מכתב להסתדרות הרפואית: איך אתם יכולים להתעלם מאיתנו?

ד', נשוי באושר מתוסכל מההחלטה של ההתסדרות הרפואית בענין טיפולי המרה: מדוע איני רשאי לבחור את דרכי כרצוני? האם אני לא בסדר בכך שפניתי לטיפול על פי ערכיי, דעותיי ורצונותיי? האם הפסיכולוגים והאנשים שסייעו לי בדרכים המקובלות נהגו שלא כהוגן? האם מהיום יינקטו סנקציות נגדם או נגדי?

חדשות כיפה ד.א (השם שמור במערכת) 08/01/19 16:14 ב בשבט התשעט

מכתב להסתדרות הרפואית: איך אתם יכולים להתעלם מאיתנו?
צילום: shutterstock

לכבוד חברי ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל,

שלום רב,

שמי ד', בן כמעט 40, נשוי לאהבת חיי ואב לילדים. לפני כ-15 שנה לא הייתי במקום בו אני נמצא היום, באותם הימים הייתי בודד ומתוסכל, והייתי שרוי במצוקה נפשית קשה. הסיבה למצוקתי הייתה משיכתי המינית לגברים, משיכה שהסבה לי אז סבל רב. כמו רבים, לא רציתי במשיכה זו, ובמחירים הכרוכים בה, רציתי להימשך לנשים, רציתי לאהוב אישה, להתחתן ולהקים בית, כמו כל חבריי.

בצר לי, פניתי לפסיכולוג התנהגותי, מטפל המרה, אשר הבטיח לי כי הוא יכול לגרום לכל אדם להימשך לכל דבר, "אפילו לקופסת שימורים", כדבריו. הטיפול התמקד בכל מיני פרקטיקות שלא אהבתי, במטרה להמיר את משיכתי לגברים במשיכה אחרת. הטיפול לא סייע לי ולא הקל על מצוקתי, חשתי כי אני מנסה להכריח את עצמי להיות משהו שאני לא, ולכן עזבתי את הטיפול.

בינתיים, ללא טיפול וללא הכוונה, מצוקתי הלכה וגברה, ועמה גם תחושות הייאוש והדיכאון, הרגשתי כי אני הולך ושוקע. החלטתי לעשות ניסיון אחרון פניתי לקו הסיוע  של עצת נפש והתחלתי טיפול אחר ,מתוך רצון מתוך לשנות את משיכתי המינית, ומתוך שאיפה לחיות חיים הטרוסקסואליים על פי אמונתי וצו מצפוני.

האולם הפעם גיליתי גישה טיפולית שונה לגמרי, הטיפול היה פסיכודינמי ממוקד, והוא היה מורכב משיחות שלי עם הפסיכולוג אחת לשבוע. הטיפול עזר לי לברר מה אני רוצה מעצמי, ולהבין טוב יותר את עולמי הפנימי ואת היחס שלי כלפי עצמי. הטיפול עזר לי להבין את המשיכה שלי, את מקורותיה מן העבר ואת הופעותיה בהווה. במסגרת הטיפול בניתי וגיבשתי מחדש את היחס שלי כלפי עברי וכלפי תחושותיי בהווה, ליבנתי וגיבשתי את זהותי ואת הגדרתי העצמית.

במסגרת הטיפול החלה להתעורר בי משיכה מינית כלפי נשים, משיכה שהלכה והתגברה, בזמן שמשיכתי המינית כלפי גברים הלכה ונחלשה. בתקופת הטיפול פגשתי את אשתי האהובה, שיתפתי אותה בהתמודדות שלי והחלטנו ביחד להתחתן.

לאחר נישואיי למרות שהמשיכה לגברים ירדה עדיין הרגשתי שיש עבודה לעשות  , שיתפתי את רעייתי בתחושותיי, וחזרתי שוב אל כורסת הפסיכולוג, הפעם פסיכולוג אחר. בניגוד לקודמיו, פסיכולוג זה לא ראה במשיכה ההומוסקסואלית "בעיה שיש לטפל בה", הוא גם לא חשב שנטיה מינית יכולה להשתנות, אך הוא נהג ביושרה מקצועית, והתאים את הטיפול לערכיי ולאמונותיי, ומצא את הדרך לסייע לי להשלים את התהליך אותו התחלתי. חשוב לי לציין כי שני הפסיכולוגים האחרונים לא חרגו מדרכי הטיפול המקובלות.

היום אני נשוי באושר מעל לעשר שנים, מאוהב באשתי וכמובן גם נמשך אליה, ושנינו יחד מגדלים את ילדינו בחום ובאהבה. המשיכה לגברים אינה מטרידה אותי יותר, היום אני יודע בוודאות כי זהות מינית והגדרה עצמית ניתנות לעיבוד ולשינוי.

אחד המרכיבים המשמעותיים בדרך שעברתי, היה מרכז הסיוע  "עצת נפש". דרכם הופניתי לטיפול, במקביל הגעתי לסדנא ולקבוצת תמיכה, שם פגשתי חברים המתמודדים גם הם עם המשיכה לגברים והקונפליקטים הכרוכים בה, חברים שהפכו לידידי אמת ולשותפים לדרך. רבים מחבריי נמצאים היום במקום דומה למקום בו אני נמצא היום, גם הם נשואים באושר, וחיים חיים הטרוסקסואלים מתוך אהבה ושלימות.

