בורים, תתחילו ללמוד

אחוז נכבד של אנשי תקשורת חילוניים, חושבים משום מה, שהביטוי 'ייהרג ואל יעבור' הוא קריאה לרצח. האמת היא ש'ייהרג ואל יעבור', פירושו שאני מסכים למות, העיקר שלא אחטא בעבירה מסוימת. ייהרג, שדרנים יקרים, זה לא יהרוג, ואת ההבדלים בין שתי המילים הללו, לומדים בכיתה ב'...

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 08/07/04 00:00 יט בתמוז התשסד

יגאל רביד שאל את הרב נבנצאל בתוכנית 'הכל דיבורים' ברשת ב, אם למחלל שבת יש דין רודף. עם קצת חשיבה ואולי חצי דקה של הכנה לראיון, השאלה המביכה הזאת של רביד לא הייתה נשאלת. דין רודף, מר רביד, יכול לחול רק על אדם שמסכן את חייו של אדם אחר. חילול שבת היא עבירה חמורה, אבל לא מדובר בסיכון חיי אדם. תנסה לחשוב רגע, מר רביד, מה אומרת לך המילה רודף ותבין מהר שהשאלה הזאת לא מחמיאה במיוחד לאינטליגנציה שלך.

לפני שכולם יעלו עליי, אקדים ואומר שאני לא רואה מקום לעיסוק פומבי בדין רודף בהקשר אקטואלי-פוליטי. יש מספיק תחומים הלכתיים חשובים לדבר עליהם, לפני שדנים בכינוס רבנים, אם לראש הממשלה יש דין רודף. ובכל זאת חברים, נמאסה עליי הבורות החילונית במושגי יהדות. לא יכול להיות שמגיש ברדיו יוכל להפגין בקיאות מרשמה בשיחה בת עשר דקות עם דוגמנית, ומצד שני, הוא לא יוכל לשאול רב שתי שאלות ענייניות. מקרה רביד הוא לא יוצא דופן. אחוז נכבד של אנשי תקשורת חילוניים, חושבים משום מה, שהביטוי 'ייהרג ואל יעבור' הוא קריאה לרצח. האמת היא ש'ייהרג ואל יעבור', פירושו שאני מסכים למות, העיקר שלא אחטא בעבירה מסוימת. ייהרג, שדרנים יקרים, זה לא יהרוג, ואת ההבדלים בין שתי המילים הללו, לומדים בכיתה ב'. אני מתאר לעצמי שבמושגים כלכליים או במושגי ספורט, שדרנים ומגישים משקיעים כמה דקות כדי לברר מה היא בדיוק תוכנית האלכסון של הנגיד, ואיך מבטאים נכון את שמו של חלוץ קבוצת הפועל פתח תקווה. לעומת זאת, כשמדובר במושגי יסוד ביהדות, אף אחד מהם לא חושב לפתוח ספר, להרים טלפון, או לפחות לשאול איזה דוס שעובר בסביבה מה זה בכלל דין רודף לפני שמנהלים על כך שיחה עם רב. הגענו למצב בלתי נסבל שבכל פעם שרב מזכיר את המילה רודף, מייד הוא נרדף על ידי צבא של עיתונאים נוטפי ריר, שבמרוץ אחר האייטם, לא חושבים לעצור רגע, כדי לשמוע מה הוא בכלל אמר. אם רב כלשהו יאמר שכבר שנים הוא רודף אחרי קבצנים ברחוב כדי לתת להם צדקה, תוך שעתיים הוא ייקרא לסדר אצל יגאל רביד וחבריו ויאלץ להסביר להם, בדו שיח של חרשים, שהוא בכלל לא התכוון, ושדבריו הוצאו מהקשרם וכולי. אז נכון, כבר אמרו חז"לינו לחכמים 'היזהרו בדיברכם', אבל מצד שני, עם בורות כזאת בתקשורת, אי אפשר בכלל לפתוח את הפה. לכן במקום לצמצם את אוצר המילים של הרבנים, אני ממליץ להרחיב את עולם המושגים המצומצם של אנשי התקשורת בנושאי יהדות. קצת יידישקיט, חברים, תחסוך לכם הרבה פדיחות.

בימים אלו פתח אלישיב בלוג בכיפה, אתם מוזמנים.