת מנוח.

אין המדובר במי שנהגה להתייעץ עמו בהתלבטויות חייה, אף אין המדובר בנער או נערה צעירים שטרם גיבשו את זהותם הדתית. ובכל זאת, השבר- שבר והמכה קשה. למותר לציין מה חריפה הפגיעה באנשים מוחלשים יותר שפנו לעזרת הרב.

ככלל, החברה הדתית- לאומית התבגרה והשתפרה בהקשר של טיפול בפגיעות מיניות. הרבנים ומובילי הדרך מודעים לסכנות הטמונות בניצול כוח לרעה ורבים מהם שותפים לפעילות פורום "תקנה" למניעת הישנות מקרים של ניצול מיני על ידי בעל מרות.

יחד עם זאת, יש שני עניינים לגביהם ראוי היה לצאת בקריאה משותפת וחד משמעית:

האחד, לאסור על בעל סמכות לקבל אנשים ביחידות. אין לראות בכך חלילה חשד בכשרים, אלא סייג הכרחי. סמכות רוחנית היא חזקה, יוצרת תלות ומשפיעה לא פחות מסמכות ביחסי עבודה או ביחסים היררכיים במערכת צבאית. אף המחוקק הישראלי הכיר בכך שעה שהכניס לחוק למניעת הטרדה מינית סעיף העוסק ב"ניצול יחסי מרות.. במסגרת הדרכה או ייעוץ של כהן דת או מי שמתחזה להיות כהן דת או של אדם הידוע או המציג את עצמו כבעל סגולות רוחניות מיוחדות".

אולפנות רבות, מדרשות ומכללות דתיות אימצו קודים אתיים הקובעים כללי התנהגות ברורים וגבולות ביחסים שבין בעל סמכות לתלמידה. בדומה, יש להבטיח שקבלת פונים לרב תעשה בנוכחות אדם נוסף ו/או בחדר הפתוח לעיני אנשים נוספים. אדם שיבקש להתייעץ יידע מראש שבחדר יושב אדם נוסף, עוזרו של הרב.

כך ראוי לנהוג ביחס לכל שאלה: גדולה כקטנה, מורכבת או פשוטה , אישית - אינטימית או כללית. עם הזמן הפונים יתרגלו לכך שבחדר נוכח אדם נוסף.

עניין שני , יש לצאת בקריאה חד משמעית להחרמת דברי תורתו של מי שנתפס בקלקלתו. זאת גם כשמדובר בחידושי תורה שחבל להפסיד.

כבר בימי חז"ל נשאלה שאלה דומה והתשובה הייתה חד משמעית (על פי מועד קטן י"ז.):

רב יהודה שאל כיצד יש לנהוג ביחס ל "ההוא צורבא מרבנן דהוו סני שומעניה"- כלומר: איך יש לנהוג ברב שיצאו עליו רינונים בתחום העריות. הדילמה המוצגת היא אמיתית, שכן אם ינודה הרב החכם- הרי שתורתו תאבד אף שחכמים זקוקים לה, ואם לא ינודה - הרי שייגרם חילול ה'. כתשובה חד משמעית לתהיית רב יהודה מובאים דבריו הנחרצים של רבי יוחנן על הפסוק במלאכי :"כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא" לפיו אם הרב הוא כמלאך ה' צבאות- יש ללמוד ממנו, ואם לא- אין ללמוד ממנו תורה. כשעניין לנו בפגם מוסרי של המלמד, אין שאלה: אין ללמוד ממנו תורה חרף המחיר של אובדן דברי חכמה.

בסיכום, אף שאין דרך למנוע כליל פגיעות, יש בהחלט דרך לצמצמן ולהגדיל את אחוזי הדיווח במקרי פגיעה.

הגיעה העת שתצא קריאה רבנית משותפת וחד משמעית שלא לקבל פונים ביחידות . בנוסף, לאחר שנודע ברבים מקרה פגיעה ראוי שתצא תגובה חד משמעית הקוראת להוצאת ספריו ושיעוריו של הפוגע מבית המדרש.

הרבנית ד"ר לאה ויזל, דיקנית במכללת "אורות ישראל" מרצה למשפטים וליהדות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן