משה! אתה כן ימני

"אני בז לגוש הימין", אמר השבוע משה פייגלין. אז לטובת הקוראים בני גנץ, יאיר לפיד, אבי גבאי, תמר זנדברג ואחמד טיבי, שיו"ר זהות לא פוסל שותפות קואליציונית עמם, הנה עיקרי תפיסתו המדינית. תחליטו אתם אם בא לכם עליו

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 15/03/19 07:04 ח באדר ב'

משה! אתה כן ימני
ימין קצת שונה, אבל עדיין ימין, צילום: פלאש90

1. כולם התחילו לפחד ממשה פייגלין. האיש שבמשך שנים, עוד מימי זו ארצנו דרך החלום לכבוש את ראשות הליכוד ועד הקמת זהות, נחשב לעוף מוזר, הצליח למשוך את תשומת לב ראשי המפלגות ולאיים עליהם. מי שבעיקר נרתעים מהפתעת הבחירות בפוטנציה, הם אנשי הימין, שמעבר לחשש מזליגת קולות, לא יודעים האם ניתן לסמוך עליו שיהיה חלק אינטגרלי מ"גוש הימין".

החשש של נתניהו, סמוטריץ' ובנט, מתבסס בעיקר על הצהרותיו של פייגלין, לפיהן הוא אינו מונח בכיסו של אף גוש, ומבחינתו אין כל הבדל בין שותפות קואליציונית עם הליכוד ואיחוד מפלגות הימין, או עם כחול לבן והעבודה.

"זהות תשב עם מי שיאפשר לה לקדם את המצע שלנו", אמר יו"ר זהות בראיון באולפן כיפה לפני מספר שבועות והוסיף כי מפלגתו "נאמנה לארץ ישראל, לעם ישראל ולתורת ישראל. זהות לא נאמנה לשום גוש. אני לא רואה בכלל שני גושים".

אנשי רשימתו של פייגלין ותומכי המפלגה ברחבי הרשת, לצד הנפת דגל הלגליזציה בראש הקמפיין, בהחלט עשויים לשכנע כי מולנו ניצב אדם שיכול להתחבר לכל מפלגה ולכל ממשלה, אך מבט חטוף על עקרונות המפלגה, יכול ללמד דבר אחד: גם אם פייגלין לא פוסל אף מועמד, במרכז ובשמאל לא יסתכלו לכיוונו, כך שהסיכוי היחידי שלו להיכנס לתפקיד מיניסטריאלי יהיה אך ורק תחת שלטון נתניהו והימין.

מתחילים לשמוע חריקות.  ראשי מפלגת כחול לבן

יקבלו את פייגלין? ראשי מפלגת כחול לבןצילום: ללא

2. "מאז הסכמי אוסלו חלה תמורה במערכת הערכים של צה"ל ושל כלל גורמי הביטחון בישראל", נכתב במצע המפלגה תחת קטגוריית תפיסת הביטחון של ישראל וצוין כי "מתפיסה של 'הכרעה' שתכליתה הייתה יצירת הרתעה אימתנית על האויב שתמנע התקפה עתידית על ישראל, צה"ל עבר לתפיסה של 'הכלה'. תפיסה זו מובילה למציאות של 'סבבי לחימה' כל כמה שנים, איום מתמיד של טילים ומנהרות ואיום גרעיני – מציאות המקובלת כנתון. בתפיסת ההכלה, צה"ל אינו מעוניין לנצח ואינו חותר לניצחון. ניצחון לא קיים עוד בעולם המושגים שלו, משום שהחברה ששלחה אותו לתפקידו כבר לא מאמינה בצדקת קיומה וממילא בזכותה להכריע את אויביה". אתם מכירים איש מרכז או שמאל שיאפשר לשותפו הקואליציוני לקדם כזה נושא? אני לא.

הלאה, לציטוט נוסף: "מדינה ריבונית – מדינה המממשת ומחזקת את ריבונותה בכל חלקי ארץ ישראל שבשליטתה, ובראשם ירושלים והר הבית. מדינה המפתחת את ירושלים כמרכז מדיני ורוחני, לעם ישראל ולאנושות". אתם חושבים שיאיר לפיד, שחרט על מצע כחול לבן את חיזוק גושי ההתיישבות, יזרום על נושא "החלת הריבונות בכל חלקי ארץ ישראל שבשליטתה"? אני לא.

תראו מה פייגלין מתכנן על מערכת המשפט: "בית המשפט לא יוכל להתערב בשאלות מהותיות ובסוגיות בעלות אופי מדיני. במקרה שבו בג"ץ מצא פגם בחוק שחוקקה הכנסת וסבור שהוא אינו קביל מהותית, הכנסת תצטרך לאשר מחדש את החוק. אם עשתה זאת, בג"ץ לא יוכל לבטל את החוק. הוועדה למינוי שופטים, בנוסף לשר המשפטים, תורכב אך ורק מחברי כנסת שבחרה בהם הכנסת בבחירה חשאית. עולה בדעתכם שמשה בוגי יעלון ישתף פעולה עם כוונות כל כך ברורות לרסן (או להחליש, תלוי מאיזו עמדה אתם מדברים) את בג"ץ? לדעתי לא.