לכן, הופתעתי והתאכזבתי, כאשר קראתי את נייר העמדה של הועדה, הקובע כי: "טיפולים לשינוי נטייה מינית לא נמצאו יעילים", ואת דברי יו"ר איגוד הפסיכיאטריה המסביר כי טיפולים אלו אינם יכולים לשנות זהות מינית. הרי גם אני וגם חבריי חווינו טיפול כזה, טיפול שהשפיע השפעה חיובית, וסייע לנו בשינוי הזהות המינית, איך יכלה הועדה להתעלם מאתנו, מאנשים חיים?

ובכלל, כיצד קבעה הועדה כי טיפול כזה אינו אתי? מדוע איני רשאי לבחור את דרכי כרצוני? האם אני לא בסדר בכך שפניתי לטיפול על פי ערכיי, דעותיי ורצונותיי? האם הפסיכולוגים והאנשים שסייעו לי בדרכים המקובלות נהגו שלא כהוגן? האם מהיום יינקטו סנקציות נגדם או נגדי? האם תוקיעו אותי, את חברי ואת משפחותינו על חטאנו הנורא?

הוועדה נתלית בנייר עמדה משנת 2009, הקובע כי: "הרופא יפעל למנוע טיפול שאינו טיפול רפואי מקובל, שמקורו באמונה, אם יש בטיפול זה כדי לסכן את המטופל", ומתעלמת מכך כי ישנם טיפולים רפואיים מקובלים, כמו הטיפולים שעברתי, אשר אינם מסכנים את המטופל, ומאפשרים לו לגבש את זהותו המינית כרצונו.

הוועדה גם מתעלמת מן השורה הקודמת, בנייר העמדה הנ"ל: "הרופא יכבד את רצונו של המטופל לנהוג על פי אמונתו בהקשר לקבלת או אי קבלת טיפול רפואי".

החלטת הוועדה אף סותרת את קביעת ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, משנת 2011 אשר קבעה כי: "פסיכולוג המקבל לטיפול מטופל החש שנטייתו או התנהגותו המינית ההומוסקסואלית עומדות בסתירה לאמונתו הדתית או עלולות לגרום לניתוקו מסביבתו החברתית או התרבותית, חייב לכבד את ערכיו ואמונתו של המטופל ולנסות לעזור לו בהתאם".

הוועדה אף מתעלמת ממחקרים מדעיים רבים, אותם ניתן לקרוא בגליון The New Atlantis משנת 2016 העוסק במיניות ובמגדר, מחקרים המגיעים למסקנה כי זהות מינית היא גמישה ובחירית, ואינה קבועה מראש.

נייר העמדה של ההסתדרות הרפואית מהווה פגיעה באוכלוסייה שלמה, אוכלוסייה שלא עומדים לרשותה תקציבי ענק, שאינה צועדת ומניפה דגלים ברחובות העיר, ושאין לה את הכח הפוליטי להפעיל לחצים על ועדות רפואיות. זוהי פגיעה בבני אדם שכל פשעם הוא רצונם לחיות חיים הטרוסקסואליים, והם מעוניינים לקבל טיפול המותאם להם.

בעייני, טיפול המתיימר להכתיב, לי או לחבריי, השלמה עם זהות מינית הומוסקסואלית או בחירה בדרך טיפולית ספציפית, מבלי לאפשר לנו את הגישה לידע רפואי ולדרכי טיפול לגיטימיות אחרות, זהו טיפול לא אתי, זהו טיפול המרה. 

רגולציה ופיקוח על טיפולים ועל מטפלים היא לגיטימית, גם הגבלת גיל ובדיקת רצון המטופל, אך לא שלילה מוחלטת של הזכות הבסיסית לקבלת טיפול, המאפשר בחירה בזהות מינית אחרת.

רופאים יקרים, כולכם נקראתם למקצוע חשוב זה על מנת להגיש עזרה, ולסייע לאנשים הסובלים ומתייסרים. לא ביקשנו מכם לחנך אותנו, או לומר לנו איך נכון לחיות ובמה לבחור. אין אנו מבקשים שתגישו טיפול הנוגד את צו מצפונכם, אך אנו מבקשים כי לא תמעלו בשליחותכם. אנא, אל תחזירו אותו לימי הביניים, אל תנסו להכתיב אמונות או אג'נדות חברתיות במסווה של מדע או של אתיקה רפואית.

אנא, תנו לנו לקבל את הטיפול המגיע לנו, ולבחור את זהותנו והגדרתנו על פי ערכינו ורצונותינו.

חברים ומתמודדים עם המשיכה לגברים, אנא, אל תיכנעו לשטיפת המוח, ואל תיבהלו מציד המכשפות. האפשרות לשינוי הזהות המינית קיימת, האפשרות להתאהב באישה ולהימשך אליה קיימת גם כן, וזכותכם לבחור בדרך טיפולית לגיטימית המאפשרת זאת, אל תתייאשו.

בשמי, בשם אשתי ובשם ילדיי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן