"בכל צומת אפשרי בנט ושקד לא בחרו באידאולוגיה, אלא ברווח פוליטי"

בראיון באולפן חדשות כיפה, תוקף יו"ר מפלגת זהות את הימין החדש ("הטרמינולוגיה שונה, אבל גם הם יחלקו את הארץ"), תומך בנתניהו ("עושים לו פוטש") ולא מקנא בבית היהודי לטענתו נמצאים בכיס של נתניהו

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 03/03/19 15:52 כו באדר א'

"בכל צומת אפשרי בנט ושקד לא בחרו באידאולוגיה, אלא ברווח פוליטי"
לא מקנא בבית היהודי, צילום: כיפה

מי שהתמודד מספר פעמים על ראשות הליכוד מול בנימין נתניהו והפסיד, עזב והקים לפני מספר שנים את זהות. בראיון באולפן חדשות כיפה, טוען יו"ר המפלגה, משה פייגלין, כי זו  אינה מפלגת אווירה, אלא כזו עם דרך וחזון שיכולה לעסוק בנושאים שונים כמו ארץ ישראל השלמה, לצד מאבק לשימוש חוקי בקנאביס.

בסקרים האחרונים, נלחמת זהות ברף באחוז החסימה, אך ראש המפלגה טוען כי הנתונים שבידיו מציגים תמונה שונה לגמרי, תמונה שבה הוא יעקוף את שקד ובנט. פייגלין גם לא מקנא בעוצמה יהודית ובבית היהודי שקיבלו תמיכה רחבה מראש הממשלה בנימין נתניהו ואומר: "ראש הממשלה יודע שאני לא בכיס שלו".

מארץ ישראל השלמה אל ארץ ישראל ולגליזציה   

אחד מהנושאים הראשונים שעולים לראשו של כל צעיר ששומע את שמו של משה פייגלין, הוא ההיתר לשימוש בסמים קלים, בקנאביס. בשנים האחרונות, שונו חוקים במספר מדינות שונות בארה"ב ובקנדה לטובת שימוש בסמים קלים - לגליזציה של סמים קלים. פייגלין, שמציג עצמו כאיש חירות שדוגל במדינה חופשית מניף היום גם את דגל הלגליזציה.

אולי הבנת בעצם ש'לגליזציה' זה נושא אטרקטיבי יותר מארץ ישראל השלמה?
"עוצרים אותי אנשים צעירים ברחוב ואומרים לי אנחנו איתך. אני שואל אותם מדוע? בגלל הלגליזציה? הם אומרים לי שלא, אלא בגלל המצע הכלכלי". 

ואתה באמת מאמין להם?
"במפלגה נוצר בסיס מאוד מיוחד. אנחנו גם רואים את זה במחקר עומק מאוד משמועתי שעשינו, וגם בסקרים של חברות רציניות שלא בהזמנתנו. המצביע הפוטנציאלי של זהות, זה צעיר שמרגיש שהמדינה לקחה אותו בשבי ונכנסה לו לוורידים. זו שפה של הדור הצעיר, שפה שגם צעירים שמעל גיל 30 צריכים לרכוש, זו שפה שהדור הצעיר מוכן להקשיב לה".
 
המצב בסקרים לא מעודד, ברוב הסקרים אתה לא עובר את אחוז החסימה, אתה לא מתחרט?
"אני עושה הפרדה גמורה בין מחקרים מדעיים לבין מה שמכונה סקרים פופוליסטיים".



מה הכוונה סקרים פופוליסטיים?
"אם אתה לוקח את הסוקר של התאגיד לדוגמה, מדובר בעד מדינה בשם שלמה (מומו) פילבר. פילבר, בנוסף ובמקביל לעבודת הסקרים, הוא גם היועץ האסטרטגי של נפתלי בנט. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד עוצמתית ורגישה ואף אחד לא לוקח שבויים. נושא הסקרים מעצב דעת קהל בצורה בלתי רגילה, אנשים לא רוצים לזרוק את הקול שלהם לפח. אם תחבר את כל התמונה, תבין מה שווים הסקרים של שלמה פילבר".

"אולם, יש גם חברות רציניות, כמו חברת 'מסקר' שעושה סקר עם 4,500 נסקרים ומגיעה למסקנה שלזהות יש כרגע 7 מנדטים. בנוסף, בתיבה הנודדת של חדשות 13 קיבלנו 15%, פי 2 מהימין החדש. אם אתה מוסיף לזה את מחקר העומק שעשינו, שהראה לנו תוצאות דומות, אנחנו יודעים שאנחנו במצב טוב. מעבר לכל זה, כשספר המצע של זהות אוזל שוב ושוב מכל החנויות בשלושת השבועות האחרונים, חייבים להודות שמשהו פה קורה".


בסופו של דבר "אדם קרוב אצל עצמו". לעומת זאת, הציבור לא רואה אותך בתמונה בכלל, מדוע?
"מי שלא רואה אותי בתמונה, זו שכבת גיל מעל 50 שלא נכנסים לאינטרנט. אבל הילדים שלהם מספרים להם".