הרב אמסלם ופייגלין

הרב אמסלם ופייגליןצילום: דוברות זהות

עכשיו שימו לב טוב לתפיסה המדינית של פייגלין, כמעט לא נגעתי רק קיצרתי: "מפלגת זהות קוראת תיגר על 'תפיסת אוסלו' זו, ומציעה תכנית מדינית חלופית בשם 'מדינה אחת לעם אחד'...ארץ ישראל שייכת לעם ישראל לבדו מתוקף הבחירה האלוהית. החוק הבינלאומי מכיר בכך ששטחי יהודה ושומרון מיועדים למדינה יהודית, כפי שהראה דו"ח השופט לוי. המגמה הדמוגרפית היא לטובת היהודים, וב-2035 צפוי רוב של 80% יהודים מהים ועד הירדן. רוב הערבים תושבי יהודה ושומרון רוצים להגר ורבים כבר מהגרים כיום".

ועכשיו לשלבי התכנית: "יבוטלו הסכמי אוסלו. למחבלים תוצע נסיגה בלא שפיכות דמים. צה"ל ישתלט מחדש על השטח... ומדינת ישראל תחיל את ריבונותה המלאה על כל חלקי הארץ. לתושבי יהודה ושומרון שאינם יהודים תוצענה שלוש אפשרויות: עזרה בהגירה, תושבות, אזרחות מלאה לאחר מסלול בדיקה ארוך ומעמיק". מכירים מישהו מגוש המרכז-שמאל שיאפשר שותפות בממשלה למי שמאמין בתפיסות האלה? אני לא, וספק אם גם במיינסטרים של הימין יהיו מוכנים להצהיר על יעדים כאלה בריש גלי.

"ברור שאזור הנוחות שלי הוא ימין", הודה פייגלין באותו ראיון לחדשות כיפה, "המצע שלנו מתחיל עם בית המקדש, ככה שנשארתי מי שאני. בתורה לא כתוב ימין או שמאל, כתוב ארץ ישראל. אני נאמן לארץ ישראל. אני אשמור על ארץ ישראל, גם עם הקולות שאני אקבל עם הליברלים, גם עם הקולות שאני אקבל מתומכי הקנאביס"

נהיה טרנד לטעון שאתה לא ימין ולא שמאל, אך למרות הרצון של ראש זהות להרחיב את המושגים הללו ולכלול בהם גם תפיסות חברתיות וכלכליות, אי אפשר לברוח מהעובדה שפוזיצית הימין או השמאל בישראל נקבעת בראש ובראשונה באמצעות עמדותיך המדיניות.

מה שאולי נכון עבור גנץ, למרות שלא כל כך מצליח לו מיתוגית, לא נשמע אמין עבור איש ארץ ישראל השלמה והר הבית שחולם לעודד הגירה בקרב הערבים. פעם שר הזמר קוקו (בגילומו של אסי כהן) את השיר: 'משה. אתה לא קיפוד". אולי כדאי שיעבוד על גרסה חדשה ויסלסל: "משה. אתה ימני".

צילום: הדס פרוש פלאש 90

3. קטנה לקראת סיום לטובת מי שמשוכנע שפייגלין השתנה והתאים את עמדתו בנושא לגליזציה בסמים קלים לטובת קמפיין בחירות 2019. הנה תחילת מאמר שלו שפורסם באתר מנהיגות יהודית (זוכרים?) לפני יותר משש שנים וזמן קצר לפני שנכנס לראשונה לכנסת מטעם מפלגת הליכוד:

 "עם תחילת שנת תשע"ג, אני מוצא עצמי – ללא כל תכנון מוקדם – דמות ציבורית מובילה של שני נושאים הנראים רחוקים מאוד זה מזה. האחד – רגולציה של השימוש בקנאביס, השני – תפילת יהודים בהר הבית. הנושא הראשון נקשר בתודעה (שלא בצדק) עם חילוניות ושמאל קיצוניים, השני נקשר בתודעה (שלא בצדק) עם דתיות וימניות קיצוניים. מה קושר בין שני הקצוות הללו? החירות כמובן".

4. וקטנה אחרונה באמת לסיום. 7 מנדטים, 5 מנדטים ואפילו 4 יהוו הישג כביר עבור פייגלין ואנשיו ויהפכו אותו רשמית להפתעת הבחירות ומי שבאמת (טוב לא באמת כמו שראינו, אבל כן תודעתית) יהפוך ללשון המאזניים בין ממשלת נתניהו לשלטון גנץ ולפיד.

אך למי שבחר להעמיד את נושא הסמים הקלים בראש מעייניו ובחזית הקמפיין, כדאי שתהיה גם תוכנית מגירה למקרה של הסלמה ביטחונית והעברת שיח הבחירות לשפת מלחמה. למשל בתסריט "לא הגיוני" של ירי טילים על תל אביב.