דעה: למה המועמדים רצים?

חלק מן המועמדים החדשים נמצאים בעמדות מפתח בחינוך, באקדמיה, בתקשורת ובעשיה חברתית. אחדים מהם הוכיחו מנהיגות והם בעלי מטען מרשים של ניסיון בתחומי עיסוקם. אז למה לא להמשיך לעשות את כל הדברים הטובים האלו?

חדשות כיפה דב גולדפלם 04/01/15 19:08 יג בטבת התשעה

דעה: למה המועמדים רצים?
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

מועמדים לפריימריז של הבית היהודי מביטים אלי מכל דף בעיתון, ומכל הפרסומים המחולקים בתי הכנסת. אני מתחיל לקבל יותר ויותר הודעות סמס מהמועמדים השונים. אני חושש שתוך יום - יומיים אתחיל לקבל גם מסרים קוליים מהמועמדים. כולם מנסים לשכנע אותי לבחור בהם למקומות ריאליים ברשימת הבית היהודי לכנסת.

אני מביט אל התמונות, מנסה לזהות את השמות ולא תמיד מצליח. מי את? מי אתה? למה אתם חושבים שאתאתה יכולים להיות חברי כנסת, שמגיע לכם להיות חברי כנסת, שאת ואתה תייצגו אותי בכנסת יותר טוב מאחרים?

חברי הכנסת המכהנים של הבית היהודי מוכרים לי. רובם ככולם היו חברי כנסת מצטיינים מי יותר ומי פחות. גם חלק מהדמויות החדשות מוכרות לי. כולם, מסתבר, אנשים מוצלחים העושים עבודה טובה, כל אחד בתחומו. חלק מן המועמדים החדשים נמצאים בעמדות מפתח בחינוך, באקדמיה, בתקשורת ובעשיה חברתית. אחדים מהם הוכיחו מנהיגות והם בעלי מטען מרשים של ניסיון בתחומי עיסוקם. אז למה לא להמשיך לעשות את כל הדברים הטובים האלו? העולם הפוליטי הוא עולם שונה, אכזר, כפוי טובה ואין שום ערובה שתצליחו בו. אז למה לא להמשיך לעסוק במה שאתם טובים בו? למה לא להמשיך לתרום למדינה, לחברה, למגזר במקום שבו אתם נמצאים עכשיו במקום לעלות על דרך חדשה שבכלל לא בטוח שתצליחו בה?

כולנו מקווים שרשימת הבית היהודי תגיע להישגים משמעותיים בבחירות אבל לאחר השריונים וההסכמים רק לבודדים מבין המועמדים החדשים בפריימריז יש סיכוי להיכנס למקומות ריאליים, לפחות על פי הסקרים הנוכחיים. בשביל הסיכוי הקלוש להיבחר, המועמדים מוכנים להשקיע מאמץ ומשאבים כספיים אדירים. אין ספק שמפלגה דמוקרטית אמיתית חייבת לקיים בחירות מקדימות ועל כך גאוותנו. אולם מספר המועמדים הגדול למספר המקומות המוגבל מחייב דרשני. הרצון להגיע לכנסת נובע אמנם מהמחשבה של כל מועמד שיש בכוחו להשפיע ולתרום כחבר כנסת יותר ממה שהוא משפיע ותורם כיום בעיסוקו הנוכחי. חלק מהמועמדים הם אכן בעלי פוטנציאל להיות חברי כנסת טובים. אולם מסקירה שטחית של כמה מהשמות ברשימת המועמדים לכנסת אני חושש שהרצון להיבחר נובע אולי גם, בעקיפין, מהפיחות במעמדה של הכנסת ובמעמדם של חברי הכנסת. אם הם יכולים - גם אני יכול...

אינני יודע במי אבחר כמועמדי לכנסת ברשימת הבית היהודי. אני יודע שאני רוצה לראות ברשימה את אלו מבין חברי הכנסת שהוכיחו את עצמם בכנסת הנוכחית. הם גם צברו ניסיון שהוא חשוב ביותר לתפקוד נכון וטוב של הסיעה בעתיד. אני רוצה לראות כוחות חדשים שיוסיפו תוכן סגולי ותחומי פעילות שאולי לא קיימים בסיעה היום. ואני רוצה לראות הרכב מגוון של סיעה שידע לדבר לא רק לציבור הדתי הלאומי הקלאסי אלא גם אל הציבור הקרוב לרוחה של הציונות הדתית ומזדהה עם ערכיה. נבחרת כזו עשויה להגדיל את המנדטים של הבית היהודי והציונות הדתית בכלל באופן משמעותי וממילא את סיכוייהם של מתמודדים נוספים.