בנט ושקד

"לא הקמתי מפלגה בגלל שיש בחירות" | בנט ושקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אנחנו לא מפלגת אווירה

מאז פרישתו מהליכוד בשנת 2015, החליט משה פייגלין לצאת לדרך חדשה וסוליסטית והקים את מפלגת זהות. על אף קיום הפריימריז הפתוחים והדיגיטליים, פייגלין, מלבד היותו יו"ר המפלגה, הוא ללא כל ספק הפרזנטור הבלעדי של המפלגה כאשר פניו נמצאות על כריכת ספר המצע של המפלגה. תמונה שמזכירה באופן מדויק את מייסד אפל - סטיב ג'ובס.

מי ממן את מפלגת זהות, מי מממן את משה פייגלין?
"הקמנו את מפלגת זהות לפני ארבע שנים, לא כמפלגת בלון בגלל שיש בחירות. יצרנו מפלגה עם פריימריז פתוחים. כל זה קורה מתרומות של אנשים פרטיים של אנשים שמזדהים עם המצע". פייגלין טוען כי אנשים היום מצביעים למועמדים ולא לאידאולוגיה ורומז כי בעקבות זהות, עוד מפלגות החליטו לכתוב מצע פוליטי. "הפוליטיקה בישראל הפכה להיות פוליטיקה של אנשים. הסטנדרט שאנחנו יצרנו גרם לעוד מפלגות ללכת ולכתוב מצע".

אבל גם מפלגת זהות מזוהה איתך בלבד. אנשים מכירים את הרשימה המלא של זהות בכלל?
"רעיון צריך גם מנהיג. זה כמו גוף ונשמה, צריך את שניהם כדי ליצור חיים. בפוליטיקה הישראלית היום יש רק גוף, אין נשמה. נכון, אצלנו יש גם גוף שנקרא פייגלין, אבל יש גם נשמה ולכן יש אצלנו חיים".


הראיון המלא

"לא מקנא בעוצמה יהודית. אני לא בכיס של ראש הממשלה" 

לפני כחודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב באיחוד שבין מפלגת עוצמה יהודית לבית היהודי וכך נוצר איחוד מפלגות הימין. בבית היהודי זכו לשיריון של המקום ה-28 ולהבטחות נוספות מטעם ראש הממשלה. פייגלין, שלא פעם הרגיש על בשרו את ניסיונות ה"גירוש" מהליכוד לא מתרגש מהמקום החם ששמר נתניהו לאנשי הבית היהודי ורומז כי כן נעשו ניסיונות לקידום איחוד מטעם גורמים שונים בימין.


אתה מקנא בכך שנתניהו עסק רבות על מנת להכניס את עוצמה יהודית לכנסת?
"אני מאוד שמח שללא נכנסתי תחת כנפיו של בנימין נתניהו. הוא גם לא ניסה. כמובן שהיו לחצים מסוימים מכל מיני כיוונים".

איזה כיוונים?
"כל מיני גורמי ימין".

בנט?
"לא משנה. ראש הממשלה לא ניסה, וגם לא הייתי מסכים. הסיבה לכך היא לא אישית. הוא מעריך אותי ואני יודע את זה. אני רואה את הימין החדש מדרדרים בסקרים האחרונים. אני יודע שזהות נמצאת במקום גבוה מהם היום. מה שמוכיח זאת בצורה הכי ברורה זה הלחץ הגדול שהוביל קמפיין אסאמסים נגדי ונגד זהות, זה מעיד על דבריי".

תוקף את האיחוד. נתניהו

"עושים לו פוטש" | ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90


"אין הבדל בכל הספקטרום שבין בנט לזנדברג"

 

אתה חושב שתקבל יותר מנדטים מהימין החדש?

המצב כרגע הוא שאנחנו מאוד קרובים אחד לשני, כאשר הם במגמת ירידה ואנחנו במגמת עלייה. הם לא האויב שלי, חשוב להגיד. אני מברך על זה שהם הוציאו מצע. זה לא היה קורה אם לא הייתה נוצרת תחרות פתאום, אחרי שמישהו (הוא עצמו) מכבד את האינטלגנציה של הבוחר וכותב מצע, זה יצר סטנדארט. המצע שלהם רחוק מהמצע של זהות. חלק מהדברים ככל הנראה נשענו או העתיקו מהמצע של זהות". 

"ראש הממשלה לא ניסה להכניס אותי תחת כנפיו, אבל כן ניסה להכניס את עוצמה והבית היהודי וכל השאר, כי ראש הממשלה יודע שאני לא בכיס שלו. מפלגת זהות לא נמצאת בשום כיס, היא עומדת בזכות עצמה ומבקשת להשיג מטרות מאוד ברורות של זהות וחירות". 

פייגלין טוען כי גם השרים בנט ושקד מאמינים בשתי מדינות בדיוק כמו השמאל, רק שהטרמינולוגיה שונה. "האמת היא שאין הבדל בכל הספקטרום שבין בנט לזנדברג. כולם מדברים על חלוקת הארץ, יש כאלה שקוראים לזה חלוקת הארץ ובנט קורא לזה סיפוח. זה אותו דבר בדיוק. כולם מדברים על שני אלמנטים; הרבה מעורבות של המדינה בחיי האזרח, מה שמכונה "מדינה עמוקה" וחלוקת הארץ לשתי מדינות. זהות מדברת על ארץ חופשית ומדינה אחת.

