איזה מין חינוך

המציאות, בה בכל תכנית טלוויזיה וסרט קולנוע, המקובלים לכאורה לצפייה על האדם הדתי הממוצע, יש תכנים מיניים בוטים, היא מציאות שחייבת התייחסות והחשיפה של בני נוער לתכנים לא הולמים חייבת לעורר כל מחנך

חדשות כיפה יואל פרנקנבורג 28/03/14 10:16 כו באדר ב'

איזה מין חינוך

הנתונים המפחידים המתייחסים לחשיפתם של בני נוער לתכנים פורנוגרפיים, חייבים לעורר כל אדם המתעסק בחינוך למחשבה. בין אם מדובר בחינוך במסגרת פורמלית, במסגרת בלתי פורמלית או בחינוך ילדים ביולוגיים. המציאות, בה בכל תכנית טלוויזיה או סרט קולנוע, המקובלים לכאורה לצפייה על האדם הדתי הממוצע, יש תכנים מיניים בוטים, היא מציאות שחייבת התייחסות.

אלא שאם נביט לאמת בעיניים, הרי שמרבית אנשי החינוך אינם מתייחסים לנושא בישירות. הנושא המיני, שמעסיק את הנוער (ואת המבוגרים?) במהלך שעות רבות מן היום, מקבל התייחסות מעטה מאד באופן חינוכי.

רבים מהנערים והנערות שפגשתי, מעידים על חוסר התייחסות לנושא. במקרים שבהם ישנה התייחסות, לרוב, ההתייחסות היא שלילית. כלומר- בעיקר התייחסות ל'סור מרע', ומעט מאד התייחסות לקדושה, לטוב ולנפלא שבתחום המיני. מעט מאד הכוונה כיצד ניתן לרומם את הנושא לקדושה.

*

רבים מן המדרשים על פרשת 'תזריע' עוסקים בנושא המיני. מעל כל המדרשים מרחפת השאלה, מדוע התורה בוחרת לפתוח בביטוי "אשה כי תזריע"? שהרי מדובר על טומאת הלידה, ולא על טומאת יצירת הולד ברחם האשה. התשובות שונות ורחבות, והמשותף למדרשים הוא ההבנה- שהאדם מורכב מיצרים חומריים ומשאיפות רוחניות. את אלו- על האדם לשלב יחד לעשיית טוב ולקידוש החומר.

*

ניתן לחשוב שאפשר להתעסק עם הנושאים המיניים 'מלמעלה', בדיבורים כלליים, באמירות רחבות. אבל לעניות דעתי, אין זו אמת. האמת היא שמחנכים חייבים לעסוק בנושא הזה באופן פתוח, כנה וישיר. לא ניתן באמת להתעסק בנושא ה'חומרי' הזה ללא 'ירידה' אל הנושא, בכנות ובפתיחות. או בשפתו של ר' נחום מטשרנוביל:

"למשל כשאדם עומד על הגג ואבן יקרה מונחת על הארץ- אינו יכול ליקח אותה כי אם שירד אצלה באשר היא שם וייקחה, ואז יעלה אותה למעלה... וזה צריך כל אדם, אפילו אותם שהם בבחינת בינונים"

לא ניתן להציל את האבן היקרה במבט מלמעלה ודייג מרחוק.

אנו, שרואים בתחום המיני מרגלית יקרה וקדושה, נושא נשגב ומרומם, רוצים לקדש את הנושא, רוצים לרומם אותו. לא נוכל כנראה לעשות כן, אילולא נתכופף מטה, מטה, ונרומם את קדושת המיניות. לצורך כך, נצטרך להיות כנים וישרים עם עצמנו ועם חניכינו.

שבת שלום!