למה בנט מכנס את חברי המרכז בשיא הלחץ המוניציפאלי?

תאריך לבחירות הארציות עוד אין באופק, אבל בנט ממהר לכנס את מרכז המפלגה כדי לדון בשינויים בחוקה שיאפשרו לו להצניח מועמדים משלו לרשימה ולהשתלט על מוסדות המפלגה . למה דווקא עכשיו אתם שואלים?

חדשות כיפה ארז צדוק 03/10/18 16:41 כד בתשרי התשעט

למה בנט מכנס את חברי המרכז בשיא הלחץ המוניציפאלי?
נפתלי בנט. ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

בבחירות ליו"ר הבית היהודי שהתקיימו בשנה שעברה, הצבעתי לנפתלי בנט ואף העסקתי שני אנשים שהתקשרו למתפקדים והפצירו בהם בשמי לצאת מהבית ולהצביע לבנט. בערוץ 20 פרגנתי לו ובעיתון שביעי אמרתי שאשמח לראות אותו בלשכת ראש הממשלה במקום נתניהו. חשבתי שהוא מתאים לראשות הממשלה במקום ביבי או אחריו. 

ואז בנט תכנן לבטל את הפריימריז בבית היהודי ולקבוע את רשימת המפלגה לכנסת באמצעות וועדה שהוא ימנה. כשהוא הבין שהמהלך יגרור ביקורת ציבורית חריפה ביותר, הוא החליט ללכת על שני שריונים בעשירייה הראשונה בכל מקום שיבחר, אפילו במקום השני והשלישי ברשימה אם ירצה, ושריון נוסף בעשירייה השנייה, גם הוא בכל מקום שיבחר. לנתניהו לצורך השוואה יש שריון אחד במקום 11 ואחד במקום 23 וזה עם 30-40 מנדטים. בנט רוצה 3 שריונים עם 7-9 מנדטים, כמעט איפה שבא לו. 

ארז צדוק

ארז צדוקצילום: דוברות

ולו זה היה הכל, כי אז אולי החרשתי, אבל בשורת צעדים נוספים שואף בנט להשתלט כליל על מוסדות המפלגה. הוא מבקש למנות עוד מאות חברי מרכז מטעמו, להגדיל את מספר חברי המרכז הנדרשים לצורך העלאת הצעות לסדר היום ולהעניק לו יכולת החלטה בלעדית על עניינים שהיו נתונים לסיעה. החלטות שבעבר המרכז היה יכול להתנגד להם ברוב של 60% מהמשתתפים בכינוס, יעברו בקלות עכשיו אלא אם יהיה כנגדם רוב של 60% מחברי המרכז כולם. לשם הדוגמא, נניח שבנט רוצה להחיות את מפלגת "הישראלים" שהקים, לשבץ בה חילונים ולמזג אותה עם הבית היהודי בכל שיטה והרכב שיבחר. גם אם יגיעו 600 איש לישיבת המרכז, וכולם יצביעו נגד כאיש אחד, ההחלטה תעבור. ועם האנשים שבנט רוצה להוסיף מטעמו למרכז, גם אם יבואו כל חברי המרכז לישיבה, הוא יעביר כל מה שירצה.

תבינו, אם השינויים הללו יעברו, אפשר להיפרד לשלום מהדמוקרטיה בבית היהודי, כמו גם מכוחם המוגבל כבר כיום של הפעילים. 

בשלב הזה אולי יהיו שיגידו – "רגע, אם המרכז ייתן לו את הכח, זה מה שהמרכז רוצה". אז זהו, שבנט יודע שזה לא מה שהמרכז רוצה. אחרת הוא היה מכנס את המרכז בסמוך לבחירתו כפי שדורשת החוקה. אבל בנט חיכה לחודש אוקטובר, החודש הכי לא מתאים לכינוס המרכז, כאשר המפלגה, ההנהגה והפעילים המרכזיים עסוקים בבחירות המוניציפאליות, אבל גם זקוקים ליו"ר בנושאי תקציבים, כנסים וכו', ולא יעזו לצאת כנגד בקשותיו. העיתוי הנוכחי מוציא את עקרון הדמוקרטיה וחופש הבחירה מהתהליך ומאפשר ליו"ר להשתלט על המפלגה ולהשליט בה את רצונותיו בניגוד לרצון מתפקדיה.
כרגע הגשנו עתירה לבית הדין של המפלגה ואנחנו מוכנים גם עם עתירה למחוזי אם נצטרך. העתירה מתמקדת בדחיית המרכז לאחר הבחירות המוניציפאליות, למועד שבו הפעילים המרכזיים קצת פחות תלויים ביו"ר, כדי להשיב ולא במעט מהדמוקרטיה לתהליך. זו שאיפה מבורכת להיות ראש ממשלה. לעשות את זה בדרך עקומה, תוך 'גניבת' מפלגה מהציבור שלה והפיכתה לליכוד ב', במקום להתמודד בתוך מפלגת השלטון עצמה, זה צעד לא ראוי וגם לא חכם.

 הכותב הוא חבר מרכז הבית היהודי ומתכנן להתמודד בפריימריז הקרובים.