הליכוד
29
הליכוד
כחול לבן
38
כחול לבן
שס
6
שס
ישראל ביתנו
2
ישראל ביתנו
הרשימה המשותפת
1
הרשימה המשותפת
יהדות התורה
7
יהדות התורה
זהות
3
זהות
העבודה-גשר
7
העבודה-גשר
המחנה הדמוקרטי
0
המחנה הדמוקרטי
ימינה
0
ימינה
נעם
0
נעם
הסקר נערך על ידי ישראל היום בתאריך 1/03
בחירות 2019 - מאגר הסקרים המלא

"כתבי האישום הללו לא היו באים לעולם עם ראש ממשלה אחר, עם פרקליטות אחרת"

יו"ר זהות טוען, כי המצע הכלכלי של הימין החדש הוא אינו מצע ימני, זאת מכיוון שבממשלה האחרונה, בה ישב בנט, הועבר הפרוייקט של שר האוצר, משה כחלון בו הוא "מחלק דירות על חשבון המדינה" - פרויקט מחיר למשתכן. בנוסף, פייגלין טוען כי היו כמה רגעים בהם ראש הימין החדש היו צריכים להגיד "עד כאן", כמו במקרה של חקירת הנערים במרתפי השב"כ ובפינוי עמונה.

בקואליציה צריך להתפשר. יכול להיות שגם אתה תצטרך להתפשר אם תשב בקואליציה.
"ברור שנצטרך להתפשר על דברים, אולם יש הבדל גדול בין להגיע למרחב הקואליציוני ממקום שאתה לא יודע מה אתה רוצה, ואז לדוגמה כשמלקטים נערים ומענים אותם בשב"כ, או כשמחריבים שכונות שלמות אתה מחליט שלא מתאים לך לעזור להם. זה פוליטיקאי שאין לו עמוד שדרה. יש הבדל גדול בין זה, לבין מי שיש לו חזון וגבולות גזרה.

זה משהו שאין לאיילת שקד ונפתלי בנט?
לחלוטין לא. ישבתי איתם בקואליציה ולא ראיתי אפילו פעם אחת צומת שבו צריך להכריע בין אמונה ואידיאולוגיה לבין רווח פוליטי, שההכרעה הייתה לטובת האמונה והאידאולוגיה, אלא רק לטובת הרווח הפוליטי. לא בשחרור מחבלים, לא בסיפור הנערים בשב"כ, וגם לא בכלכלה. בעצם, הימין החדש אינו שונה במאומה מהימין הישן, מהליכוד, שגם הוא הפך לסלט חסר משמעות".


תשב בממשלת גנץ, או בממשלה שבה לראש הממשלה יש כתב אישום?
זהות תשב עם מי שיאפשר לה לקדם את המצע שלנו. זהות נאמנה לארץ ישראל, לעם ישראל ולתורת ישראל. זהות לא נאמנה לשום גוש. אני לא רואה בכלל שני גושים. בגוש אחד יש את הוועדים של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן ובגוש השני יש את הוועדים של התעשייה האווירית, של השר חיים כץ. בשני הגושים הללו יש את אותה קבוצה של מקושרים ומקורבים. יש כאן קבוצה מקורבת של פרוטקציונרים שימשיכו לבצר ולשמר את זכויות היתר שלהם על חשבון הדור הצעיר. אותו צעיר ימשיך לעבוד עד ה-10 לחודש כדי לשלם את הפנסיות התקציביות שלהם, את מיליון עובדי המדינה, את 30 משרדי הממשלה, ואת כל זכויות היתר שלהם. הם מראים תמונה שהם שונאים אחד את השני, אבל בפועל לא משנה מי ינצח, זה יפעל נגד הדור הצעיר שלא יוכל לגמור את החודש ולא יכול החליט איך לחנך את ילדיו".

"ברור שאזור הנוחות של הוא ימין. המצע שלנו מתחיל עם בית המקדש, ככה שנשארתי מי שאני. בתורה לא כתוב ימין או שמאל, כתוב ארץ ישראל. אני נאמן לארץ ישראל. אני אשמור על ארץ ישראל, גם עם הקולות שאני אקבל עם הליברלים, גם עם הקולות שאני אקבל מתומכי הקנאביס".
 
אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד בנימין נתניהו, מה תעשה?
"הליכודניקים צודקים. יש כאן פוטש. כתבי האישום הללו לא היו באים לעולם עם ראש ממשלה אחר, עם פרקליטות אחרת. יותר משמדאיגים אותי הסיגרים והשמפניות, וזה לא שסגנון חייו של ראש הממשלה נחמד בעיניי, אבל יותר מטרידה אותי היכולת של קבוצה שאינה נבחרת להחליף ראש ממשלה מכהן בניגוד לבחירת הציבור".