מספר עצות שיצילו את ערוץ 20 מדשדוש

מרבית העם היושב בציון מחזיק בעמדות ימניות, ימניים רבים מלינים על התקשורת השמאלנית. אז מדוע ערוץ הטלוויזיה היחידי שמנסה לפנות ללבם פשוט לא מצליח להתרומם? יאיר נתיב מנסה לספק הסברים

חדשות כיפה יאיר נתיב 12/07/18 17:07 כט בתמוז התשעח

מספר עצות שיצילו את ערוץ 20 מדשדוש
חדשות 20, צילום: נדב כהן יונתן

בטח יצא לכם לשמוע משפטים כמו: "התקשורת השמאלנית", "פרשנים לא מייצגים את דעת קהל בישראל" וכדומה.

כך מתבכיינים בימין במשך שנים רבות על ההטיה שמאלה בתקשורת. בתגובה לטענות האלה הושק לפני מספר שנים  ערוץ ימני - ערוץ 20, ולפני מספר חודשים גם יצאה לדרך ספינת הדגל של הערוץ -  מהדורת החדשות.

ערוץ 20 הוא ערוץ בעל תפיסה לאומית וימנית מובהקת. הוא מסקר באופן מאוד חיובי את צה"ל, מתיישבי יהודה ושמרון ותושבי דרום תל אביב שנאבקים במסתננים. רוב הפרשנים מזוהים עם ראש ממשלה בנימין נתניהו ומציגים אותו כמנהיג הימין הישראלי, אך גם מבקרים את הממשלה על נושאים שונים כמו מדיניות הבנייה ביהודה ושומרון. 

למרות זאת, הערוץ סובל מנתוני צפייה נמוכים מאוד. ומכאן ניתן לשאול: אם סוף סוף יש ערוץ ימני, ואם מרבית הציבור בישראל מצביע למפלגות ימין, מדוע הוא לא צופה בערוץ שפונה בעיקר אליו?

נראה שהסיבה היא פשוטה: בשלב זה, מהדורות החדשות בערוץ 20 חסרות כתבות ותחקירים נרחבים ומעמיקים בנושאים שעל סדר היום. רק לאחרונה היה תחקיר מרתק על סוהרות בשב"ס שהוטרדו מינית על ידי מחבלים, לאחר שנכפה עליהן שיבוץ באגף ביטחוני. בנוסף, היו עוד כמה סיפורים שנחשפו בערוץ כמו - תחקיר "קהילת שארית יהודי אתיופיה לא קיימת"; סיפור על קשישים בפתח תקווה הסובלים מהטרדות מצד המסתננים, וחשד לניגוד עניינים של השר שטייניץ סביב "מתווה הכותל". עם זאת, מעבר לזה לא היו סיפורים דרמטיים שעשויים למשוך את עניין הציבור.  

בערוץ נמדדו מאז השקת המדורה נתוני רייטינג נמוכים ביחס לערוצים אחרים. נכון, יש הטוענים שאלפי צופים עושים זאת באמצעים דיגיטליים שלא ניתנים כרגע למדידה. . צריך גם להזכיר, שלפני עשרה חודשים התפצל ערוץ 2 לשני ערוצים נפרדים - קשת 12 ורשת 13. למהלך זה הייתה השפעה גדולה על הרייטינג של כל הערוצים וגם פגע כלכלית בחלק מהם.

כידוע, כלכלנים רבים סבורים ששוק הפרסום בישראל לא יכול לממן שלושה ערוצים מסחריים. לא מזמן אף התבשרנו על מגעים למיזוג בין ערוץ 'רשת 13' לערוץ עשר. המהלך עשוי לשפר את נתוני הרייטינג של שאר הערוצים, לרבות ערוץ 20. 

אין להתעלם מהעובדה שיש גם תקציבים שונים של הערוצים. למשל תקציב חטיבת החדשות של התאגיד הוא כ–160 מיליון שקל בשנה, חברת החדשות 2 וחדשות 10 כ-70-80 מיליון שקל בשנה. ערוץ 20 מסתפק ב 15 מיליון שקלים בשנה בלבד. הדבר מחייב לפנות לבעלי עסקים נוספים שירצו לממן את התוכן. 

לכן לסיכום, אם ערוץ 20 רוצה להפוך ל'פוקס ניוז' הישראלי הוא חייב להיות ערוץ ימני ללא הזדהות עם פוליטיקאי זה או אחר ולא עם אף מפלגה פוליטית. עליו לפרסם יותר סיפורים מעניינים ובלעדיים שיגרמו לצופים לבחור בו. כי אחרי הכל אנשים בוחרים ערוץ חדשות לפי קריטריונים של איכות ועניין והרבה פחות על פי עמדות פוליטיות.

הכותב הוא עיתונאי ופובליציסט