דיל מכוער על גב הנשים

ראש תנועת "אמונה" תוקפת את לשכת עורכי הדין בשל הדרת הנשים מהוועדה למינוי דיינים: "אסור לנו להפקיר את הזירה ולהשאיר אותה באופן בלעדי בידי חרדים"

חדשות כיפה ליאורה מינקה 23/11/11 14:28 כו בחשון התשעב

דיל מכוער על גב הנשים
יוסי זליגר, יחצ, צילום: יוסי זליגר, יחצ

12 שנים כיהנה אישה בוועדה למינוי דיינים. נציגה אחת בלבד בוועדה הנשלטת על-ידי תשעה חברים נוספים, גברים כמובן. השבוע נטרפה גם כבשת הרש הזו. בניגוד להבטחה והתחייבות כתובה, בניגוד להיגיון הציבורי ובניגוד לחוק, הדיחה לשכת עורכי-הדין את נציגתה בוועדה, משפטנית מנוסה ובקיאה, בגלל עסקה אפלה ושפלה, שנרקחה במסתרים עם פוליטיקאים חרדים. יש גם סמליות מסוימת בעיתוי: ערב היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. גם הדרה היא אלימות.

אין זה סוד שלאורך השנים גוברת והולכת תחושת המיאוס מהתנהלותם של בתי הדין הרבניים. רבים מאזרחי המדינה - ובעיקר אזרחיות - מרגישים זרות וניכור בשערי בית הדין. דיינים רבים באים מתוך העולם החרדי, עם השקפת עולם יסודית, שרק בלשון המעטה מובהקת אפשר לומר כי אינה מגלה סובלנות והבנה לצרכי האישה ולמעמדה בעולם המודרני. שנים ארוכות מנהלת "אמונה", ומנהלים גם ארגוני נשים אחרים, מאבק עיקש ונחוש למען בחירתם של דיינים ראויים - פתוחים יותר, קשובים יותר - המעורים בחברה הישראלית; בעלי השכלה כללית ובעלי תפיסת עולם רחבה. חשוב לנו, חשוב לציבור, שייבחרו דיינים המגלים רגישות אמיתית למעמד האישה. שיהיו קשובים למצוקותיהן של נשים מוכות, של נשים מוטרדות, של מסורבות גט ועגונות. אין דבר יותר טבעי ומתבקש.

למרות כן, מתברר, נותרה המציאות עגומה. שליחי ציבור חילוניים נוטים לחשוב שכל הנושא הזה הוא "של הדתיים", סוגיה שאין לטרוח ולהקפיד בה. לכן הם מתפתים בקלות לעסקאות פוליטיות, לסחר-מכר עכור ובזוי ומגונה, מבלי לתת את הדעת על השלכותיו, על החלב שנשפך, על צעקתן החנוקה של נשים החיות בחרדה קיומית בין כתלי בית או מקלט. מבלי להיות מודעים לעובדה שגם ילדיהם ובנותיהם יזדקקו לשרותיו של אותו בית הדין. מבלי לעצור לרגע ולחשוב על הבכייה המתפתחת לדורות. בינתיים מתמנים עוד ועוד דיינים חרדים, מצופפים את השורות וממלאים את התקנים לשנים הבאות.

אם כבר הייתה אישה בוועדה, שעוד יכלה מדי פעם לזעוק את זעקת המגדר, לנסות באצבע בודדה לעצור את הסחף, הנה גם היא נדחקה החוצה. עוד מחסום הוסר, והפעם בעזרתה האדיבה של הלשכה היחסנית, הנכבדה לכאורה, שאמורה לייצג את משפטני ישראל הנאורים והליברלים. רקיחת העסקה המעליבה, שסללה את הדרך לשליטה ללא עוררין של המפלגות החרדיות, והכניעה המבישה לתכתיבי פוליטיקאים על-חשבון המצפן המקצועי והמצפון המוסרי - כל אלה יירשמו לדראון ולקלון בדברי ימיה של לשכת עורכי הדין.

ההיגיון הפשוט קובע שבוועדה למינוי דיינים בתוך מערכת ממלכתית, שלמעלה ממחצית המתדיינים בה הינן נשים, הייתה צריכה להיות עדיפות מספרית לנשים. במקום שבו ההיגיון מנומנם לרגע והרגישות האנושית שקועה בתרדמת, יש לפחות חוק; וזה קובע את הצורך להעניק ייצוג הולם לנשים בכל המסגרות הציבוריות הנבחרות.

אסור לנו להפקיר את הזירה הזאת ולהשאיר אותה באופן בלעדי בידי חרדים. אסור לנו להשלים עם היעלמות הקול הנשי מן הזירה החשובה כל-כך. לכן תפעל "אמונה" בשני מישורים: דרישה מבג"צ לבטל את תוצאת הבחירות בלשכת עוה"ד ולכפות נציגות נשים בוועדה למינוי דיינים, וליזום במקביל חקיקה שתקבע כי בוועדה למינוי דיינים תכהנה שתי נציגות מטעם הרשות לקידום מעמד האישה, במקום נציגי המועצה והלשכה המאכזבת של עורכי הדין.

ליאורה מינקה מכהנת כיו"ר תנועת הנשים "אמונה"