בעוז קדימה, בני עקיבא!

לועדת האיתור יש הזדמנות להעביר מסר חינוכי חשוב לציבור ולחניכי התנועה. בחירת אישה לתפקיד מזכ"לות היא ברכה גדולה גם אם זה יעשה במחיר הפחתה של הטוטאליות שהיתה עד היום

חדשות כיפה הרבנית ד"ר לאה ויזל 05/01/16 09:38 כד בטבת התשעו

בעוז קדימה, בני עקיבא!
יחצ, צילום: יחצ

אתמול פורסם באתר "כיפה" כי בין המועמדים לתפקיד מזכ"ל בני עקיבא יש מועמדת. בפתח דברי אני מחויבת לגילוי נאות: האישה המוזכרת בכתבה היא חברתי לספסל הלימודים בימי האולפנה העליזים בכפר פינס. אולם, ללא קשר לשם זה או אחר משמח שהרעיון למנות מזכלי"ת לא נדחה על הסף. יהיו שיאמרו שזה טריוויאלי ולא מפתיע. אולם- לא היא. מעולם לא כיהנה בתפקיד משמעותי זה אישה , כמו גם בצמתי השפעה חינוכיים נוספים, אף שרבות הן הנשים הפעילות בתוך מערכת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.

בני עקיבא כתנועת נוער מובילה זקוקה להנהגה והובלה של אדם ראוי ואין ספק שהכישורים של המועמדים הם שצריכים לעמוד בבסיס כל בחירה של ועדת האיתור. תגובתו של הרב יונה גודמן בעניין היא הנכונה: לתפקיד ייבחר הטוב או הטובה ביותר.

יחד עם זאת , יש להביא בחשבון שהנהגה נשית עשויה להיות שונה מזו המוכרת במשך שנים. יש סיכוי שהובלה נשית תביא איתה "קול שונה", ראיה שונה וסדרי התנהלות שונים מאלו הגבריים.

ודאי שערכי תורה ועבודה הם ערכי נצח ובסיס העבודה החינוכית בתנועה, אך הדרך להפצת ה"אור הגדול" יכולה להשתנות בהתאם לצורת ההובלה ואופיו של המועמד הספציפי. אם ועדת האיתור מבקשת לבחון באופן אמיתי את האפשרות למנות אשה (ראויה) לתפקיד, עליה לנסות לראות את הפוטנציאל הגלום בהבאת זווית ראיה אחרת, שונה. עליה להסכים לצאת מחשיבה דוגמטית לפיה מזכל"ות מחייבת התמסרות פיסית- טוטאלית של 24 שעות ביממה במשך שבעה ימים בשבוע.
בחושבי על האפשרות לפיה תמונה אישה לתפקיד מהדהדים באוזני קולות המושמעים [ואלו שאינם מושמעים בגלוי] לפיהם- איך תוכל המועמדת לקיים חיי משפחה תקינים ואיך נוכל להרשות שהדגם לחיקוי יחרוג מדמות אשת החיל שעיקר עניינה הוא ניהול משפחתה והשגחה על הליכות ביתה? בנקודה זו אני מבקשת להציע לחברי הועדה להשתחרר מתבניות חשיבה מקובעות המניחות מראש שמשרה רמה תבוא בהכרח על חשבון ערך המשפחה שהינו ללא ספק ערך חשוב. יש לתת למועמדת שבחרה להציע עצמה לתפקיד את הקרדיט לבחור מהם האיזונים המתאימים לה ולבני ביתה. יתר על כן, דווקא הנהגה שמביאה בחשבון את המקום החשוב של ההשקעה במשפחה תשדר מסר חינוכי מורכב וחשוב. הדבר עולה בקנה אחד עם כיוון חיובי שהתחולל בבני עקיבא בשנים האחרונות. בשונה מהאווירה ששררה בימים בהם הייתי קומונרית צעירה, היום רכזי המחוזות מנחים את הקומונריות לצאת מדי פעם לחופשות ושבתות בחיק משפחותיהן. כך למשל יש הוראה לפיה בחודש ארגון המרכזת צריכה ליסוע לביתה לפחות לשבת אחת. גם אם הוראות אלה אינן נאכפות הן חשובות ומייצגות אמירה חשובה של איזונים נכונים בין השליחות לכלל ישראל ובין המחויבות הראשונית למעגל המשפחתי.

בעיני רוחי מזכלי"ת שתצליח ליצור דגם הנהגה שמקדם ערכי משפחה יכולה להביא ברכה גדולה לעולם, גם אם הדבר ייעשה במחיר הפחתה של הטוטאליות שהייתה בעבודת המזכלי"ם הקודמים. יש לראות בכך דרך להעברת מסר חינוכי חשוב ולא ויתור על איכות בעבודת המזכל"ות.

לו תשמע דעתי ותקוותי יתממשו- הלוואי שנשים מוכשרות וערכיות רבות יגישו את מועמדותן לתפקיד החינוכי החשוב הזה. והעיקר- שאכן ייבחר המתאים או המתאימה ביותר מתוך הבנה שיש מספר דרכים להרבות טוב ולהפיץ את אור התורה.

הרבנית ד"ר לאה ויזל, דיקנית במכללת "אורות ישראל" מרצה למשפטים וליהדות