פעם נוספת: בבית היהודי ישלמו את המחיר על ממשלת ימין

בעוד כולם עסוקים בחוק הגיוס, המפלגה הסרוגה מאבדת את היכולת לעמוד על דרישותיה לתיק המשפטים. האם זו היתה האסטרטגיה של ליברמן ונתניהו לאורך כל הדרך?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 27/05/19 19:05 כב באייר התשעט

פעם נוספת: בבית היהודי ישלמו את המחיר על ממשלת ימין
נפלו ברישתו פעם נוספת? הרב פרץ, נתניהו וסמוטריץ', צילום: פלאש 90, הדס פרוש, תומר ניוברג

"אנחנו מתרכזים כרגע בלעזור לנתניהו ללחוץ על החרדים וליברמן בנושא חוק הגיוס", זה מה שענה לי בכיר בסביבת יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, כששאלתי אותו האם בליכוד נענו לדרישת הבית היהודי-איחוד לאומי לקבל את תיק המשפטים, או לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון.

לכאורה, הבית היהודי נתפס כמבוגר האחראי שמסייע לממשלת ימין בשעת צרה. הציונות הדתית במיטבה, המגשרת בין החרדים לחילונים, בין צבא לתורה, הקו המחבר בין התורה ועבודה. אולם, לבסוף, הניסיון לגשר בין הצדדים יעלה למפלגה הסרוגה מחיר יקר. 

כרגע נראה כי מה שמרחיק את ישראל מממשלת ימין, זו אך ורק הדרישה של ליברמן בנושא חוק הגיוס, כאילו לא נותרו שאלות פתוחות על שאר קווי היסוד של הממשלה הבאה. בין היתר, נציגיו של נתניהו דחו את דרישות הבית היהודי-איחוד לאומי לעגן בהסכמים הקואליציוניים נושאים שונים, כמו התחייבות לאי פינוי שטחים, ביטול חוק ההתנתקות וסגירת המנהל האזרחי

הנושא המרכזי שנציגי הבית היהודי לא התפשרו עליו עד עתה, הוא מינוי ח"כ בצלאל סמוטריץ' לשר המשפטים, אך נראה כי ההצגה של נתניהו 'הולכים לבחירות חוזרות', מצליחה לטשטש גם את הדרישה הזו. ברגע זה נפגשים ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו במאמץ אחרון למנוע בחירות חוזרות. ברגע שתצא הודעה שהצדדים הצליחו להגיע לפשרה והדרך לממשלתו החמישית של נתניהו נסללה, כל שאר הדרישות יראו קטנוניות ומכשילות ממשלת ימין. 

לאחר שנתניהו וליברמן יכריזו כי הגיעו להסכמה, בבית היהודי יהיו חייבים להגיע לפשרה זריזה, כזו שאולי תגרור את סמוטריץ' למשרד לא ביצועי וללא השפעה רחבה כמו שרצה. הם יתקשו מאוד לבוא בדרישות, ולעשות הצגה בה הם 'הולכים על כל הקופה', אחרי שליברמן כבר הציג אותה ברב פאר במשך השבוע האחרון, במיוחד שבעוד יומיים על נתניהו להכריז על סיום מלאכת הרכבת הממשלה בפני הנשיא ריבלין. בבית היהודי משתפים פעולה עם ההצגה של יו"ר ישראל ביתנו, אך נראה כי הם לא לוקחים בחשבון שדרישותיהם נדחקות לאחור. 

פעם נוספת הציונות הדתית נתפסת ככזו שרוצה להכיל את המגזרים, אבל שוכחת את עצמה ואת דרישותיה. פעם נוספת נתניהו הצליח לשטות במנהיגי במפלגה, בעוד הוא גוזר קופון על חשבונה.  

האם זו היתה האסטרטגיה של נתניהו לאורך כל הדרך? האם ליברמן שיתף פעולה עם נתניהו רק כדי להוריד את סמוטריץ' מתיק המשפטים? בעוד כמה שעות נדע את התשובה לשאלה.